بازگشت 135 شهید گمنام دفاع مقدس بعد از 30 سال به خانه؛ مفتخریم به روزی که رفتید شرمنده ایم به روزگاری که آمده‌اید

بعضی چیزها هیچ وقت تمام نمی‌شوند، حتی اگر در تقویم رویش نقطه پایان بگذارند، ولی در دنیای واقعی، کِش می‌آیند و هر لحظه زخمی تازه می‌زنند، مثل جنگ، مثل دفاع، مثل جبهه، گفتند روز 29 مرداد سال 67 تمام شد، اما انگار واقعیت را نگفتند به ما، به رزمنده‌ها‌. وقتی چشم تو چشم می‌شوی با جانبازی شیمیایی که ریه‌ها‌یش را جا گذاشته در حلبچه، نمی‌توانی باور کنی جنگ تمام شده، وقتی سه سال پیش، 175غواص شهید را دست بسته آوردند، بار دیگر واقعیت تلخِ جنگ توی صورت‌مان کوبید جنگ تمام نشده، انگار ماهی‌ها‌ روی تمام جراحت‌ها‌ی‌شان، مرهمِ بوسه گذاشته بودند و دل‌شان به درد آمده بود از سنگدلی بعثی‌ها‌.
حالا 30 سال گذشته از پایان جنگ روی کاغذ، ولی هنوز هم چشم‌انتظارند مادرانی دلشکسته، در را «پیش» می‌گذارند تا مبادا پسری که در ذهن‌شان هنوز جوانی بیست‌وچند ساله است، کلیدش را جا گذاشته باشد و بماند پشتِ در. دل‌شان آرام نمی‌گیرد تا زمانی که دلبندشان را مُرده یا زنده در آغوش بگیرند، مثل مادرِ شهید «حسن جنگجو» که 34 سال چشمش به در سفید شد، وقتی پیکرش را آوردند، روز تشییعِ پسر، برای همیشه آرام گرفت.
دوباره خبر آورده‌اند شهید آمده، نه یکی، نه 10 تا، 135شهید گمنام، حتی نمی‌دانند به کدام مادر باید زنگ بزنند و از انتظار، درش بیاورند، نمی‌دانند روی سنگ قبرشان باید اسم کدام رزمنده بی‌پلاکی را بنویسند، هر کدام در یک عملیات، جان‌شان را گذاشتند کف دست‌شان تا خاکِ ایران به یغما نرود، سرشان را گذاشتند جلوی تیر و خمپاره تا دستِ دشمن نرسد به ناموس‌شان، 135شهید آورده‌اند، یکی از کربلای 5 آمده، یکی از والفجر8 و دیگری از والفجر1، سال‌ها‌ در شلمچه، شرهانی، جزیره بوارین و نفت‌شهر و سومار، خو گرفتند با تنهایی و فراموشی، سی‌وچند سال بعد دل‌شان هوای خانه را کرد، روز که می‌رفتند سرهای ما بالا بود از هجوم بی‌امان افتخار و امروز هم سرهای ما بالاست از بزرگی نامشان، اما شرمنده‌ایم به روزگاری که فرش قرمز آمدن‌شان شده است. سال‌ها‌ی پیش رفته‌اند و در آخرین روزهای تابستان 97 برگشته‌اند. اما انگار دل‌شان نیامده زخمِ دل مادران و همسران‌شان را تازه کنند، دیر آمده‌اند اما دوباره گمنام می‌روند زیرِ خاک. شرم‌مان می‌آید بگوییم «یادتان گرامی»، آخر حرف از دلیرمردانی است که بی‌ادعا و بی‌ریا رفتند و بی‌نام برگشتند.
سایر اخبار این روزنامه
همدلی کش و قوس های موجود سیاسی در حمایت از روحانی و گلایه‌های برخی اصلاح طلبان از او را با توجه به نظر کارشناسان بازخوانی می‌کند 52 روز تا انتخابات نوامبر آیا حزب دمکرات به چپ چرخیده است؟ برای سالروز درگذشت عبدالحسین زرین کوب، استاد پژوهش‌های ادیبانه پلکان عشق بازخوانی زندگی و قتل ویکتورخارا که 45 سال پیش می‌خواستند صدایش را خاموش کنند عندلیبِ آزادی بازگشت 135 شهید گمنام دفاع مقدس بعد از 30 سال به خانه؛ مفتخریم به روزی که رفتید شرمنده ایم به روزگاری که آمده‌اید سردار سرلشکر جعفری: دقت موشک‌های ایران بسیار بالاست علی‌اکبر گرجی: مجلس خبرگان رهبری صلاحیت نظارت بر دیگر قوا را ندارد «همدلی» با یک تمثیل، ضرورت ایجاد مدرنیزاسیون را در بخش های پایه اقتصاد برای جذب سرمایه بعد از تحریم های تحمیلی ارزیابی کرد همدلی نظرها درباره حضور روحانی در نشست سالانه شورای امنیت سازمان ملل به ریاست ترامپ را بررسی کرد: ولی‌الله شجاع پوریان نیازجامعه امروز به مرام عاشورایی چرا شوروی به 15 کشور تجزیه شد؟ بازگشت 135 شهید گمنام دفاع مقدس بعد از 30 سال به خانه؛ مفتخریم به روزی که رفتید شرمنده ایم به روزگاری که آمده‌اید