جنگ توئیتری در آمریکا

آرمان- آزاده رحیمی: در روزهای اخیر وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای مدعی شد که در دو سال اخیر با محمدجواد ظریف دیدارهایی داشته است. جان کری اعلام کرد: در دو سال اخیر پس از ترک کاخ سفید سه، چهار مرتبه در شهرهایی همچون نروژ، مونیخ و چند نشست بین‌المللی دیگر با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ملاقات کرده است. کری همچنین به روزنامه نیویورک تایمز گفت که در این دیدارها کارش مشاوره دادن به جواد ظریف، برای مواجهه با سیاست خارجی دونالد ترامپ نبوده است، بلکه خواسته در دیدارهایش متوجه شود ایران ممکن است چه کاری برای بهبود مناسبات منطقه انجام دهد؟ بحران یمن چه طور حل می‌شود؟ برای صلح در سوریه چه کار خواهید کرد؟ به نوشته نیویورک تایمز، کری مدعی شده است که در این دیدارها به صراحت از ظریف خواسته است که موضع جامعه جهانی درباره برنامه موشکی ایران و حمایتش از حزب‌ا... را درک کند. ظریف و جان کری در زمان مذاکرات هسته‌ای و پس از آن(پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ) با یکدیگر در ارتباط با برجام دیدار و رایزنی کرده‌اند. این اظهارنظرات و همچنین دیدارهای کری با ظریف بازتاب‌های داخلی و همچنین اظهارنظرات گوناگون بسیاری از سوی مقامات آمریکایی جمهوریخواه و همچنین دولت ترامپ در پی داشته است.
دیدارهای غیرقانونی!
دونالد ترامپ درباره دیدار جان کری با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نوشت: جان کری دیدارهای غیرقانونی با دولت متخاصم ایران داشته است که تنها به کار فوق‌العاده ما لطمه وارد کرده و به زیان مردم آمریکا است. او به آنها گفته که تا پایان مدت ریاست جمهوری ترامپ صبر کنند. آیا اقداماتش را تحت قانون ثبت عوامل خارجی ثبت کرده است؟ این بد است.
فراتر از نامناسب!


مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا نیز گفته است: کاری که کری انجام داده نامناسب و بی‌سابقه است. پمپئو همچنین در ادامه افزود: او وزیر خارجه پیشینی است که با بزرگ‌ترین کشور حامی ترور در ارتباط بوده و به گفته کری، او با آنها گفت‌وگو کرده و به آنان گفته که تا پایان این دولت منتظر باشند. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: نمی‌توانید در تاریخ آمریکا سابقه‌ای از چنین رفتاری پیدا کنید و این وزیر خارجه پیشین نباید دست به چنین اقدامی می‌زد. پمپئو در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام کری آن را فراتر از نامناسب توصیف کرد.
استراتژی جدید
مانیشا سینگ، معاون وزیر امورخارجه آمریکا در امور تجارت و اقتصاد به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: مایه تاسف است که مقامات دولت‌های پیشین برای سازش بر سر اقدامات این دولت تلاش کنند. این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا افزود: من شخصا اطلاعاتی از این دیدارها ندارم، اما اگر چنین دیداری بار دیگر اتفاق بیفتد، آن را اقدامی بسیار نامناسب خواهم دانست. این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین اظهار کرد: ما تمرکز خود را بر استراتژی جدیدمان درباره ایران حفظ می‌کنیم و در راستای آن اقداماتی را در نظر داریم که از پیش آنها را تعیین کرده‌ایم.
جان کری خیانتکار است!
سارا پیلین، فرماندار پیشین آلاسکا در پیامی توئیتری با خیانتکار خطاب کردن جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، وی را به همکاری با ایران برای تضعیف دولت ترامپ متهم کرد. مارکو روبیو، سناتور فلوریدا، در ادامه انتقادها نسبت به ادعای جان کری، در پیامی توئیتری نوشت:‌ امیدوارم ایران، جان کری را به عنوان مذاکره‌کننده اصلی‌اش استخدام کند، چراکه او در هر جناحی که باشد، اصرار دارد تا به توافقی بد دست یابد. در مقابل واکنش‌های ادامه دار جمهوریخواهان به دیدارهای جان کری و ظریف، خود جان کری و سخنگوی وی و نیز وندی شرمن، معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا به این اظهارات واکنش‌هایی نشان دادند.
کتابم را مطالعه کن!
به دنبال اظهارات و انتقادات مقامات آمریکایی که در پی صحبت‌های جان کری درباره توافق هسته‌ای ایران و دیدار با محمدجواد ظریف مطرح شد، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در پیامی توئیتری به دونالد ترامپ گفت که اگر می‌خواهد چیزی درباره توافق هسته‌ای یاد بگیرد، کتاب جدیدش را خریداری و مطالعه کند. جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در ادامه اظهاراتش درباره این توافق در توئیتر نوشت: آقای رئیس‌جمهور، شما باید بیشتر از دیدار من با وزیر خارجه ایران، نگران دیدار پل مانافورت با رابرت مولر باشید. اما اگر می‌خواهید چیزی درباره این توافق هسته‌ای که جهان را امن‌تر کرد بدانید، کتاب من را بخرید. جان کری به دنبال انتشار کتاب جدیدش در نشست‌ها و برنامه‌های مختلفی شرکت کرده و در جلسات پرسش و پاسخ با حمایت از توافق هسته‌ای ایران، خروج یکجانبه ترامپ از این توافق را نادرست دانسته است.
پیغام اشتباه، اسناد اشتباه!
معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در پیامی به اظهارات وزیر امورخارجه کشورش درباره دیدار چند مقام پیشین آمریکایی با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران پاسخ داد. شرمن در پاسخ در صفحه توئیتر خود نوشت: پیغام اشتباه است، اسناد هم اشتباه هستند. من ظریف را در مونیخ ملاقات کردم، البته نه به همراه کری و مونیز. ظریف را بار دیگر در آوریل در نیویورک ملاقات کردم. شرمن در پیامی دیگر تصریح کرد: من همچون کری و مونیز سال‌ها به کشورم خدمت کرده‌ام و بسیار رنج‌آور است که وزیر خارجه‌ای داریم که متوجه نیست ما همگی به دنبال حفظ امنیت آمریکا هستیم.
نه نامناسب، نه بی‌سابقه!
در ادامه جنجال‌هایی که اظهارات جان کری درباره دیدار با محمدجواد ظریف به راه انداخته، سخنگوی این وزیر خارجه پیشین به اظهار نظر مایک پمپئو در این خصوص پاسخ داده و تصریح کرده است که کری درباره دیدار با مقامات ایرانی به پمپئو اطلاع داده بوده است. سخنگوی جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان نماینده آمریکا حضور داشت، بی سابقه دانستن دیدار کری با وزیر خارجه کشورمان از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه فعلی آمریکا را به سخره گرفت و تصریح کرد که کری درباره گفت‌وگویش با مقامات ایرانی به پمپئو اطلاع داده تا او از تفکرات طرف ایرانی آگاه شود. مت سامرز، سخنگوی کری گفت: جان کری همچون تمام وزرای خارجه دیگر ارتباط خود را با همتایان پیشینش در سراسر جهان حفظ کرده و اوایل سال جاری میلادی در گفت‌وگوی تلفنی مفصلی با پمپئو درباره جزئیات آنچه که درباره دیدگاه ایرانی‌ها به دست آورده، صحبت کرده است. این سخنگو تصریح کرد: هیچ چیز از این دولت پنهان نمانده است. سخنگوی کری افزود: او از چیزی دفاع می‌کرد که کاملا با سیاست‌های آمریکا در آن زمان مطابقت داشت. هیچ چیز غیرعادی‌ای درباره دیدار دیپلمات‌های پیشین با همتایان خارجی خود وجود ندارد، چه برسد به نامناسب یا بی‌سابقه!