دانشمندان می‌گویند برای جلوگیری از نابودی زمین باید از حداقل 30 درصد سطح سیاره تا سال 2030 حفاظت کنند

شمارش معکوس برای انقراض بزرگ
زهرا داستانی
آینده زمین با وجود بحران‌ها و تغییراتی که هر روز دانشمندان نسبت به آن آدمیان را هشدار می‌دهند، تاریک‌تر می‌شود. تغییرات اقلیم، گرمای جهانی، کم آبی، نابودی جنگل‌ها و مراتع به واسطه دخالت‌ها و فعالیت‌های انسانی در راه زمین است. براساس گزارش‌های جدید منتشر شده یک سوم از زمین‌های حفاظت‌شده حیات‌وحش در جهان و پارک‌های ملی - مجموع مساحتی 2.3 میلیون مایل مربع - به دلیل فعالیت‌های انسانی مانند ساخت جاده‌ها و شهرنشینی، از بین رفته است. اتفاقاتی که به کاهش جمعیت یا انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی و نابودی حیات در زمین ختم می‌شود.
ایندیپندنت گزارش داده است، دو دانشمند برجسته خواستار محافظت از بخش عظیمی از زمین و دریای این سیاره شدند تا بتوانند از انقراض انبوه گیاهان و جانوران به واسطه دخالت‌ انسان‌ها جلوگیری کنند. آنها از رهبران جهان خواسته‌اند تا به آرمان جدیدی دست یابند که تا سال 2030 حداقل 30 درصد از سطح سیاره به طور رسمی محافظت شود. جاناتان بالی و دانشمند علوم زیست‌شناسی چینی، یپینگ ژانگ، دانشمند برجسته انجمن ملی جیوگرافی، دیدگاه خود را در یک مقاله در مجله Science منتشر کردند.


آنها می‌گویند: «این امر به شدت چالش برانگیز اما ممکن است.» هر چیزی که در جهان روبه کاهش است می‌تواند به یک بحران بزرگ انقراض منجر شود. بیشتر برآوردهای علمی کنونی می‌گویند که برای حفاظت از حیوانان و گیاهان جهان به 25 تا 75 درصد از مساحت زمین و اقیانوس‌ها نیاز است. با این وجود، دانشمندان 3.6 درصد اقیانوس‌ها و 14.7 درصد زمین را از هدف اصلی حفاظت حذف کردند. محققان جهان را نسبت به خطر «نابودی بیولوژیکی» هشدار داده‌اند، زیرا بسیاری از موجودات جهان به علت اثرات انسانی مانند آلودگی و تغییرات آب و هوایی نابود خواهند شد.
مطالعات اخیر مجله پرندگان به نام BirdLife Internationa- نشان داده است که چندین گونه از پرندگان از جمله مکائو اسپیکس که گونه‌ای از تبار رنگین‌طوطی‌ها و بومی برزیل است، در سال‌های اخیر در طبیعت منقرض شده‌ است. کارشناسان بریتانیایی هشدار داده‌اند که بسیاری از گونه‌های حیوانی شناخته شده این کشور، از جمله پرندگان باغ و جوجه تیغی، با کاهشی هشدار دهنده مواجه هستند.
از مناطقی که در حال حاضر به عنوان مناطق حفاظت شده خاص شناخته می‌‌شوند، بسیاری از پارک‌ها یا به درستی مدیریت نمی‌شوند یا تحت فشارهای شدید انسانی قرار می‌گیرند. یک مطالعه منتشر شده در ماه مه نشان داد که یک سوم از زمین‌های حفاظت‌شده حیات‌وحش در جهان و پارک‌های ملی - مجموع مساحتی 2.3 میلیون مایل مربع - به دلیل فعالیت‌های انسانی مانند ساخت جاده‌ها و شهرنشینی، از بین رفته است. همچنین براساس گزارشی که در سال 2017 منتشر شده است، کشورهای اندونزی و استرالیا به ترتیب بیشترین نابودی تنوع زیستی را در نواحی جغرافیایی خود رقم زدند و همین امر، یک تهدید بالقوه برای آینده سیاره زمین به شمار می‌رود. آخرین گزارشات از روند قطع درختان در کوئینزلند (Queensland)، کشور استرالیا را در رتبه‌ای مشابه با کشور برزیل قرار می‌دهد. سالانه 400 هزار هکتار درخت از جنگل‌های کوئینزلند قطع می‌شوند؛ وسعت این درختان در کنار هم، با 400 هزار زمین فوتبال برابری می‌کند! بخش بزرگی از این فجایع زیست‌ محیطی را باید به رشد جمعیت انسان نسبت داد. از سال 1992، نرخ رشد جمعیت در کره زمین 35 درصد افزایش یافته و مشکلات بسیاری را پدیده آورده است. با توجه به روند فعلی، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050، جمعیت زمین به 9 میلیارد نفر برسد. دانشمندان معتقدند که اگر این روند با همین سرعت افزایش پیدا کند، جایگاه انسان در سیاره به خطر خواهد افتاد.
در سال 2010 در کنوانسیون تنوع زیستی که در شهر ناگویا ژاپن برگزار شد، دولت‌های جهان موافقت کردند تا 10 درصد از مناطق ساحلی و دریایی و 17 درصد از زمین‌های حفاظت‌شده را در طی یک دهه هدف حفاظت قرار دهند.
دانشمندان می‌گویند زمانی که رهبران جهان دوباره این کنوانسیون را در سال 2020 در پکن برگزار کنند با توجه به شواهد تاریخی و پیامدهای کمی که در سال 2010 پیش‌بینی کرده بودند باید اهداف بعدی را به مراتب بلند پروازنه‌تر تعریف و در نظر گیرند.
این هشدارها در حالی است که دانشمندان جهانیان را نسبت به وقوع ششمین انقراض بزرگ جهان مطلع کرده‌اند. به عقیده دانشمندان، تاکنون 5 انقراض بزرگ در زمین رخ داده و 99 درصد از جانداران تاریخ این سیاره منقرض شده‌اند. سیاره زمین همانند بسیاری دیگر از اجرام موجود در کیهان، در معرض خطرات متعددی قرار دارد. برخورد سیارک‌، طوفان‌های خورشیدی، جنگ‌های جهانی، عصر یخبندان و … از جمله نامزدهای ششمین انقراض بزرگ زمین هستند. کره زمین، در عمر چند میلیارد ساله‌ خود، فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده و در برخی موارد شرایط حاکم بر آن، منجر به انقراض نسل‌های بسیاری شده است. دانشمندان در مطالعات اخیر خود متوجه شده‌اند که انقراض ششم در راه بوده و همین حالا نیز به آن بسیار نزدیک هستیم!
در واقع، از تمامی موجوداتی که تاکنون در تاریخ کره زمین سکونت داشته‌اند، 99 درصد به کلی منقرض شده‌اند. دانشمندان با مطرح ساختن «نرخ انقراض پس زمینه» استدلال می‌کنند که هر 100 هزار سال یک بار، مجموعه‌ای از گونه‌های ساکن در زمین منقرض می‌شوند. نرخ انقراض پس زمینه به معنای نرخ طبیعی انقراض‌های زمین‌شناسی و یا زیست‌محیطی پیش از حضور انسان در کره زمین است. اکنون، متخصصان زیست‌شناسی بر این باورند که احتمالا شمارش معکوس برای ششمین انقراض بزرگ زمین آغاز شده است؛ چرا که هیچ چیز در این سیاره امیدوارکننده نیست. ششمین انقراض بزرگ زمین ، تاثیر مستقیمی بر وضعیت زیست‌پذیری سیاره ما دارد. از این رو دانشمندان هشدار داده‌اند که ششمین نابودی بزرگ زمین، این بار به معنای نابودی نژاد انسان خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
دانشمندان می‌گویند برای جلوگیری از نابودی زمین باید از حداقل 30 درصد سطح سیاره تا سال 2030 حفاظت کنند جلال خوش چهره فصل عافیت طلبی گذشته است آیا «بدون تاریخ، بدون امضا» شانسی دربرابر «روما» در اسکار دارد؟ برنده خانه سینما در برابر برنده شیر طلایی «ابتکار» از اصطلاحات رایج دوره سربازی گزارش می‌دهد کَف‌برگ‌های نَکِش! ماجرای تلاش نا موفق برای تعرض به سفارت ایران در پاریس هفت کشور گروه کوچک در مذاکرات ژنو بر لزوم قطع روابط سوریه با ایران تاکید کردند پیش‌شرط‌هایی برای تداوم بحران! «ابتکار» از تحرکات انتخاباتی سه چهره اردوگاه اصولگرایی گزارش می‌دهد سفر، سیاست، صبحانه! فتحی در گفت‌وگو با «ابتکار» دلایل ضعف قانون در کشور را تشریح کرد نه از علم و هنر قانون‌گذاری برخورداریم از نه فن آن وزیر صنعت، معدن و تجارت: دولت در بازار ارز دخالت ندارد رئیس سازمان بازرسی کل کشور هشدار داد بازنشستگان شاغل فقط ۶۰ روز برای ترک پست دولتی فرصت دارند سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد جزئیات قانون منع به کارگیری بازنشستگان کدخدایی: نماینده‌ای که خود را شایسته انتخاب نمی‌بیند کناره‌گیری کند