حباب قیمت‌کالاها می‌ترکد

آرمان- سحر افشاری: مشکلات اخیر فضای کسب‌وکار باعث شد تا بسیاری از واردکنندگان و فعالان اقتصادی دچار سردرگمی شوند و از فعالیت در فضای کنونی اجتناب کنند. در پی این اتفاقات گفته می‌شود بازار با افزایش حبابی قیمت‌ها و تقاضای کاذب روبه رو است و دلیل آن رسوب کالا در گمرک اعلام شده است که البته با آغاز ترخیص بخشی از کالاها از گمرک امید آن می‌رود که روند صعودی قیمت‌ها متوقف شود.
پس از دریافت مابه‌التفاوت ارزی اعتماد بسیاری از بخش‌های خصوصی از بین رفت، زیرا با ارائه ارز به فعالان اقتصادی بسیاری از آنها پس از دریافت این ارز دست به واردات زده بودند اما پس از ارائه بسته جدید سیاست ارزی طبق بند پنج این بسته بسیاری از واردکنندگان در فضای کسب و کار با مشکلات زیادی مواجه شده و بالاجبار مابه‌التفاوت آن را پرداخت کردند و دچار ضرر و زیان‌های کثیری شدند. انتظار فعالان اقتصادی جز اینکه ثبات و آرامشی نسبی برای فعالیت‌هایشان ایجاد شود و با بسته‌های مختلفی که جز زیان برای آنها نداشته دست و پای فعالیتشان بسته نشود نبوده است. در پی این جریانات مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تعدادی از اقلامی که در گمرک باقی مانده، در سال گذشته ثبت‌سفارش شده و امسال به دلیل اینکه بخشی از کالا ممنوع شده، اجازه ترخیص ندارد و برخی از تولیدکنندگان به همین دلیل دچار مشکل شده‌اند و بنابراین باید گفت که ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب کرده که شامل هفت میلیون تن کالا و 5/2 میلیون تن کالای اساسی است. این در شرایطی است که هزینه دموراژ، انبارداری و برخی مواردی که ناشی از تغییرات دستورالعمل‌های دولتی است، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.
افزایش تسریع در ترخیص کالا
ترخیص برخی کالاها از گمرک پس از تغییر سیاست‌های ارزی با تاخیر مواجه شد، چراکه مشکلاتی از قبیل تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی و دیدگاه‌های متناقض در مورد واردات کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده بودند باعث طولانی‌تر شدن مدت ترخیص کالا در گمرک شده بود، حتی برخی کالا‌ها برای تخصیص ارز در گمرک دپو شده بودند. تمام این جریانات سبب افزایش هزینه تمام شده کالاهای وارداتی و ایجاد افزایش قیمت کالا در بازار داخلی و حتی برخی کالاها در بازار با کمبود نیز مواجه شد. در این زمینه مدیرکل امور بندری سازمان بنادر با تشریح علل افزایش رسوب کالا در بنادر، از بخشنامه‌ای جدید برای تسریع در ترخیص کالا خبر داد و گفت: کالایی که بیش از دو ماه در بندر بماند، متروکه تلقی می‌شود. به گزارش مهر، روانبخش بهزادیان با تشریح علل افزایش رسوب کالا در بنادر اظهار کرد: در سال ۹۶ برای حدود ۱۰۸ میلیون تن کالای غیرنفتی مشتمل بر سه میلیون TEU کانتینر در بنادر کشور عملیات بندری و ترخیص کالا انجام شده است و در حال حاضر ترکیب موجودی ۱۳۹ هزار کانتینر دپو شده در بنادر کشور بدین صورت است که ۵۰ درصد از آنها مربوط به قبل از سال ۹۷ و ۵۰ درصد دیگر مربوط به شش ماه اخیر است. این مقام مسئول یکی از دلایل رسوب کالا در بنادر را نگرانی صاحبان کالا از عواقب بعد از ترخیص در زمینه اعمال مقررات احتکار دانست و گفت: صاحبان کالا به همین دلیل ترجیح می­دهند تا ایجاد تثبیت قیمت­ها و ایجاد آرامش در فضای کسب‌و‌کار، از ترخیص کالا خودداری کنند؛ از این رو به بنادر کشور اعلام شد که مهلت توقف کالا را حداکثر دو ماه تعیین کنند تا صاحبان کالا مجبور به ترخیص کالاهای موجود شوند. همچنین مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک اعلام کرد که با مصوبه جدید دولت ترخیص بخشی از کالاهای موجود در انبارهای گمرک از 24 شهریور آغاز می‌شود. به گزارش آرمان، علی معقولی در شبکه یک سیما اظهار کرد: در ۲۲ فروردین امسال مصوب شد واردات کالاها صرفا از طریق سیستم بانکی باشد و بر اساس مصوبه اقتصاد مقاومتی در ۳۰ خرداد امسال، واردات لیستی از اقلام متوقف شد که جزو کالاهای ضروری نبود و با مصوبه ۲۱ شهریور هیات وزیران ترخیص این گروه‌ها تا یک ماه پس از ثبت سفارش بلامانع اعلام شد که کالاهای بدون انتقال ارز هستند و ترخیص بخشی از کالاها از این طریق انجام می‌شود. او گفت: ورود این کالاها به بازار نتایج مثبتی را در پی دارد و حباب قیمتی ناشی از کمبود کالا می‌ترکد.


واردات فوری پوشک
از آنجاکه ماده اولیه مصرفی در تولید محصولات سلولزی و بهداشتی و کاغذ تحریر و روزنامه یکی است، مشکلاتی در این حوزه ایجاد شد. ستاد تنظیم بازار به منظور تنظیم بازار محصولات سلولزی و بهداشتی تصویب کرد که ارز تخصیصی برای واردات مواد اولیه کاغذ و روزنامه با قیمت ۴۲۰۰ تومان و مواد اولیه مورد نیاز در صنایع سلولزی و بهداشتی با ارز بازار ثانویه تامین شود. به گزارش ایسنا، قرار است پوشک آماده با قید فوریت از محل واردات برندهای معتبر در دسترس تامین ‌شود. همچنین مقرر شد در سامانه جامع تجارت پیش­بینی لازم برای ایجاد شرایط ثبت سفارش با هر دو ارز به شرط سپردن تعهدات مربوطه، در بازه زمانی حداقلی صورت گیرد. برای رفع مشکل افزایش تقاضای ناشی از فضای روانی حاکم نیز مصوب شد بخشی از نیاز داخلی به ماده اولیه تیشو که از خمیر کاغذ به دست می­آید و پوشک آماده با قید فوریت از محل واردات برندهای معتبر در دسترس تامین شود.