بررسی عوامل تاثیرگذار بر بازار انرژی

نگرانی معامله‌گران نفت خام در هفته‌های اخیر از تاثیر احتمالی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و دسترسی به نفت خام در ماه‌های پایانی سال‌جاری میلادی، افزایش یافته است و معامله‌گران نفتی منتظر هستند ببینند تحریم‌های آمریکا علیه ایران چه تاثیری بر بازار خواهد داشت.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود هشدار داده است که قیمت‌های نفت ممکن است به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند؛ مگر این‌که سایر تولیدکنندگان، عرضه کمتر از سوی ایران و ونزوئلا را جبران کنند.
آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش به متاثر شدن صادرات نفت ایران در آستانه اجرای تحریم‌های آمریکا و بحران اقتصادی در ونزوئلا که تولید نفت این کشور را به پایین‌ترین میزان در چند دهه گذشته رسانده است، اشاره کرده و گفت: معلوم نیست عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان چگونه کمبود عرضه به بازار را جبران خواهند کرد و این‌که چه میزان قادر به جبران خواهند بود.
این آژانس که به اقتصادهای بزرگ جهان درباره سیاست انرژی توصیه می‌کند، در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: میزان عرضه محدودتر می‌شود و اگر روند کاهش صادرات ونزوئلا و ایران ادامه پیدا کند، بازارها ممکن است دچار کمبود عرضه شده و قیمت‌ها جهش پیدا کند، مگر این‌که افزایش تولید سایر کشورها، این مساله را جبران کند.


قیمت نفت در روز چهارشنبه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه و همچنین نسبت به آسیب دیدن تقاضا به دلیل جنگ تجاری میان چین و آمریکا به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود.
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اگرچه اوپک و متحدانش شامل روسیه وعده داده‌اند که تولیدشان را افزایش دهند، اما باید دید چطور به این وعده عمل می‌کنند. عربستان سعودی تولید نفت خود را در ماه میلادی گذشته ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به 42/10 میلیون بشکه در روز رساند، اما هنوز با سطح ۱۱ میلیون بشکه در روز که مقامات عربستانی وعده داده بودند، فاصله دارد.
در همین حال فایننشال‌تایمز به بررسی پنج عامل تاثیرگذار بر قیمت نفت می‌پردازد و می‌نویسد:
۱- صادرات نفت ایران زیر ذره‌بین است
فایننشال‌تایمز در بررسی اولین فاکتور تاثیرگذار بر قیمت نفت می‌نویسد: انتظار می‌رود عرضه نفت از سوی ایران با تحریم‌های ایالات متحده بر ضد این کشور که از ماه نوامبر اجرایی خواهد شد، بازار جهانی نفت را دچار مشکل کند، چون دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده از کشورهای عمده خریدار نفت ایران خواسته است خرید نفت از این کشور را به صفر برسانند.
تحلیلگران مرکز انرژی JBC می‌گویند «ایران به شدت از سوی بازارهای جهانی تحت نظر است». ایران اکنون ذخیره‌سازی نفت بر روی دریا را آغاز کرده است.
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز چهارشنبه هشدار داد که تحریم علیه ایران «عدم اطمینان بزرگی» در بازار به وجود خواهد آورد، در حالی که هنوز معلوم نیست خریداران بزرگ نفت ایران با این تحریم‌ها چگونه کنار خواهند آمد.
کره‌جنوبی خرید نفت خود از ایران را قطع کرده است. خریداران هند و چینی هم میزان خرید خود را کاهش داده‌اند در حالی که دولت‌های هر دو کشور گفته‌اند از تحریم‌های ترامپ علیه ایران حمایت نخواهند کرد.
هر چند عمده تولید‌کننده نفت اوپک، عربستان سعودی‌ و شرکای خارج اوپک آن، روسیه، اعلام کرده‌اند هرگونه کاهش صادرات نفت از سوی ایران را جبران خواهند کرد، اما افزایش نرخ تولید این کشورها کمتر از حد انتظار بوده است.
ترامپ نگران تاثیر افزایش قیمت نفت بر قیمت سوخت آن هم در نزدیکی انتخابات است. از سویی ایالات متحده تصمیم گرفته است ۱۱ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود را بفروشد.
۲- رشد تولید شیل ایالات متحده کاهش یافته است
انتظار می‌رود تولید نفت ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ کمتر از پیش‌بینی‌‌های مورد نظر رشد کند، از این رو تردیدهایی نسبت به عرضه نفت از سوی ایالات متحده مطرح می‌شود.
دپارتمان انرژی ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند تولید نفت ایالات به روزی ۸۴۰ هزار بشکه برسد در حالی که پیش از این پیش‌بینی شده بود این میزان تولید به یک میلیون بشکه برسد.
از سویی به دلیل محدودیت‌های ظرفیت خطوط لوله این کشور، حفاری‌ها در پرمیان هم کاهش نشان داده است.
از دیگر سو، آمار انجمن نفت آمریکا نشان می‌دهد که ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده با کاهش 6/8 میلیون بشکه‌ای همراه بوده است.
۳- توفان فلورانس
یکی دیگر از عوامل افزاینده قیمت نفت، رخ داد توفان فلورانس در ایالات متحده است که باعث شده است بیش از 5/1 میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شوند.
با نزدیک شدن این توفان به سواحل شرقی ایالات متحده و نیاز به سوخت خودروها برای مردمی که از این توفان در حال فرار هستند باعث شده است قیمت این کالا بالا رود. اما تحلیلگران معتقدند این افزایش قیمت موقتی خواهد بود.
نگرانی که فلورانس ایجاد کرده است مربوط به «خط لوله کولونیکال» است که از کارولینا عبور می‌کند و نفت خام را به شمال شرقی می‌رساند. هرچند متخصصان می‌گویند این خط لوله به اندازه کافی زیر زمین هست که صدمه‌ای از توفان نبیند.
اما این توفان نگرانی‌هایی بابت قطع برق در ایستگاه‌های پمپاژ این خط لوله و آب‌گرفتگی آنها به وجود آورده است.
غیر از آن توفان‌ ایزاک نیز در راه است به طوری که انتظار می‌رود این توفان‌ تاثیر زیادی بر صنایع نفت و گاز خلیج مکزیک داشته باشد. خلیج مکزیک‌ هاب تولید انرژی و پالایشگاهی ایالات متحده است.
۴- انتظار صندوق‌های سرمایه‌گذاری از افزایش قیمت‌ها
صندوق‌های سرمایه‌گذاری منتظر اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و در نتیجه قیمت‌های افزایشی هستند.
بر اساس داده‌های بازار معاملات اروپا ICE در هفته منتهی به چهارم سپتامبر، برای ۴۱۶۷۴۲ معامله آتی، انتظار برای رشد قیمت نفت؛ تفاوت بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت نفت برنت، بیش از ۷ درصد افزایش یافت. این عدد برای وست تگزاس اینترمدییت، شاخص بازار ایالات متحده در بازه زمانی مشابه برابر با 634/16 برای ۳۸۶۴۸۷ معامله بود.
۵- رشد تقاضا نامشخص است
دلیل اینکه چرا تولید‌کنندگان اوپک به سرعت تولید خود را افزایش نمی‌دهند مربوط به عدم اطمینانی است که چشم‌انداز مصرف نفت در اقتصاد جهانی دارد.
هم دپارتمان انرژی ایالات متحده و هم بازوی تحقیقاتی اوپک پیش‌بینی‌های خود را بر اساس رشد تقاضا در سال آینده پایه‌گذاری کرده‌اند.
اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اما پیش‌بینی خود از رشد سال ۲۰۱۹ را تا ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به 47/1 میلیون بشکه در روز رساند در حالی که اوپک به مدت دو ماه متوالی این پیش‌بینی را فقط ۲۰ هزار بشکه کاهش داد و به 4/1 میلیون بشکه در روز رساند.
اوپک در گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه منتشر کرده نوشته است ‌چالش افزایش تقاضا در برخی اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه باعث شده پیش‌بینی ریسک رشد اقتصادی منفی شود.‌
این گزارش می‌افزاید ‌افزایش تنش تجاری و نیز پیامدهای حاصل از سختگیری‌های مالی باعث شده تردیدها بیشتر شود.‌