توطئه علیه ترامپ

گروه سیاسی- تنش میان ایران و آمریکا بعد از انقلاب اسلامی همواره امری عادی و طبیعی در سیاست‌های خارجی دو کشور بوده است و سال‌های سال کسی بر موضوع تغییر رویکرد دو کشور برای بهبود روابط تمرکز نکرده بود تا اینکه با روی کارآمدن دولت باراک اوباما و حسن روحانی، چرخشی اساسی در روند روابط ایران و آمریکا شکل گرفت. تغییری که از کاهش تنش‌‌ها در روابط دو کشور نسبت به چند دهه پیش از آن خبر می‌داد. رسیدن به توافقی جامع که خواست ایران و آمریکا را برآورده کند آرزویی بود که در نهایت با تلاش دولت‌ روحانی و اوباما به واقعیت بدل شد. هرچند که هرگز از سوی مقامات ایرانی دیدارهای تیم‌ مذاکره‌کننده در جریان حصول برجام، به معنای ایجاد ارتباط مستقیم با آمریکایی‌ها تعبیر نشد و آنها بر این باورند که به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره نکرده‌اند و حضور کشورهای 1 +5‌، این مساله را خنثی کرده است. اما در حقیقت دیدارهای تیم مذاکره‌کننده با یکدیگر و در جریان آن دیدارهای وزرای خارجه آمریکا و ایران توانست کانال ارتباطی میان تهران و واشنگتن باز کند. کانال ارتباطی جدید تعامل را مقدم بر هر مساله‌ای دیگری می‌دانست و کمک کرده بود تا مقامات این دو کشور بعداز سال‌ها بتوانند در مسائلی هرچند اندک به درک متقابلی از سیاست‌های خود برسند. با این حال این کانال ارتباطی با اقدامات دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا مسدود شد. با وجود دست و پا زدن مقامات کاخ سفید برای گفت‌وگو و مذاکره با ایران، اما راه‌حل مشخص و روشنی در این میان برای ایران دیده نمی‌شود و دلیل آن هم ناشی از نبود اعتماد به رییس‌جمهور آمریکاست، البته جریان بی‌اعتمادی به مقامات آمریکایی موضوع جدیدی برای مقامات ایرانی نیست. اما در شرایطی که حتی اروپایی‌ها هم در برخورد با ترامپ نمی‌دانند قدم بعدی خود را چگونه باید بردارند، مساله کمی بغرنج و پیچیده‌تر است. از این رو باید گفت که در شرایط موجود روابط ایران و آمریکا به پیچیده‌ترین دوران خود رسیده است. ترامپ با وضع مجدد تحریم‌ها و افزایش فشارهای اقتصادی قصد دارد که ایران را دوباره پای میز مذاکره بکشاند و می‌خواهد این ماموریت را به تنهایی و بدون حضور کشورهای دیگر انجام دهد. امری که از سوی مقامات ایرانی بارها رد شده است. از این روست که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل اخیرا در موضع‌گیری جدید علیه ایران گفته که ایران درد تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهور آمریکا را حس می‌کند. وی در ادامه مصاحبه‌ای با شبکه فاکس بیان داشته که آنها احساس ضعف می‌کنند و ما تاجایی خفه‌شان می‌کنیم که مجبور شوند درباره برنامه موشک‌های بالستیک به پای میز مذاکره بیایند؛ باید درباره حمایت از تروریسم پاسخگو باشند.
با وجود آنکه به نظر می‌رسد کانال‌های ارتباطی میان تهران و واشنگتن بسته شده اما برخی از مقامات آمریکایی سعی دارند هنوز هم نقطه اتصال این ماجرا باشند. سخنان اخیر جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره دیدارهایش با محمدجواد ظریف موید این مطلب است. جان کری در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفته که در دو سال اخیر پس از ترک کاخ سفید «سه، چهار مرتبه» در شهرهایی همچون نروژ، مونیخ و چند نشست بین‌المللی دیگر با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ملاقات کرده است. کری اعلام کرده که در این دیدارها کارش مشاوره دادن به جواد ظریف، برای مواجهه با سیاست خارجی دونالد ترامپ نبوده است، بلکه خواسته در دیدارهایش متوجه شود «ایران ممکن است چه کاری برای بهبود مناسبات منطقه انجام دهد؟ بحران یمن چطور حل می‌شود؟ برای صلح در سوریه چه کار خواهید کرد؟ به نوشته نیویورک‌تایمز، کری در این باره گفته که در این دیدارها به صراحت از ظریف خواسته است موضع جامعه جهانی درباره برنامه موشکی ایران و حمایتش از حزب‌الله را درک کند. ایرانی‌ها آماده مذاکره هستند تا این مسائل را حل کنند، اما دولت دونالد ترامپ خط دیگری را دنبال می‌کند. وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت به نظر می‌رسد که دولت دونالد ترامپ به دنبال تغییر رژیم در ایران است و می‌خواهد با ضربه به اقتصاد و منزوی کردن ایران، این سیاست را دنبال کند. وی هشدار داده است که آمریکا پیش از این در برنامه‌های تغییر حکومت‌ها موفق نبوده و همچنین هیچ مقام ایرانی از موضع تسلیم با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.‌
جان کری دیدارهای غیرقانونی با دولت متخاصم ایران داشته است
برخلاف مقامات ایرانی که ترجیح داده‌اند این دیدارها از رسانه‌ها پنهان بماند اما مقامات آمریکایی چندان ابایی از بیان این مساله ندارند و آن را تلاشی برای راهیابی به دیپلماسی درست در جهان می‌دادند. هرچند که این موضوع هم از سوی مقامات آمریکایی با واکنش‌هایی روبه‌رو شده است تا جایی برخی از سیاستمداران با انتقاد از اقدامات کری، آن را دیپلماسی موازی نامیده‌اند. به گزارش ایسنا، یکی از مقامات دولتی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز، با اشاره به حضور ایران در سوریه، عراق و یمن، دیدارهای جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین آمریکا را «شرم‌آور» دانسته است. برخی جمهوریخواهان آمریکایی نیز بر این باورند که این اقدام اساسا غیرقانونی بوده است.


آری فلیشر، سخنگوی سابق کاخ سفید در دولت جرج بوش پسر نیز در واکنش به اظهارات کری به شبکه فاکس‌نیوز گفت: جان کری درباره اینکه ایران چگونه به اقدامات دونالد ترامپ واکنش نشان دهد، به آنها مشاوره می‌دهد؛ این توطئه‌آمیز است. نمی‌دانم چنین حرکتی قانونی است یا غیرقانونی و این مساله برایم مهم هم نیست، اما این کار نادرست است.
دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا نیز در پیامی توئیتری در واکنش به اخبار منتشر شده اخیر درباره دیدار جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نوشت: جان کری دیدارهای غیرقانونی با دولت متخاصم ایران داشته است که تنها به کار فوق‌العاده ما لطمه وارد کرده و به زیان مردم آمریکاست. او به آنها گفته که تا پایان مدت ریاست‌جمهوری ترامپ صبر کنند. آیا اقداماتش را تحت قانون ثبت عوامل خارجی ثبت کرده است؟ این بد است.این مسائل در حالی در آمریکا مطرح می‌شود که احتمال حضور و عدم حضور حسن روحانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر مصادف با مهرماه نیز به مساله‌ای بزرگ برای جریان‌های تندرو داخلی تبدیل شده است. برخی از این جریان‌ها همراه با مقامات کاخ سفید احتمال دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی را در حاشیه این مجمع بالا دانسته‌اند و از این رو خواستار عدم حضور رییس‌جمهور کشورمان در این نشست سالانه شده‌اند. از سوی دیگر دونالد ترامپ تصمیم گرفته است که در حاشیه این اجلاس، نشستی را با موضوع ایران برگزار می‌کند و همین مساله وضعیت را نسبت به گذشته پیچیده می‌کند. به گفته کارشناسان این رفتارهای ترامپ بیش از آنکه به ایجاد اعتماد میان تهران و واشنگتن کمک کند و آنها را به سمت یک توافق جدید سوق دهد، سناریوی تغییر حکومت در ایران را تقویت می‌کند و تنش را افزایش می‌دهد.