رب باز هم گران شد

مسعود حمیدی/ نوسانات اخیر ارز و فشارهای روانی تحریم‌ها باعث ایجاد التهاب در بازار کالاهای مصرفی شده است. یکی از محصولاتی که استان خراسان رضوی به‌عنوان قطب تولید و صادرات آن در کشور شناخته می‌شود؛ رب گوجه‌فرنگی است. قیمت هر قوطی 800 گرمی این محصول در ماه‌های اردیبهشت و خرداد متوسط بین 5000 تا 5500 تومان بوده است که بعد از التهابات ارزی و مشکلات به وجود آمده برای واحدهای تولید در زمینه تأمین مواد اولیه قوطی و بسته‌بندی، قیمت این محصول به حدود شش هزار تومان رسیده بود. اما طی دو هفته اخیر این محصول شاهد جهش قیمتی بوده به‌طوری‌که قیمت قوطی 800 گرمی  رب گوجه در برندهای مختلف از شش هزار تومان به 10 و 11 هزار تومان رسیده است.
کارخانه‌ها گران کردند
رئیس اتحادیه بنکداران مشهد درباره این افزایش قیمت به خراسان رضوی گفت: طی 20 روز گذشته قیمت این محصول حدود سه هزار تومان گران‌تر شده که علت آن هم گران شدن قیمت رب گوجه‌فرنگی در کارخانه‌های تولیدی است.شرف زاده افزود: هم اکنون قیمت رب گوجه‌فرنگی در بازار در برندهای مختلف به هر قوطی 9 تا 10 هزار تومان رسیده درحالی‌که قیمت این محصول 20 روز پیش  شش هزار تومان بوده است.
وی تأکید کرد: قیمت رب گوجه‌فرنگی به‌یک‌باره توسط کارخانه‌ها گران شده و ارتباطی به اتحادیه‌ها ندارد و اکنون وضع به‌گونه‌ای شده است که واحدهای صنفی حتی به سود 8 درصد خود از فروش رب گوجه‌فرنگی هم نمی‌رسند.


قیمت گوجه 3 برابر شد
مدیرعامل یکی از برندهای تولیدکننده رب گوجه‌فرنگی دراستان ضمن تایید گرانی این محصول در بازار، به خراسان رضوی گفت: درحالی‌که سال گذشته ما هر کیلو گوجه‌فرنگی را از کشاورز حداکثر 400 تومان می خریدیم، متأسفانه به دلیل برخی مشکلات مانند خشکسالی و کم شدن تولید گوجه‌فرنگی، هم اکنون قیمت آن  به کیلویی 1200 تا 1400 تومان رسیده و این موضوع به شدت روی قیمت این محصول تأثیر گذاشته است.
رب درب کارخانه 9 هزار تومان!
بابایی افزود: علاوه بر این که معمولاً برای تولید هر کیلو رب گوجه‌فرنگی به 4.5 کیلو گوجه‌فرنگی نیاز داریم، قیمت هزینه‌های بسته‌بندی نیز افزایش یافته است به گونه ای که قوطی رب گوجه‌فرنگی تا پیش‌از نوسانات ارزی 850 تومان بوده و امروز به 2500 تومان رسیده و قیمت در قوطی نیز از 200 به 700 تومان افزایش یافته است به همین دلیل قیمت تمام‌شده تولید و بسته‌بندی هر قوطی رب گوجه‌فرنگی این کارخانه حدود 8200 تومان است که با احتساب ارزش‌افزوده، آن را 9 هزار تومان در فروشگاه‌های شهر عرضه می‌کنیم.این تولیدکننده ادامه داد: اگر به این مبلغ سود 13 درصدی عرضه‌کننده را اضافه کنیم، قیمت این محصول مشخص می‌شود. از سوی دیگر تلاش‌های زیادی شد تا قیمت گوجه‌فرنگی در همین حد 1200 تا 1400 تومان نگه‌داشته شود و اگر این تلاش‌ها نمی‌شد قیمت گوجه‌فرنگی به 1800 تومان می‌رسید که نتیجه آن رب گوجه‌فرنگی 15 هزارتومانی بود.
برخی محصول را صادر می کنند
بابایی به موضوع صادرات گوجه و رب گوجه‌فرنگی نیز اشاره‌ کرد و گفت: با این که  در داخل به گوجه‌فرنگی نیاز داریم شاهد صادرات آن به خارج کشور هستیم  که این موضوع نیز در افزایش قیمت‌ها بی‌تأثیر نیست؛ چرا که برخی واحدهای تولیدی، نگاه صادراتی به محصول دارند تا فروش داخل استان و کشور.مدیرعامل یکی دیگر از کارخانه‌های معتبر تولیدکننده رب گوجه‌فرنگی در استان نیز ضمن تایید افزایش قیمت رب گوجه‌فرنگی طی هفته‌های اخیر، دلیل آن را افزایش قیمت گوجه‌فرنگی بیان کرد و به خراسان رضوی گفت: متأسفانه قیمت گوجه‌فرنگی طی چند ماه اخیر سه برابر و این موضوع باعث افزایش شدید قیمت این محصول شده است.
شاهد خروج گوجه فرنگی از استان و کشور هستیم
وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید طی ماه‌های اخیر اظهار کرد: رب گوجه‌فرنگی تولیدی در کشور تقریباً دو برابر نیاز داخلی است به همین دلیل این محصول، محصولی صادراتی در استان است. سال‌های گذشته انبار کارخانه‌های رب گوجه‌فرنگی در استان لبریز از این محصول بود و ذخیره می‌شد اما در شرایط حاضر، به دلیل تب عجیب مردم برای خرید محصولات و ذخیره سازی آن، انبارهای ما خالی‌شده است و از سوی دیگر شاهد خروج گوجه‌فرنگی از مرزهای استان و کشور هستیم.این تولیدکننده رب گوجه‌فرنگی در استان درباره صادرات این محصول نیز گفت: صادرات رب گوجه‌فرنگی امری طبیعی است و این موضوع مربوط به امسال نیست. از سوی دیگر برخی واحدهای تولیدی خارج از استان، رب گوجه‌فرنگی را کیلویی 1500 تومان از تولیدکننده خریداری و از استان خارج می‌کنند و ما هم اکنون با کمبود شدید گوجه‌فرنگی در استان مواجه ایم.
نوسانات ارزی را نمی‌توان نادیده گرفت
از سوی دیگر مدیرکل امور اقتصادی استانداری با تایید نوسانات قیمتی در برخی کالاهای اساسی در استان، به خراسان رضوی گفت: به‌هرحال نمی‌توان تأثیرات ناشی از نوسانات ارزی در قیمت کالاها را نادیده گرفت و از سوی دیگر فضای به وجود آمده ناشی از این موضوع، باعث شده است عده‌ای از این فضا سوءاستفاده کنند یا قیمت محصول را افزایش دهند یا آن را احتکار ‌کنند تا در شرایط کمبود، محصولات را با قیمت گران‌تری به فروش برسانند.
باید صادرات را مدیریت کنیم
رسولیان درباره صادرات این محصول به خارج از استان و کشور هم اظهار کرد: به‌هرحال نمی‌توان صادرات کالایی را ممنوع کرد اما می‌توان با تمهیداتی مانند ایجاد تعرفه صادراتی روی محصولاتی که سبد کالای خانواده را تشکیل می‌دهند، جلوی صادرات آن را گرفت.
وی تأکید کرد: ما به‌صورت جدی موضوع افزایش قیمت رب گوجه‌فرنگی را پیگیری خواهیم کرد البته این پیگیری‌ها تنها محدود به رب گوجه‌فرنگی نخواهد بود و ما با تهران مکاتبات لازم را خواهیم کرد تا خروج این محصولات به‌گونه‌ای جدی مدیریت شود.
صادرات 15 میلیون دلاری در 5 ماه
درخور توضیح است که بر اساس آمارهای منتشرشده گمرک کل کشور، میزان صادرات گوجه و رب گوجه‌فرنگی از پایانه‌های گمرکی استان طی پنج ماه ابتدایی امسال حدود 15 میلیون دلار بوده که حدود 13 میلیون دلار یا 168 میلیون ریال آن، رب گوجه‌فرنگی بوده است.