رایزنی‌های جابری انصاری در سه کشور اروپایی

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی‌، با نماینده ویژه رییس‌جمهور فرانسه در امور سوریه دیدار و در خصوص آخرین تحولات سوریه و تلاش‌های جاری برای پایان هر چه سریع‌تر بحران در این کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. حسین جابری‌انصاری که با هدف رایزنی با مقامات فرانسه در خصوص موضوعات منطقه‌ای به پاریس رفت، در مقر ریاست‌جمهوری این کشور با «فرانسوا سنمو» نماینده ویژه رییس‌جمهور فرانسه در امور سوریه دیدار و در خصوص آخرین تحولات سوریه و تلاش‌های جاری برای پایان هر چه سریع‌تر بحران در این کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.
بعد از آن سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که با هیات ایرانی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای تهران و بحران‌های غرب آسیا از جمله یمن مذاکره کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که هیاتی از چهار کشور اروپایی (فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا)‌ به ریاست هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با هیاتی از تهران به ریاست ‌حسین جابری‌انصاری‌ دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران دیدار و مذاکره کرده‌اند. این سومین دیدار تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان چهار کشور اروپایی در خصوص بحران‌های منطقه از جمله یمن و دنباله‌ای بر نشست تهران حول مذاکرات آستانه بود.
جابری‌انصاری پس از پایان این دور از گفت‌وگوها درباره یمن که با حضور هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و مدیران کل سیاسی وزارت خارجه‌های چهار کشور برگزار شد، به درخواست طرف اروپایی دستاوردهای نشست اخیر سران ایران، روسیه و ترکیه درباره روند صلح در سوریه را تشریح کرد.
حسین جابری‌انصاری در پایان سفر به این کشورها درباره سفرش به ژنو گفت: هدف از این سفر شرکت در دومین دور رایزنی‌های نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای ضامن روند آستانه یعنی ایران، روسیه و ترکیه با نمایندگان ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه بود.


جابری‌انصاری با بیان اینکه دور قبلی این گفت‌وگوها چند ماه قبل برگزار شده بود و این دور برای تکمیل آن گفت‌وگوها انجام شد افزود: ما در جمع‌بندی این نشست تصمیم گرفتیم حداقل یک دور دیگر رایزنی‌ها را در یکی دو ماه آینده برای تکمیل مباحثی که تاکنون انجام داده‌ایم در ژنو داشته باشیم.
دستور کار گفت‌وگوها و رایزنی‌ها
وی گفت: دستور کار این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها کمک به تسهیل تشکیل و راه‌اندازی هر چه سریع‌تر کمیته قانون اساسی سوریه است؛ هم ضوابط فهرست اعضای این کمیته و نحوه شکل‌گیری آن و هم آیین کار این کمیته و کمک به اینکه بتواند بعد از راه افتادن مبنا و چارچوبی برای گفت‌وگوهای شفاف و جدی سوری- سوری شود و به عنوان یک گام جدی در مسیر راه‌حل سیاسی بحران سوریه پیگیری شود.
مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه با بیان اینکه گفت‌وگوهای خوبی در این دو دور داشتیم تصریح کرد: برخی مباحث باقیمانده که تصمیم گرفته شد هیات کارشناسی سه کشور ضامن در مشورت و رایزنی نزدیک با تیم فنی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مقدمات نشست بعدی ما را فراهم کنند تا در آن نشست بتوانیم مسائل باقیمانده را در ارتباط با راه‌اندازی کمیته قانون اساسی سوریه نهایی کنیم.
جابری‌انصاری گفت: فکر می‌کنیم بعد از تحولات بزرگ میدانی و نظامی که در صحنه سوریه اتفاق افتاده، تثبیت شرایط و تکمیل این پروسه از طریق اقدامات سیاسی ضروری که باید انجام شود باید در دستور کار قرار گیرد و در حال حاضر در اولویت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و بخشی از این هدف‌گیری در قالب این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها در چارچوب روند آستانه و در رایزنی نزدیک با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در حال پیگیری است. امیدواریم به زودی با راه افتادن کمیته قانون اساسی سوریه بستری برای گفت‌وگوهای دولت و معارضه سوریه و گشودن مسیر جدید برای آینده مبتنی بر انتخاب مردم سوریه و توافق بین دولت و معارضه سوری فراهم شود.
دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی به سفرش به بروکسل و مقر اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: در این سفر گفت‌وگوهایی را با دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه، خانم اشمیت داشتیم. در این دیدار درباره مسائل منطقه‌ای به ویژه با تمرکز بر بحران‌های یمن و سوریه و راه‌های همکاری بین دو طرف ایران و اتحادیه اروپا برای تسهیل پایان دادن هر چه سریع‌تر به این بحران‌ها به طور مفصل گفت‌وگو کردیم. جابری‌انصاری گفت: بخش مهمی از گفت‌وگوی ما متمرکز بر بحران یمن و تلاش مشترک برای کاهش ابعاد فاجعه انسانی خاموشی که در یمن در جریان است بود.
دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا در دیدار با مسوولان فرانسوی درباره مسائل دوجانبه از جمله حضور اعضای گروهک منافقین در فرانسه نیز گفت‌وگویی صورت گرفت اظهار داشت: مسائل مختلف دوجانبه هم بخشی از گفت‌وگوهای ما بود هر چند گفت‌وگوهای ما متمرکز بر مسائل منطقه‌ای بود اما به طور طبیعی در تماس‌هایی در این سطوح که بین دو کشور انجام می‌شود مسائل دو جانبه همه مطرح می‌شد و یکی از این موضوعات هم که در حاشیه این گفت‌وگوها مطرح شد همین موضوع مورد سوال شما (گروهک منافقین) بود.
جابری‌انصاری گفت: برخی بدخواهان وجود دارند که به دنبال تخریب روابط ایران و فرانسه هستند و در مقدمه این نیروها سازمان منافقین هستند که از همه امکانات و ابزارهای خود برای صحنه‌سازی و صحنه‌پردازی‌های خود استفاده می‌کنند تا بتوانند این میل و گرایش فرانسه در دوره ریاست‌جمهوری آقای ماکرون به سیاست‌های مستقل بین‌المللی را که در یک بستر بسیار مناسب برای افزایش همکاری‌ها بین ایران و فرانسه فراهم شده با بحران‌آفرینی و خلق مشکلات توهمی کور و منحرف کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: با هوشیاری مسوولان دو کشور ایران و فرانسه و افزایش عملی سطح همکاریها و تعامل در حوزه‌های مختلف دوجانبه و چندجانبه و به ویژه در زمینه مسائل منطقه‌ای راه بر بدخواهان بسته شود.