کری زیر تیغ







کاخ سفید از ملاقات‌های وزیر خارجه سابق امریکا با محمدجواد ظریف انتقاد کرد و آنها را مغایر قوانین دولت امریکا دانست.
انتقادی که تحت تأثیرشکل گیری جبهه موافقان و مخالفان داخلی امریکا درباره توافق هسته ای مطرح و باعث شده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا دفاع مقام های دولت باراک اوباما از توافق هسته ای را به تقابل آنها با منافع ایالات متحده تفسیر کند. در نتیجه شکل گیری چنین دوگانه ای بود که وقتی جان کری از رایزنی های چندباره اش با محمد جواد ظریف درباره برجام خبر داد، ترامپ معترض شد و گفت که کری می خواهد با همکاری دشمنان امریکا، دولت او را تضعیف کند.
جان کری، وزیر خارجه پیشین امریکا و یکی از چهره‌های کلیدی دولت باراک اوباما در دستیابی به برجام، در گفت‌وگویی خبر داد که در ماه‌های اخیر سه، چهار بار با  وزیر خارجه ایران ملاقات کرده است. او نشست‌های بین‌المللی در نروژ، آلمان و چند کشور دیگر را محل دیدارهایش با ظریف عنوان کرد و گفته است که با وزیر خارجه ایران درباره نگرانی امریکا از فعالیت‌های موشکی و حمایتش از جریان حزب‌الله صحبت کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از فاکس نیوز، کری همچنین در برنامه‌ای رادیویی ضمن تأیید چند بار ملاقاتش با وزیر خارجه ایران در این باره توضیح داد که هدف او از این دیدارها، توصیه کردن به ظریف برای مواجهه با سیاست خارجی ترامپ نبوده است، بلکه خواسته در دیدارهایش متوجه شود «ایران ممکن است چه کاری برای بهبود مناسبات منطقه انجام دهد؟» کری همچنین در گفت‌وگویش با برنامه «نشست روزانه با دانا پرینو»، تکذیب نکرد که به ایرانی‌ها گفته است تا پایان دوره ترامپ و روی کار آمدن یک رئیس جمهوری دموکرات دیگر منتظر بمانند. به نظر می رسد همین بخش از سخنان کری که گفته می شود ایرانی ها را امیدوار به آینده کرده و خواسته که تا انتخابات بعدی در امریکا منتظر بمانند، به مذاق مردان کاخ سفید خوش نیامده است. در پی این اظهارات کری بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا مدعی شد که دیدارهای وزیر خارجه پیشین امریکا با ظریف، غیرقانونی و با هدف آسیب زدن به مردم امریکا بوده است. ترامپ در توئیتر خود مدعی شد: «جان کری با دولت متخاصم ایران جلسات غیرقانونی برگزار کرد که فقط در خدمت تضعیف اقدامات عالی ما و آسیب زدن به مردم امریکاست.» او با لحن کنایه‌آمیز درباره اینکه کری عامل کشورهای خارجی در امریکا است، افزود: «او به آنها گفت که دولت ترامپ را معطل کنید! آیا او در قانون ثبت عوامل خارجی، ثبت ‌نام شده است؟ (این) بد است!» قانونی که ترامپ به آن اشاره کرده است،  در سال 1938 در امریکا به تصویب رسیده و بر پایه آن مقام‌ها و چهره‌های فعال سیاسی امریکا که در راستای اهداف و منافع کشورشان تلاش می‌کنند باید ارتباط و همچنین کمک‌های دریافتی از دولت‌های وقت را با هدف ایجاد شفافیت درمورد فعالیت‌هایشان در مراجع رسمی در وزارت دادگستری ثبت کنند.
علاوه بر رئیس جمهوری امریکا، برخی مقام‌های دیگر این کشور نیز از اظهارات کری و دیدارهای او با ظریف انتقاد کرده و او را به دیپلماسی موازی با ایران متهم کرده‌اند. در همین چارچوب، مانیشا سینگ، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور تجارت و اقتصاد به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفت: «مایه تأسف است که مقامات دولت‌های پیشین برای سازش بر سر اقدامات این دولت تلاش کنند.» آری فلیشر، سخنگوی سابق کاخ سفید در دولت جورج بوش پسر نیز در واکنش به اظهارات کری به شبکه فاکس نیوز گفت: «جان کری درباره اینکه ایران چگونه به اقدامات دونالد ترامپ واکنش نشان دهد، به آنها مشاوره می‌دهد؛ این توطئه‌آمیز است. نمی‌دانم چنین حرکتی قانونی است یا غیرقانونی و این مسأله برایم مهم هم نیست، اما این کار نادرست است.»
این در حالی بود که جان کری به انتقادها از مذاکراتش با ظریف واکنش نشان داد و گفت:«من با ظریف مذاکره نکردم، فقط نظرم را به وی اعلام کردم». او افزود:« من حق بیان نظر خود را دارم و از آن استفاده می‌کنم».
فرصتی برای روشنگری سیاست های جمهوری اسلامی
نخستین بار در اردیبهشت ماه سال جاری بود که اخباری مبنی بر اینکه جان کری برای کمک به حفظ توافق هسته‌ای ایران با ظریف دیدار کرده است، منتشر شد و روزنامه بوستون گلوب این اقدامات را مأموریتی تهاجمی اما مخفیانه برای اعمال فشار بر دولت ترامپ به منظور حفظ برجام توصیف کرد. کاخ سفید  نیز با انتقاد از وزیر خارجه دولت اوباما به خاطر دیدارهایش با ظریف، اقدام او را «شرم‌آور» و «نامناسب» توصیف کرد.
ظریف هم پیش از این درباره گفت‌وگویی که با جان کری در حاشیه سفرش به نیویورک برای شرکت در اجلاس عالی‌رتبه صلح پایدار در اردیبهشت ماه سال جاری داشت، گفته بود: «در امریکا همه افراد که دارای نفوذ سیاسی هستند، می‌توانند در روند تصمیم‌سازی تأثیرگذار باشند. جان کری و دیگر افراد حزب دموکرات در دولت ترامپ تأثیر ندارند اما امریکا تنها یک دولت مستقر در کاخ سفید نیست، امریکا مجموعه‌ای از افکار عمومی و گروه‌های لابی و فشار و مطالعاتی است که مجموعه‌ این عوامل سیاستی را پیش می‌برد.»  ظریف البته درباره دیدارش با کری در حاشیه اجلاس مونیخ هم اسفندماه سال گذشته گفته بود: «موضوعات دیدار ما بیشتر درباره برنامه‌های ترامپ در قبال برجام و اتخاذ سیاست‌های مناسب در قبال آن و همچنین منزوی کردن وی در سطح جهان بوده است. عمدتاً دیدارهای ما محرمانه نیست و در حاشیه جلسات و نشست‌های بین‌المللی با نخبگان این کشور، گفت‌و‌گوهایی را انجام می‌دهیم.