«ابتکار» تازه‌ترین جنجال در صحنه سیاسی آمریکا را بررسی می‌کند ردپای «ظریف و کری» در چالش جدید ترامپ

محمدرضا ستاری
ترامپ ضمن انتقاد شدید از گفت‌و‌گوی جان کری با ظریف آن را غیر قانونی دانسته و وی را متهم به تضعیف تلاش بزرگ آمریکا برای مقابله با ایران و نیز ضرر زدن به مردم آمریکا کرده است. ترامپ مدعی شده که جان کری به ایران گفته منتظر پایان کار دولت ترامپ باشند، امری که از سوی کری در مصاحبه با فاکس نیوز تکذیب نشده است.
در حدود دو سالی که دونالد ترامپ و تیم نومحافظه‌کار او قدرت را در ایالات متحده به دست گرفته‌اند، کاخ سفید عرصه چالش‌ها و منازعات داخلی و خارجی متعددی بوده است. رئیس جمهوری کنونی آمریکا از همان زمان روی کار آمدنش شمشیر را برای جامعه بین‌المللی از رو بست. او با تاختن به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، آن را بدترین توافق نامه تاریخ آمریکا خواند و بالاخره پس از یک سال و نیم از تصدی مقام ریاست جمهوری بدون توجه به سایر شرکای این توافق بین‌المللی، از آن خارج شد. در امتداد این دکترین تهاجمی سیاست خارجی در کاخ سفید، رئیس ایالات متحده آمریکا علاوه بر بی‌اعتنایی به سایر معاهدات جهانی با خروج از توافق آب و هوایی پاریس، اخلال در پیمان نفتا و نیز تهدید سازمان ملل و ناتو، وارد یک جنگ تجاری تمام عیار حتی با شرکای سنتی خود در اروپا و آسیا هم شد.
تشدید روز افزون تنش در کاخ سفید


این امر در عرصه سیاست خارجی زمانی عجیب‌تر به نظر می‌رسد که نگاهی نیز به منازعات داخلی ترامپ داشته باشیم. ده‌ها تن از مشاوران و مقامات دولت او در کمتر از دو سال یا از سمت خود عزل شده یا ناچار به کناره‌گیری شده‌اند. همچنین پرونده‌هایی از قبیل دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 و نیز موضوع حق‌السکوت به دو زن بازیگر توسط وکلای رئیس جمهوری اکنون کار را به جایی رسانده که بسیاری از محافل مدنی و حتی قانون‌گذاری آمریکا بر لزوم گذار از ترامپ تاکید دارند.
در همین راستا، هر چه از مدت زمان ریاست جمهوری ترامپ می‌گذرد، شاهد افزایش منازعات قدرت در آمریکا هستیم به طوری که این روند پر تنش طی هفته‌ها و روزهای گذشته به مراتب افزایش و دامنه آن نیز گسترش یافته است. هفته پیش یک مقاله جنجالی در روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت ترامپ و آن هم بدون نام منتشر شد که در آن، این مقام ارشد کاخ سفید با توصیف رئیس جمهوری به عنوان فردی فاقد اصول اخلاقی و دمدمی مزاج، تصریح کرده بود: بخشی از نیروی دولت سعی دارند در برابر بدترین تمایلات ترامپ از کشور محافظت کنند.
این مقاله یک روز پس از انتشار کتاب «باب وودوار» افشاگر ماجرای واترگیت منتشر شد که در آن این خبرنگار باسابقه تاکید داشت برخی از مقامات ارشد کاخ سفید نوعی کودتای اداری بر علیه تصمیمات ترامپ برای جلوگیری از ضررهای بیشتر او راه انداخته‌اند. این امر تا به آنجا پیش رفته که گویا این افراد برخی کاغذهای مهم را پیش از امضای رئیس‌جمهوری از میز او بر می‌دارند.
ماجرای دیدارهای جان کری با ظریف
هر چند اعضای تیم ترامپ و خود او نویسنده چنین مقالاتی را بی‌مایه و ترسو خطاب کرده و حتی به جستجوی منتشر کننده آن پرداخته‌اند، اما اوضاع در جبهه مقابل یعنی دموکرات‌ها نیز چندان بر وقف مراد ترامپ و تیمش رقم نمی‌خورد. چند روز قبل باراک اوباما رئیس ایالات متحده سابق آمریکا طی نطقی در یکی از دانشگاه‌های این کشور صریح اعلام کرد که قصد دارد بر خلاف سنت سایر روسای جمهوری قبلی برای کنار زدن ترامپ از قدرت وارد عرصه انتخابات شود. این امر زمانی پررنگ‌تر شد که جان کری با گمانه‌زنی‌های احتمالی برای نامزدی در انتخابات 2020، طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های ترامپ، از چند دیدار خود با مقامات کشورمان طی ماه‌های اخیر خبر داد. وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته به کریستین امانپور خبرنگار ارشد شبکه سی‌ان‌ان گفته بود: من با ایرانی‌ها صحبت کرده‌ام. آنها به هیچ وجه حاضر به مذاکره مجدد در مورد برجام نیستند. برای اینکه ترامپ قصد مذاکره ندارد. آیا فکر می‌کنید ایران به پای میز مذاکره با چنین فردی خواهد آمد؟ جان کری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرده که ترامپ با سیاست‌های خود به خصوص خروج از برجام منطقه را وارد یک بحران دیگر کرده است. آیا فکر می‌کنید چین، روسیه و اروپا در چنین شرایطی به سمت‌ ما خواهند آمد؟ ابداً چنین انتظاری را نداشته باشید.
پس از این مصاحبه وزیر خارجه سابق آمریکا در حالی که تاکید کرده بود ترامپ به دنبال تغییر رژیم در ایران است به روزنامه نیویورک تایمز گفته، سه، چهار بار با محمدجواد ظریف ملاقات کرده‌ام. هر چند کری به این روزنامه اعلام کرده که این دیدارها به منظور مواجهه با سیاست خارجی ترامپ نبوده و تنها در مورد سیاست‌های منطقه‌ای ایران صحبت شده است، اما وی طی مصاحبه دیگری با یک شبکه رادیویی از مذاکرات خود با ایران در نروژ و زوریخ به منظور حفظ توافق هسته‌ای خبر داده است.
این امر با واکنش بسیار شدیدی در کاخ سفید همراه بوده است به طوری که ترامپ ضمن انتقاد شدید از گفت‌و‌گوی جان کری با ظریف آن را غیرقانونی دانسته و وی را متهم به تضعیف تلاش بزرگ آمریکا برای مقابله با ایران و نیز ضرر زدن به مردم آمریکا کرده است. ترامپ مدعی شده که جان کری به ایران گفته منتظر پایان کار دولت ترامپ باشند، امری که از سوی او در مصاحبه با فاکس نیوز تکذیب نشده است.
در همین رابطه جان سینگ معاون وزیر خارجه آمریکا نیز ضمن انتقاد شدید از جان کری به او در مورد این دیدارهای از پیش اعلام نشده هشدار داده است.
امکان تهاجمی‌تر شدن ترامپ
در چنین شرایطی که تمام تلاش دولت آمریکا برای مقابله با ایران معطوف شده و پس از بازگشت دور اول تحریم‌ها قرار است که واشنگتن در آبان‌ماه سال جاری نیز در موج دوم تحریم‌ها نفت ایران را مورد تحریم قرار دهد، بار دیگر اخباری از درون کاخ سفید مبنی بر تلاش‌ها برای تعدیل سیاست‌های دونالد ترامپ منتشر شده است. در همین راستا روزنامه واشنگتن پست طی گزارشی آورده است که همزمان با انتشار مقاله ناشناس در روزنامه نیویورک تایمز برخی از مقامات کاخ سفید معتقدند که استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در برابر خواسته‌های ترامپ به خصوص در مورد تحریم‌های ایران مقاومت می‌کند. در بخش دیگری از این گزارش آمده که منوچین بارها روند تصمیم‌گیری برای تحریم نفت ایران را به تاخیر انداخته و زمانی که در جلسه چند ماه قبل او موظف شده بود فهرستی از گزینه‌های تحریمی را تهیه کند هنوز آن را در اختیار رئیس جمهوری قرار نداده است.
به گفته تحلیل‌گران، ترامپ اینک احتیاج مبرمی به حفظ کنگره در انتخابات دو ماه آینده دارد و هر چند گفته می‌شود که سنا به احتمال زیاد در اختیار جمهوری‌خواهان خواهد ماند، اما اوضاع کنگره برای او چندان اطمینان بخش نیست. دولت آمریکا در این راستا سعی در بزرگ‌نمایی در دستاوردهای دیپلماسی خارجی دارد و پس از گزینه کره‌شمالی، برگ مذاکره با ایران نیز می‌تواند برای او برای عبور از این چالش بسیار کارگشا باشد. اما در این میان با کارشکنی‌ای که در کاخ سفید در برابر راهبردهای ترامپ صورت می‌گیرد به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری روز به روز خود را برای پیشبرد دکترین سیاست خارجی تنهاتر خواهد دید؛ امری که به نظر این کارشناسان ممکن است به جای تعدیل در سیاست‌های ترامپ، منجر به تهاجمی‌تر شده آن برای جلب پایگاه‌ طرفداران دولت شود.
سایر اخبار این روزنامه
سعید کنگرانی جوان اول سینمای پیش از انقلاب درگذشت از عاشقی در سه و ربع کم بعداز ظهر تا در امتداد شب محمدعلی وکیلی روحانی باید برود محمدعلی وکیلی روحانی باید برود « ابتکار» تغییر شکل برخوردهای اعتراضی در شبکه های اجتماعی را بررسی می کند بی اعتمادی یا پراکندگی ؟ از سوی وزرای اقتصادی آلمان، انگلیس و فرانسه مطرح شد راهکار عملی اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا حاشیه‌های خبر ممنوع‌الکاری محمد معتمدی بررسی شد آن سوی خط که بود؟ حاشیه‌های خبر ممنوع‌الکاری محمد معتمدی بررسی شد آن سوی خط که بود؟ «ابتکار» تازه‌ترین جنجال در صحنه سیاسی آمریکا را بررسی می‌کند ردپای «ظریف و کری» در چالش جدید ترامپ «ابتکار» تازه‌ترین جنجال در صحنه سیاسی آمریکا را بررسی می‌کند ردپای «ظریف و کری» در چالش جدید ترامپ «ابتکار» از سرنوشت یکی از قدیمی ترین سینماهای پایتخت گزارش می دهد تهران، سررشت، «رادیو سیتی» ولی‌الله سیف به عنوان «مشاور رئیس جمهوری در امور پولی و بانکی» منصوب شد تصمیم عجیب روحانی صدیقی، امام جمعه موقت تهران مطرح کرد بی اعتنایی به «دلار»، بهترین سلاح مقابله با گرانی صدیقی، امام جمعه موقت تهران مطرح کرد بی اعتنایی به «دلار»، بهترین سلاح مقابله با گرانی هشدار مدیرعامل نفت پاسارگاد: در بازار قیر سیاه چه می گذرد؟ هشدار مدیرعامل نفت پاسارگاد: در بازار قیر سیاه چه می گذرد؟