دیوار کوتاه سفارتخانه ها

عرصه بین المللي،عرصه قاعده وقوانینی است كه بايدمورد توافق همه کشورهاي دنيا باشد.براساس ماده 59 کنوانسیون حقوق کنسولی وین كه به صراحت درآن اعلام شده كه حفظ اماکن ودفاترکنسولی از وظایف کشور پذیرنده اين قانون است،ایران نیز اين قانون را پذيرفته وآن را تصویب كرده است.دراين ماده قانوني بندهايی مبني برارتباط و نقش دولت ها و افراد ثالث در تعرض به اماکن کنسولی نيزوجود دارد.با همه این تفاسیر، دولت های پذیرنده اين ماده قانوني موظفند براي حفظ سفارت‌خانه‌ها و دیپلمات ها برنامه ريزي هايي داشته باشند.از سوی دیگر، سازوكارهاي حقوقی براي پيگيري رويدادهاي خرابكارانه دردنيا وجود داردکه در هیچ یک ازاين قوانين به حق قطع ارتباط بين كشورها اشاره ای نشده است. جمهوری اسلامی ایران ازجمله قربانياني است كه درطول تاريخ به سفارت‌خانه ها و اماکن کنسولی وديپلمات آن بسيارتعرض شده است.اروپایی ها وآسیایی‌ها بیشترین سهم را درتخریب سفارت خانه های ایران دارند. انگلستان، پاکستان و افغانستان،ازجمله کشورهای ركوردار در تعرض به سفارتخانه هاي ايران هستند .جدول زيربه 15 مورد از حملات مختلف به سفارت خانه های ایران پس از انقلاب اسلامی اشاره مي كند .
درچندماه اخيربه‌خصوص درهفته هاي گذشته حمله به سفارت‌خانه ها ومكان هاي ديپلمات ايران توسط گروه‌هاي مخالف نظام جمهوري اسلامي بسيارزياد شده است.
جمعه 25 شهريور سال 97 چند نفر از اعضای گروهک تروريستي کومله به سفارت ایران در پاریس تعرض کردند. باوجود اينكه پليس فرانسه ازاحتمال اين رويدادخبر داشت وحتي به مسئولان سفارت نيز اطلاع داده بود اما برای جلوگیری از این تعرض در محل حادثه حاضر نشد.در این حادثه حدود ۱۵ نفر از عناصر گروهک تروریستی كومله با اهانت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی، اقدام به پرتاب سنگ و اشیای مختلف از جمله لوازم کامپیوتر، کپسول آتش نشانی وديگروسايل سفارتخانه کردند و شیشه های ساختمان سفارت را شکستند . درست در زمانی که عناصر گروهک تروریستی کومله در مقابل سفارت شروع به اقدامات خرابكارانه مي كنند ، ماموران پلیس اطراف سفارت را ترک می کنندوپس از پایان نمایش متعرضان به سفارت ایران، ماموران پلیس بار دیگر به محل خدمت‌شان باز می گردند.
دوشنبه گذشته پلیس فنلاند از بازداشت چهار مهاجم ناشناس درجریان برگزاری یک تجمع مقابل سفارت ایران در هلسينكي خبر داد.بنا به گفته پلیس، مهاجمان پس از تعرض به سفارت ایران وآتش زدن پرچم جمهوري اسلامي ايران ، به سمت پهپاد نیروهای امنیتی که در حال فیلمبرداری از این حادثه بودند نیز سنگ پرتاب کردند. در این تجمع 150 نفر از کردهاي مقیم این کشور در آن حضور داشتندكه کسی زخمی ياكشته نشد. سه نفر از مهاجمان به خاطر تشویق به خشونت و ربودن پرچم ایران از ساختمان سفارتخانه و آتش زدن آن و یک نفر نیز به علت مقاومت در مقابل نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این تعرض در واکنش به حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به مقر تروریست های حزب دموکرات کردستان صورت گرفته بود .اين گروهك با حمله به پايگاه هاي مرزي كشور تعدادی از مرزبانان کشورمان را به شهادت رسانده بود.


در روزهاي گذشته ،تعدادی از معترضان در بصره در اقدامی خرابکارانه و مشکوک به کنسولگری ایران در بصره حمله کردند و ضمن آسیب‌ رساندن به وسايل داخلي سفارت، اقدام به آتش زدن کنسولگری ایران در این منطقه کردند.
حمله مشکوک معترضان به این سفارت ايران كه بر خلاف قوانین بین‌المللی است، مورد انتقاد وزارت خارجه عراق نیز قرار گرفت؛ چنانکه سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: این اقدام به منافع عراق و روابطش با کشورهای جهان آسیب می‌زند.
همچنین اقدام علیه کنسولگری ایران دربصره با اعتراض و واکنش گسترده مقامات و جریان های سیاسی عراق مواجه شد.ابراهیم جعفری،وزیر خارجه عراق در بیانیه‌ای،تعرض و به آتش کشیدن ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره را محکوم کرد. عمار حکیم نیز با انتشار بیانیه‌ای،این حمله را محکوم وگفت:اکنون کشور در سراشیبی خطرناکی قرار دارد که نیازمند تامل و دقت نظر واقع‌گرایانه است.
حیدر العبادی، با صدور دستوری، خواستار تحقیق از یگان‌های امنیتی و مسئولان حفاظتي کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره شد.به نوشته خبرگزاری «الغد» عراق، العبادی این دستور را به دلیل کوتاهی این نهادها در عمل به وظایف‌شان برای محافظت از اماکن مربوطه صادر کرده است. بسیاری از ناظران، انتشار گسترده خبرهای مربوط به حضور عراقی‌ها در مشهد، اعتراض مردم آبادان نسبت به حضور و فعالیت اقتصادی عراقی ها در این شهر و با حوادث بصره و حمله به کنسولگری ایران مرتبط دانسته وبر این باورند که دور جدیدی از زمینه سازی برای ایجاد بحران در عراق با هدف تحت تاثیر قرار دادن روابط ایران و عراق آغاز شده که حوادث بصره بخشی از این راهبرد بوده است که در صورت عدم هوشیاری مسئولان، می‌تواند روابط میان دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد وشايد اين حوادث در عراق یا ایران ادامه دار باشد!
  روز چهارشنبه 6 تیر منافقان مقابل ساختمان سفارت ایران در هلند تجمع کردند. در حالی که مقر پلیس دیپلماتیک کنار سفارتخانه ایران قرار دارد اما پلیس هيچ اقدامی برای متفرق کردن منافقان انجام نداد و آن‌ها مقابل چشم پلیس،درب سفارتخانه ایران را با قفل بستند! با توجه به اينكه پلیس وظیفه حراست از اماکن دیپلماتیک را برعهده دارد ، حتی به این اقدام منافقان نيزمعترض نشد. در نهایت پس ازچند ساعت از قفل شدن درب كنسولگري ايران ، افراد حاضر درسفارت‌خانه با تلاش فراوان توانستند قفل را باز کنند. منابع مطلع می‌گویند رفتار پلیس در مقابل اقدام خلاف قانون منافقان نشان مي داد كه اين با برنامه ريزي و اقدامات ازقبل هماهنگ شده بوده وپلیس در جریان این اتفاق بوده است. فروردين سال 97 فردي با سلاح سرد به دو تن از کارمندان سفارت ایران در آتن حمله و آن‌ها را زخمی کرده بود.پلیس در جریان تحقیقات خود، مهاجم را شناسایی و آن را بازداشت مي كند. این شهروند ایرانی تبار ضمن پذیرش اتهام وارده در مورد حمله به سفارت ایران، اعتراف مي كند که درگذشته دو بار ورودی ساختمان سفارتخانه ایران را به آتش کشیده است.  مورد بعدي كه شايد عجيب ترين حمله به كنسولگري ايران باشد، حمله با قمه وچماق به سفارت ایران در لندن است.اين حمله اسفند سال گذشته رخ داده است كه طی آن عناصر فرقه وابسته به سیدصادق شیرازی، بدون دخالت پليس به سفارت‌خانه ايران وارد مي شوند .این افراد که تصاویر سیدصادق شیرازی و سیدحسین شیرازی را در دست داشتند،عضو گروهكي با عنوان هيات «خدام المهدي » بودند که در حومه لندن فعالیت مي‌كنند. این گروهک به بهانه اعتراض به دستگیری سیدحسین شیرازی فرزند سیدصادق شیرازی، با قمه و چماق وارد حریم سفارت ایران مي‌شوند، پرچم مقدس کشورمان را پايين مي آورند و پرچم گروهك خود را بر بام سفارتخانه نصب مي كنند. باتمام اين تفاسير، تعرض به سفارتخانه هاي ايران در چندماه گذشته توسط گروهك هاي تروريستي مخالف نظام جمهوري اسلامي ايران نشان از ضعف دشمنان ايران را مي دهد.اين تعرضات ازپيش برنامه ريزي شده اند و درجهت انتقام واينكه ايران را دردنيا ناامن جلوه دهند، بوده است. باتشكيل دولت آقاي روحاني وتعيين آقاي محمد جواد ظريف به عنوان وزير امورخارجه كه شايد تنها برگه برنده دو دوره اي دولت يازدهم ودوازدهم باشد،متاسفانه درحال حاضرمسئولان وزارت امورخارجه درمقابل تعرضات به سفارت‌خانه هاي ايران فقط با محكوم كردن اين اقدامات سكوت عملي اختياركرده اندكه از دستگاه دیپلماسی ایران باآن سابقه درخشان درامور بين المللي انتظار مي رود درمقابل اين تعرضات اقدام وموضع گيري هاي جدي تر داشته باشند.پشت پرده اين سكوت هرچه هست ازايران يك چهره ضعیف وشکننده دردنيا خواهد ساخت كه حتي قادر به حراست از خاک خود در دیگر کشورهانیست.
 
ردیف
محل وقوع خرابکاری
تاریخ
توضیحات
1
انگلستان
اردیبهشت1359
گروگانگیری 6 روزه اعضای گروه تروریستی خلق عرب با یورش پلیس و کشتن تروریست‌ها پایان یافت
2
کنسولگری مولتان پاکستان
بهمن 1375
هشت نفر از جمله سرکنسولگر ترور شدند
3
کنسولگری در افغانستان
مرداد 1377
با اشغال مزارشریف توسط طالبان تعدادی از دیپلمات‌ها و خبرنگاران ایرانی ترور شدند
4
کنسولگری اربیل عراق
1386
نیروهای آمریکایی دیپلمات‌های ایرانی را به گروگان گرفتند
5
سوئد
تیر ماه 1388
معاندان و اپوزوسیون ایرانی به سفارت ایران در استکهلم حمله و روی دیوارهای آن شعار نوشتند
6
لاهه هلند
فروردین 1389
پرچم ایران توسط مهاجمان پایین کشیده شد
7
سوئیس
آذر ماه 1390
حمله از سوی افراد ناشناس روی داد
8
ترکیه
فروردین 1391
مردی 60 ساله با سه نارنجک به سفارت حمله کرد
9
دانمارک
خرداد 1391
50 نفر از منافقان با تجهیزات کامل وارد سفارت شدند. رد پای رژیم صهیونیستی در ماجرا گزارش شده است
10
کانادا
تیر ماه 1391
سخنان همسر ایرانی وزیر دفاع وقت کانادا، مهم‌ترین عامل تحریک مهاجمان برشمرده شد
11
آلمان
آذر ماه 1391
حمله منافقان به سفارت ایران
12
کنسولگری هرات افغانستان
شهریور 1392
یک کشته و تعدادی زخمی/ اعتراض اتباع افغانی
13
بیروت لبنان
آبان ماه 1392
حمله خودروی انتحاری و بیش از 160 کشته و زخمی
14
کنسولگری پیشاور پاکستان
اسفند 1392
دو خودروی انتحاری که یکی از آن‌ها موفق به انتحار شد
15
انگلستان
1393
سلطنت‌طلبان و نیروهای ضدانقلاب به ساختمان سفارت آسیب زدند