برخی مدیران جانباز برای افزایش درصد جانبازی خود به خاطر گریز از قانون منع به کارگیری بازنشستگان تلاش می کنند

رستگاری در 50 درصد
مجید مسعودی| قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گرچه ابلاغ شده است اما حدود دو ماه دیگر اعمال می‌شود. حالا برخی مدیران دولتی که از قضا جانباز هم هستند، درصدد دور زدن قانون برآمدند؛ افزایش میزان جانبازی به 50درصد.
جمعه گذشته بود که سخنگوی شورای نگهبان، خبر از تایید مصوبه مجلس در ارتباط با منع به‌کارگیری بازنشستگان در نهادهای دولتی داد. عباسعلی کدخدایی که با بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما تلفنی گفت‌وگو می‌کرد، از این گفت که این قانون 2ماه دیگر لازم الاجرا می‌شود. قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان البته کسانی را از شمول این قانون مستثنی کرده است. کدخدایی در این رابطه گفت: طی بندهای (الف)، (ب)، (ج) این مصوبه به‌کارگیری بازنشستگان دولتی در جایگاه‌های روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور و نواب رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان و معاونان رئیس جمهور بلامانع اعلام شده است. کدخدایی افراد شمول بندهای (د) و (ه) ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، یعنی استانداران، سفرا و معاونان وزرا را هم مشمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان عنوان کرد و از این گفت که جانبازان بالای 50درصد، آزادگان بالای 3سال و فرزندان شهدا نیز از شمول این قانون مستثنی شده‌اند. کدخدایی در مورد زمان اجرایی شدن و ضمانت اجرایی این قانون نیز گفت: رویه اجرای این مصوبه مشمول فرصتی 2 ماهه است و سازمان‌ها و ارگان‌هایی که این قانون برایشان صادق است ظرف 2 ماه باید در خصوص اجرای آن اقدام کنند و ضمانت اجرای این قانون مانند دیگر قوانین، جرم انگاری یا انفصال از خدمت خواهد بود.
داستان از فوتبال شروع شد


حالا پس ابلاغ این قانون، طبق معمول برخی به صرافت افتاده‌اند تا روزنه‌ای بیابند، بلکه بشود قانون را دور زد و گویا این روزنه هم وجود دارد؛ افزایش درصد جانبازی. جالب اینکه این مسئله از مدیران ورزشی و مشخصا فوتبال شروع شد. طی روزهای گذشته اخباری پیرامون افزایش درصد جانبازی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در برخی رسانه‌ها منتشر شد. آن‌طور که گفته شد مهدی تاج 45درصد جانبازی دارد و حالا خبرهایی منتشر شده است مبنی بر اینکه درخواستش برای افزایش درصد جانبازی، به تایید نهادهای ذی‌ربط رسیده است. مطابق برخی اخبار، درصد جانبازی جدید مهدی تاج، 52 درصد است. گرچه تاج در مصاحبه با ایسکانیوز پیرامون اظهارنظرش در شبکه یک سیما که درصد جانبازی خود را «حدود 50 درصد» ذکر کرده بود گفت: با توجه به اینکه در 10 سال گذشته در کمیسیون حاضر نشده ام و با توجه به ضایعات به وجود آمده در لگن و ضرورت تعویض لگن و با توجه به نظر پزشک متخصص ممکن است تغییراتی در درصد جانبازی ام پدید آید. من به همین دلیل در آن برنامه اشاره کردم که درصد جانبازی‌ام حدود 50 درصد است و مباحث و شایعات دیگر در این باره عاری از واقعیت است.
این دست اظهارنظرها، البته با واکنش برخی مسئولان مواجه شد. محمدرضا بادامچی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: «به‌زودی با ابلاغ رییس‌جمهور، اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان الزامی می‌شود و جز مواردی که در نص قانون تصریح شده، هیچکس مستثنی نخواهد بود. همه #بازنشسته‌ها باید صندلی‌ها را رها کنند و فرصت را به جوان‌ها بدهند. #مصلحت‌سازی‌ و‌ تلاش‌ برای #دور_زدن_قانون، غیرممکن است.»
جعفرزاده ایمن‌آبادی: درصد جانبازی مضربی از ۵ است، جانباز ۵۲ درصد نداریم
غلامرضا جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت که خود از جانبازان جنگ تحمیلی است، در واکنش به اخبار پیرامون درصد جانبازی مهدی تاج به رویداد24 گفت: چند ابهام هم وجود دارد؛ اول اینکه درصد‌های جانبازی بنیاد شهید مضربی از ۵ است. یعنی ما جانباز ۵۱، ۵۲، ۵۳ و ۵۴ درصد نداریم. مثلاً درصد جانبازی می‌تواند ۲۵ درصد، ۵۰ یا ۵۵ درصد و... که مضربی از ۵ است باشد. اینکه گفته می‌شود آقای تاج ۵۲ درصد جانبازی دارد خودش شک‌برانگیز است.
او ادامه داد: موضوع دوم این است که بنیاد شهید باید صریح بگوید چطور برای یک مقام مسئول کمتر از یک هفته پرونده‌سازی و احراز ایثارگری می‌کند و کمیسیون ماده ۳ و کمیسیون تعیین درصد از کارافتادگی تشکیل می‌دهد و خیلی سریع هم یک درصد عجیب و غریب را اعلام می‌کند؟ من این شیوه عملکرد را خیلی ناشایست می‌دانم و به شخصه و قطعاً این موضوع را از بنیاد شهید پیگیری خواهم کرد و آن‌ها باید جواب درستی دهند.
جعفرزاده می‌گوید: چرا جانبازان، ایثارگران و رزمندگانی که مسئول نیستند باید سالیان سال در نوبت کمیسیون پزشکی بمانند و حتی در برخی مواقع، حق این عزیزان را ندهند؟ چون این افراد رییس فدراسیون یا مسئول نیستند باید با آن‌ها چنین برخورد شود؟ من از روندی که آقای تاج در این زمینه در پیش گرفت، احساس خوبی ندارم و حتماً با شواهد و قراینی که در دست دارم موضوع را به جد تا به نتیجه رسیدن پیگیری خواهم کرد.
این نماینده جانباز در مجلس دهم توضیح داده است که در رابطه با میزان درصد جانبازی، سه کمیسیون داریم که در بهترین حالت زمان تشکیل هر کمیسیونی نسبت به کمیسیون بعدی ۶ ماه تا یکسال است. حال اینکه چطور آقای تاج این‌قدر سریع به نتیجه رسیده در نوع خودش جالب است و انتظار دارم که بنیاد شهید هرچه زودتر و قاطع موضوع را برای همگان شفاف‌سازی کند. اگر بنیاد شهید در رابطه با آقای تاج شفاف مطالب را مطرح نکند من قطعاً شکایت خود را به کمیسیون اصل ۹۰ می‌برم.
دیگرانی هم مشمول این قانون می‌شوند
فقط مهدی تاج نیست که ریاستش بر فدراسیون فوتبال، با اما و اگر مواجه شده است. گفته می‌شود که محمدعلی صبور در فدراسیون ورزش‌های سه‌گانه، بهرام شفیع در فدراسیون هاکی، غلامرضا امینی در فدراسیون قایقرانی، مصطفی کریمی در فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان، محمد درخشان در فدراسیون جودو، محمد پولادگر در فدراسیون تکواندو، حجت‌الله دهخدایی در فدراسیون چوگان، احمد ضیایی در فدراسیون والیبال، علی مرادی در فدراسیون وزنه‌برداری، محمدرضا رحیمی در فدراسیون هندبال و امیر مجدآرا در فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز مشمول این قانون هستند.
با این حساب، مراجعات به نهادهای ذی‌ربط و درخواست برای افزایش درصد جانبازی می‌تواند پدیده این روزها باشد. علی عالی، رئیس روابط عمومی و بین‌الملل سازمان ورزش شهرداری تهران در این‌باره در توئیتی به نقل از «بچه‌های بنیاد شهید» نوشت: « در هفته‌های گذشته مدیران بازنشسته برای افزایش درصد جانبازی خود به ۵۰ درصد در حال لابی گسترده و فشار به مسئولان بنیاد شهید هستند».
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین اشرفی را تسلیت گفتند در فاصله دو روز، داغ پشتِ داغ بر دل جامعه دوبله نشست نجوای مرگ در گوشِ صدا برخی مدیران جانباز برای افزایش درصد جانبازی خود به خاطر گریز از قانون منع به کارگیری بازنشستگان تلاش می کنند «همدلی» حضور «سیدحسین موسویان» در موسسه مطالعات و تحلیل‌های دفاعی در هند و سخنرانی او را بررسی کرد فعالان بخش خصوصی بررسی کردند؛ توافق ارزی جدید ایران- روسیه- ترکیه از نگاه فعالان بخش خصوصی سوال کلیدی این روزهای سیاست آمریکا بالاخره ترامپ استیضاح می‌شود یا نه؟ به بهانه تولد علیرضا دبیر، مردی با تجربه پنج فینال جهانی و المپیک قهرمانی که می‌توانست پهلوان بماند شیرینی صندلی مدیریت رئیس دانشگاه تهران: محدودیتی برای ادامه تحصیل دانشجویان دادگاهی‌شده وجود ندارد رهبر انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین اشرفی را تسلیت گفتند در گفت‌وگو با یک فعال حقوق صنفی کارگران ساختمانی مطرح شد: شیوه غلط بازرسی به حذف بیمه کارگران ساختمانی می‌انجامد