امضای2 تفاهم نامه برای افزایش اشتغال

سازمان برنامه و بودجه کشور 2 تفاهم نامه با موضوع «ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در سال 1397» و «برنامه افزایش اشتغال نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص» با وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کرد.
به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه‌ها با هدف افزایش مهارت و اشتغال‌پذیری جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی و تسهیل در جذب و به‌ کارگیری جوانان در بنگاه‌های اقتصادی با حضور محمدباقر نوبخت،‌ معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و در محل سازمان برنامه و بودجه کشور امضا شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در شرایط تحریم، پنج بسته حمایتی و جبرانی در حوزه اشتغال در نظر گرفته شده که یک میلیارد دلار آن برای حمایت از تولید و اشتغال موجود اختصاص می‌یابد.
«محمدباقر نوبخت» در این مراسم افزود: برنامه جامع مقابله با تحریم از تیرماه امسال آماده شد و براساس آن، علاوه بر تنظیم برخی بازارها، بسته حمایتی و جبرانی دیده شده است.


وی افزود: البته هنوز این بسته‌های جبرانی و حمایتی به ریز تفسیر نشده‌اند و در آینده جزئیات آنها اعلام می‌شود.
معاون رئیس جمهوری از برگزاری مداوم جلسات همفکری با کارآفرینان، دانشگاهیان، مسئولان و اعضای تیم اقتصادی دولت برای مقابله با تحریم‌ها خبر داد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یکی از بسته‌های حمایتی که نهایی شده حمایت از واحدهای تولیدی موجود و جلوگیری از ریزش نیروی کار فعلی است و برای این منظور یک میلیارد دلار به صورت نقد در اختیار داریم.
نوبخت گفت: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که به طور متوسط سالانه بین 700 تا 750 هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار کار شوند درحالی که اکنون سه میلیون و 200 هزار نفر بیکار در جامعه داریم.
وی افزود: طبق برنامه‌ریزی قرار است سالانه بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم تا بتوانیم علاوه بر نیروی کار جدیدی که وارد بازار کار می‌شوند برای 200 هزار نفر نیز شغل ایجاد کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: با انواع اقدام‌ها همچون استمرار طرح‌های عمرانی، بهار امسال 711 هزار نفر وارد بازار کار شدند.
نوبخت گفت: براساس گزارش رسمی خزانه‌داری کل کشور، در پنج ماهه نخست امسال 25 هزار میلیارد تومان بابت طرح‌های عمرانی پرداخت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چهار تا پنج برابر افزایش داشت و در نتیجه امسال بیش از ظرفیت پیش‌بینی شده وارد بازار کار شدند.
وی اظهارداشت: در تبصره 18 قانون بودجه امسال برای ایجاد یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی برنامه‌ریزی کردیم و این برنامه‌ها در 14 بسته منتشر شده است.
نوبخت درباره تامین اعتبار برنامه اشتغالزایی گفت: برای ایجاد یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی، تصمیم بر این شد که 20 درصد از اعتبارات طرح‌های عمرانی یعنی 12 هزار و 300 میلیارد تومان، 12 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و 300 میلیارد تومان از منابع بانکی برخوردار شویم.
12 برنامه اشتغالزایی تهیه شده است
«سیدحمید پورمحمدی» معاون سازمان برنامه و بودجه نیز در ابتدای این نشست گفت: این سازمان در مجموع 12 برنامه برای اشتغال زایی در نظر گرفته که سهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 6 برنامه است.
وی افزود: این برنامه‌ها برای اشتغال 338 هزار نفر طرح ریزی و 1600 میلیارد تومان حمایت مالی برای این برنامه‌ها پیش‌بینی شده است که 750 میلیارد تومان آن از طریق تسهیلات بانکی و 850 میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار می‌شود.
پورمحمدی ادامه داد: 6 برنامه اشتغال نیز در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف ایجاد اشتغال برای 64 هزار و 200 نفر طرح ریزی شده است.
پورمحمدی اظهار داشت: در مجموع 2 هزار و 20 میلیارد تومان اعتبار برای برنامه معاونت علمی و فناوری در نظر گرفته شده که 1800 میلیارد تومان از طریق تسهیلات بانکی و 220 میلیارد تومان با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور تامین اعتبار خواهد شد.
همچنین در این مراسم «انوشیروان محسنی بندپی» سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: از پاییز 93 تا زمستان پارسال سه میلیون نفر به جمعیت فعال اضافه شده است که در همین بازه زمانی 2 میلیون و 100 هزار نفر یعنی 70 درصد مشغول به کار شدند.
بندپی بیان کرد: امسال قرار بود 950 هزار شغل ایجاد کنیم و در کنار اشتغال فراگیر مقرر شد 1.5 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی و 6 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها اعتبار دریافت کنیم که تاکنون 33 هزار طرح و پنج هزار میلیارد تومان عقد قرارداد برای آن آماده شده است.
وی افزود: برنامه‌های اشتغالزایی از طریق بیمه کارفرمایی با هدف ایجاد 200 هزار شغل برای افراد شغل ‌اولی و نیز تامین دستمزد برای 60 هزار نفر در استانهای محروم باید در سامانه‌هایی درج و ازسوی سازمانهای مردم نهاد در سراسر کشور رصد و پایش شود.
اختصاص 88 میلیون دلار سرمایه در صندوق شکوفایی و نوآوری
«مرتضی شهیدزاده» رئیس صندوق توسعه ملی نیز در پایان امضای تفاهمنامه گفت: امضای این تفاهمنامه‌ها با تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به اجرا درخواهد آمد.
وی افزود: صندوق توسعه ملی سرباز نظام برای مقابله با تهدیدهای بیرونی و تحریمهای خارجی است و تاکنون 88 میلیون دلار برای افزایش سرمایه صندوق شکوفایی و نوآوری تخصیص داده است.
شهید زاده گفت: این صندوق 110 میلیارد تومان به معاونت علمی ریاست جمهوری تخصیص داده تا با صلاحدید این معاونت به شرکت‌های دانش ‌بیان پرداخت شود.
سایر اخبار این روزنامه
براساس بخشنامه وزیر صنعت؛ 173 قلم کالا از پرداخت مابه التفاوت ارز معاف شدند جدال بر سر دو تابعیتی‌ها، واقعی یا سیاسی؟ طرح‌های سفارت سعودی در بغداد برای تخریب عراق الحلبوسی 37 ساله رئیس مجلس عراق شد دکتر ظریف: قطع صادرات نفت ایران رخ نخواهد داد وزیر صنعت معدن و تجارت: 200 محدوده معدنی آماده واگذاری به بخش خصوصی است امضای2 تفاهم نامه برای افزایش اشتغال وزارت اطلاعات اعلام کرد: جلوگیری از خروج غیرقانونی ارز توسط یک شبکه هرمی چرخش بازیگران در ادلب در کتاب وودوارد مطرح شد افشای نقش جارد کوشنر در ولیعهدی محمد بن سلمان و تقویت روابط عربستان و اسرائیل پیام تبریک دکتر روحانی به مناسبت سالروز استقلال جمهوری نیکاراگوآ رئیس سازمان بازرسی کل کشور: بازنشستگان شاغل فقط 60 روز برای ترک پست دولتی فرصت دارند در نامه‌ای به رئیس جمهوری لاریجانی قانون منع بکارگیری بازنشستگان را ابلاغ کرد معاون امور مجلس رئیس جمهور: دولت در خط مقدم مبارزه با فساد است معاون وزیر ارتباطات: پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات تا 5/1 سال آینده تکمیل می‌شود