شمر امروز ترامپ است

استاد شهيد آيت‌الله مطهري در روز عاشوراي سال 1348 در حسينيه ارشاد تهران ضمن بحث «عنصر امر به معروف و نهي از منكر در نهضت حسيني» به كارنامه ما در امر به معروف و نهي از منكر پرداختند و از آنجا وارد مساله فلسطين و كارنامه ما در اين موضوع شدند و از جمله فرمودند: «امروز بايد در و ديوار اين شهر با شعار فلسطين مي‌لرزيد» و از شعارهاي بي‌محتوا و بي‌خاصيت انتقاد كردند. استاد مطهري معتقد بود بزرگداشت واقعه كربلا نبايد به صورت يك عادت و يك سرگرمي دربيايد به طوري كه براي امروز ما اثري نداشته باشد، زيرا در اين صورت يزيدها و ابن‌زيادها و عمرسعدها هم در چنين مجالسي شركت مي‌كنند، همان‌طور كه شاه مخلوع نيز هر سال روز عاشورا در مدرسه سپهسالار در مراسم عزاداري عاشورا شركت مي‌كرد...
بلكه اين واقعه بايد الهام‌بخش اين پيام باشد كه هر گاه ما در شرايط امام حسين عليه‌السلام قرار گرفتيم بايد همان كاري را بكنيم كه او كرد، زيرا او را امام و پيشوا و الگو و نمونه براي خود مي‌دانيم كه تا حد امكان بايد خود را مطابق اين الگو و نمونه بسازيم. لذا آن شهيد عزيز در آن سخنراني فرمود: «شمر امروز موشه‌دايان است، شمر امروزت را بشناس، شمر 1400 سال پيش مرد.» و موشه‌دايان نخست‌وزير وقت اسراييل بود.
در محرم امسال بايد بگوييم «شمر امروز ترامپ است» زيرا او تمام قد در مقابل اسلام ايستاده است و به يك معني آب را به روي سپاه اسلام بسته است. او امروز به ما مي‌‌گويد اشغال فلسطين را به رسميت بشناسيد و از آرمان آزادي فلسطين دست برداريد تا من روابط مالي و بانكي دنيا با شما را به حال عادي درآورم. مي‌گويد از مظلومان يمن حمايت نكنيد تا من تحريم‌ها را بردارم؛ مرا در سوريه و عراق و لبنان آزاد بگذاريد تا به شما رفاه بدهم. اما پاسخ مردم مومن ما كه آرمان‌هاي اسلام را دنبال مي‌كنند اين است كه هيات منّا الذله ما كجا و تن به خواري دادن كجا؟! ما مقاومت خواهيم كرد و همه سدها را خواهيم شكست و به رفاه هم خواهيم رسيد.