ضرب‌الاجل۶۰ روزه به بازنشستگان

سرانجام اصلاح قانونی از سوی رئیس مجلس ابلاغ شد که در روزهای گذشته سبب حاشیه‌ها و چالش‌های زیادی شده بود اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به معنای خداحافظی درصد بالایی از مدیران دولتی کشور و جایگزین شدن مدیرانی با سن کمتر. این قانون مورد انتقاداتی قرار گرفت که از جمله آنها نداشتن تجربه مدیران جوان بود که برخی با تاکید بر اینکه مدیران بازنشسته می‌توانند در قامت مشاور در کنار مدیران جوان این مشکل را حل کنند به این انتقادات پایان دادند. چالش دیگر مشمول بودن یا نبودن مدیران شهرداری است که اگر این قانون شامل حال آنها شود شهردار تهران باید با بهشت خداحافظی کند. رئیس مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور قانون اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا ابلاغ کرد. علی لاریجانی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، قانون اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا ابلاغ کرد. متن این نامه به شرح ذیل است: «حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران. متن قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان بدین شرح است: در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم(۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که با عنوان طرح یک فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 6/6/97 و تایید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌شود.» ماده واحده- تبصره(۱) ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب 20/2/95 به شرح ذیل اصلاح می‌شود: تبصره ۱-به کارگیری بازنشستگان، در سمت‌های مذکور در بندهای(الف)،(ب) و(ج) ماده(۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 مجاز است. همچنین به کارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است. به کارگیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد، از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است. جانبازان بالای پنجاه درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ ششم شهریورماه یکهزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 21/6/1397 به تأیید شورای نگهبان رسید.
هشدار به بازنشستگان
رئیس سازمان بازرسی هم با اشاره به تأیید «طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» در شورای نگهبان اظهار کرد: از تاریخ ابلاغ این قانون، به کارگیری بازنشستگان و یا بازخرید شده‌ها در دستگاه‌های دولتی و همه دستگاه‌هایی که به هر نحوی از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند بجز مقامات مصرح در قانون مذکور، ممنوع است. قاضی ناصر سراج با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ این قانون، افرادی را که مشمول این قانون می‌شوند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند، تصریح کرد: افراد مشمول این قانون نیز می‌بایست در مهلت قانونی مقرر، سمت و پست خود را ترک کنند. پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور ضمن اشاره به تکلیف قانونی بازرسان سازمان مبنی بر نظارت بر اجرای قانون مذکور گفت: از دستگاه‌های مشمول انتظار می‌رود ضمن رعایت دقیق قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، افراد مشمول را به این سازمان معرفی نمایند. رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: شهردار تهران هم به طور قطع، مشمول اصلاحیه قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود و باید پس از دو ماه محل خدمت خود را ترک کند.
افشانی و قانون بازنشستگان


عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: شهردار تهران جزو موارد خاص است و شامل این قانون نمی‌شود. ناهید خداکرمی با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان افزود: شهردار تهران جزو موارد خاص است و شامل این قانون نمی‌شود. وی با بیان اینکه در جلسه شورای شهر این موضوع موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد، گفت: برخی حقوقدانان اعلام کرده‌اند که قانون شهرداری‌ها خاص است و شهردار مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود. عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که دستگاه‌هایی که قوانین خاص دارند مشمول این قانون نمی‌شوند، شهردار تهران هم شامل نخواهد شد. وی با بیان اینکه انتخاب شهردار براساس قواعد خاص انجام می‌شود، تصریح کرد: در قانون انتخاب شهردار به موضوع بازنشستگی اشاره‌ای نشده است.