تجلیل از ‌رضا بازی‌برون‌ صداپیشه چند دهه مستند مازندران

سعید کنگرانی بازیگر قدیمی سینما صبح دیروز بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت.
این بازیگر که قرار بوده به تازگی در «رقص روی شیشه» مهدی گلستانه در شبکه نمایش خانگی جلوی دوربین برود، دیروز در بیمارستانی در تهران از دنیا رفت.
«‌رضا موتوری»، «خواب نامه رحمان سرایدار»، «دایره مینا»، «دایی‌جان ناپلئون»، «پرواز در قفس»، «فصل خون»، «گرداب» و... از جمله فیلم‌هایی است که او در آنها ایفای نقش کرده. او که سال 1333 متولد شده بود در 64 سالگی از دنیا رفت. کنگرانی اخیرا در تئاتری به نام «نیرنگ اورنگ» هم در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت.
از فعالیت در تئاتر تا ستاره سینما
سعید کنگرانی از کودکی در صحنه تئاتر فعالیت می‌کرد. نخستین حضور در سینما فیلم رضا موتوری بود. او با موج نو سینمای ایران همساز شد و در فیلم کارگردانان مطرحی چون داریوش مهرجویی (دایره‌مینا) بازی کرد. سپس ناصر تقوایی برای ایفای نقش «سعید» شخصیت کلیدی سریال دایی‌جان ناپلئون او را به بازی گرفت که همین هم باعث شد‌ به چهره‌ای ماندگار تبدیل شود. بازیگری در فیلم جنجالی در امتداد شب برایش شهرت مضاعف و درآمد خوبی به‌همراه داشت‌ اما این موفقیت دیری نپایید. پس از فعالیت در چند فیلم پس از انقلاب، چند کارگردان برای ایفای نقش به او پیشنهاد کار دادند‌ از جمله علی حاتمی برای فیلم مادر که او را برای ایفای نقش فرزند عارف مسلک خانواده (که بعدها امین تارخ آن‌را پذیرفت) در نظر گرفته بود. اما کنگرانی در سال ۱۳۶۴ بدون ذکر دلیل ممنوع‌الچهره اعلام شد.‌ سال ۱۳۶۷ ایران را ترک کرد و به کالیفرنیا رفت. ۱۶ سال از ایران و بازیگری حرفه‌ای دور ماند تا اینکه به ایران بازگشت و در فیلم سینمایی ازدواج به سبک ایرانی (۱۳۸۳) ایفای نقش کرد. در روزهای اخیر خبر بازگشت او به عرصه بازیگری پس از 14 سال به گوش می‌رسید و گفته می‌شد قرار است در «رقص روی شیشه» مهدی گلستانه در شبکه نمایش خانگی جلوی دوربین برود.