انتصاب اولین سفیر زن بلوچ اهل سنت؟

آرمان‌- راضیه فراهانی: روز گذشته آذر منصوری، قائم مقام دبیرکل مجمع زنان مسلمان نواندیش در صفحه توئیتر خود از انتصاب اولین سفیر زن بلوچ اهل سنت خبر داد. وی نوشت: «اتفاقی مهم در دولت روحانی! حمیرا ریگی یکی از زنان بلوچ اهل سنت به عنوان ‌اولین سفیر زن بلوچ اهل سنت، نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در برونئی خواهد شد».
سفیر شدن یک زن
یکی از نزدیکان حمیرا ریگی در گفت‌وگو با «آرمان» در این باره اظهار کرد: پیشنهاد و صحبت‌های مقدماتی در رابطه با این سِمَت به خانم ریگی شده، اما هنوز هیچ ابلاغیه یا حکمی به دستشان نرسیده و باید صبر کرد تا نتیجه نهایی از سوی وزارت خارجه اعلام شود.
واکنش سخنگوی وزارت خارجه


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی در ارتباط با این خبر با تأکید بر اینکه من در حال حاضر نمی‌توانم چنین انتصابی را تایید کنم، توضیح داد: ممکن است یک زمانی به ایشان و یا تعداد دیگری از بانوان پیشنهادهایی برای این سمت شده باشد و اگر ایشان چنین پیشنهادی را دریافت کرده و یا در مورد این موضوع با ایشان صحبتی شده، تاکنون من اطلاع دقیق و قابل بیانی از این موضوع ندارم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه با بیان اینکه به طور معمول روند انتصاب سفرا تا زمان نهایی شدن این انتصاب و انجام پروسه‌های متداول و دریافت موافقت دولت پذیرنده و صدور احکام لازم موضوعی زمانبر است و باید امور مربوط به مسائل اداری و دیپلماتیک این انتصاب در ایران و همچنین در کشور مقصد طی شود، ادامه داد: انتشار اینگونه اخبار بر اساس شنیده‌ها که به تایید مراجع ذی‌ربط نرسیده است از سوی برخی رسانه‌ها کاری نادرست، غیرحرفه‌ای و نوعی بد اخلاقی است و می‌تواند تالی فاسد‌های بسیاری داشته باشد. رسانه‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند، همان‌طور که پیش از این نیز بارها مورد تاکید قرار گرفته است روند انتصاب و انتخاب یک سفیر مراحل پیچیده و طولانی خاص خود را دارد و هنگامی که انتصاب یک سفیر به مفهوم طی تمامی مراحل و صدور احکام و دریافت ویزا و امضای استوارنامه توسط ریاست جمهوری بعد از دریافت اگریمان انجام شد، وزارت خارجه آن را به صورت رسمی اعلام می‌کند. قاسمی افزود: بی‌شک یکی از سیاست‌های اصولی و جدی وزارت امورخارجه و شخص آقای ظریف استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت بانوان کشور در حوزه دیپلماسی است و این سیاست آغاز شده و با جدیت ادامه پیدا خواهد کرد.
حمایت از اهل تسنن
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در سال 92 نويد آغاز دوراني جديد در باره توجه به مسائل اقليت‌هاي ديني و مذهبي در کشور را به مردم و اهل تسنن داد و طی يک بيانيه ۱۰ ماده‌اي قول داد که به خواسته‌هاي اقليت‌هاي ديني و قومي رسيدگي کند. او بيش از ۷۵ درصد آراي اقليت‌ها را در انتخابات يازدهم رياست جمهوري از آن خود کرده بود. مولوي عبدالحميد، امام جمعه اهل سنت زاهدان در گفت‌وگويي اعلام کرده بود که «اوضاع اهل سنت در دولت حسن روحاني بهتر از دولت‌هاي گذشته است».
اهل تسنن در دولت یازدهم
در سال 92 نخستین معاون وزير اهل سنت در ايران منصوب شد. در سال 94 حسن روحانی اولین سفير کُرد ايران را انتخاب کرد و حکم سفارت ايران در کامبوج و ويتنام به نام صالح اديبي امضا شد. در دولت اول روحانی بالاخره دو زن از اهل سنت توانستند به وزارت کشور ورود پیدا کنند و دو نفر از بانوان تواناي اهل سنت(بلوچ و ترکمن) به عنوان فرماندار و رئيس شوراي تامين در سيستان و بلوچستان و گلستان انتخاب شدند. در اواخر دولت يازدهم چند نفر از شايستگان اهل سنت به عنوان معاونان استاندار و در حدود ۳۰ نفر به عنوان فرماندار در استان‌هاي هرمزگان، کردستان، آذربايجان غربي، سيستان و بلوچستان و... مشغول خدمت شده بودند.
استفاده از نخبگان اهل سنت
مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان طی گفت‌وگویی در رابطه با حضور اهل تسنن در دولت روحانی اظهار کرد: بنده برای آقای رئیس‌جمهوری نامه‌ای نوشتم و حتی به صورت حضوری گلایه‌هایی مطرح کردم و چندی قبل نیز در ماه مبارک رمضان در مراسم افطاری رئیس‌جمهوری که دعوتی داشتند از نخبگان اهل سنت مناطق مختلف کشور، حضور یافتم. در آن مراسم فرصتی پیش آمد تا بنده با رئیس‌جمهوری صحبت کنم و گلایه‌های خود و اهل سنت را خدمت ایشان عرض کردم. آقای رئیس‌جمهوری در دولت یازدهم تغییراتی را در برخی از انتصاب‌ها در حمایت از اهل سنت ایجاد کرد، اما رضایت اهل سنت به دست نیامد هرچند قدم‌هایی در این زمینه برداشته شد. البته در دولت دوازدهم همان قدم‌هایی که برای انتصاب اهل سنت در برخی مسئولیت‌ها برداشته شد در بعضی از مناطق به عقب بازگشت. وی ادامه داد: بنده خدمت آقای رئیس‌جمهوری عرض کردم که مردم در مناطق اهل سنت از دولت انتظار و توقع دارند و به خودشان حق می‌دهند که به عنوان شهروندان ایرانی از نخبگان و افراد شایسته آنها در بدنه دولت و مسئولیت‌های استانی استفاده شود. برخی از اهل سنت می‌توانند در مدیریت‌های کلان کشور و مدیریت‌های منطقه‌ای به کار گرفته شوند تا تناسب و تعادل در به‌کارگیری نیروها در میان اقوام و مذاهب ایرانی رعایت شود. رئیس‌جمهوری در همان سفره افطار قول دادند که توصیه‌های لازم را برای به‌کارگیری نیروهای اهل سنت انجام خواهند داد. مولوی عبدالحمید ادامه داد: دولت می‌تواند در مدیریت‌های کلان و مدیریت‌های منطقه‌ای از نخبگان اهل سنت استفاده کند. با وجود اینکه آقای رئیس‌جمهوری گفت به مسئولان برای به‌کارگیری نیروهای نخبه اهل سنت توصیه می‌کنم، اما هنوز آثار آن را ندیده‌ایم. البته دو معاون وزیر از اهل سنت انتخاب کرده‌اند که در گذشته نبوده است. همچنین گفتند که از اهل سنت سفیر انتخاب می‌کنند، اما تاکنون اتفاق بیشتر از اینکه بتواند اهل سنت را امیدوار کند نیفتاده است. او افزود: ‌دولت می‌تواند در مدیریت‌های کلان و مدیریت‌های منطقه‌ای از نخبگان اهل سنت استفاده کند، اما متاسفانه تغییرات صورت گرفته در حد انتظار نیست. مردم انتظار دارند تغییرات چشمگیری با توجه به این وضعی که در کشور حاکم است و دشمنان قسم خورده ایران اسلامی تصمیم گرفته‌اند کشور را تحت فشار قرار دهند، صورت گیرد. دشمنان قصد دارند با تحریم و کارشکنی ملت ایران را رنج دهند. به هر حال برادران و خواهران اهل سنت نیز این مشکلات را می‌بینند و آن را تحمل می‌کنند. روا نیست با توجه به فشار‌هایی که دشمن بر همه مردم ایران وارد می‌کند از درون نیز جامعه اهل سنت در فشار، تبعیض و نابرابری باشند.
یک نگاه سریع
حمیرا ریگی اولین فرماندار زن در دولت یازدهم و اولین فرماندار زن اهل سنت است. او فرماندار شهرستان قصرقند در سیستان‌ و بلوچستان است. لازم به ذکر است که ریگی در دولت اصلاحات به عنوان اولین زن بخشدار اهل سنت منصوب شده بود. وی پیش از این نیز در شهر بندری چابهار خدمت کرده است. ریگی رئیس اداره بهزیستی چابهار، مشاور مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان، دبیر کمیسیون امور بانوان فرمانداری چابهار و دبیر کمیسیون شورای شهر چابهار نیز بوده است. وی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و متولد سال 1354 چابهار است و از 28 فروردین 93 تاکنون فرماندار شهرستان قصرقند بوده است.