همدلی کش و قوس های موجود سیاسی در حمایت از روحانی و گلایه‌های برخی اصلاح طلبان از او را با توجه به نظر کارشناسان بازخوانی می‌کند

پشیمانیم!
همدلی| گروه سیاسی- اخیرا صدای اصلاح‌طلبان در اعتراض به رفتار روحانی و نحوه مدیریت او و دولتش بالا گرفته است. در رسانه‌های مختلف به نحوه های گوناگون سعی کردند تا اعتراض و نقدهای خودبه دولت را به گوش روحانی و هیئت دولت او برسانند. تا جایی که در دیدار نوروزی سران اصلاحات و اعتدال که اواسط فروردین در منزل رئیس جمهور برگزار شد سیدمحمد خاتمی و ناطق نوری گلایه هایی از روحانی داشتند که در همان دیدار به او گوشزد کردند. خاتمی با صراحت به روحانی گفته بود، شما وعده‌های انتخاباتی داده‌اید که تقریبا به بسیاری از آن ها عمل نکرده‌اید مردم حساس شده‌اند این ناامیدی کار اصلاح‌طلبان را برای انتخابات بعدی مشکل می‌کند. نکته بعدی که خاتمی آن را مطرح کرده بود درباره رفع حصر بود،‌ او به روحانی گفته بود شما وعده رفع حصر را در سال ۹۲ دادید و بعدها موکول به سال ۹۶ کردید، چرا این موضوع را به طور جدی پیگیری نمی‌کنید؟ خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود انتقاداتی را درباره تیم اقتصادی دولت و این که دولت برنامه اقتصادی مشخصی ندارد، مطرح کرد و گفته بود که چرا از ظرفیت آقای جهانگیری استفاده نمی‌کنید؟ دولت باید برنامه خود را در زمینه اقتصاد مشخص کند و با یک تیم منسجم آن را جلو ببرد. نه تنها خاتمی بلکه ناطق نوری نیز در همان جلسه هم گلایه‌های جدی به روحانی کرده بود. به ویژه درباره رفع حصر و این که رئیس‌جمهور باید زودتر به برنامه و وعده‌هایی که داده است عمل کند و بر تعامل بیشتر با قوای دیگر تاکید داشت. در مجموع اصلاح طلبان دل خوشی از روحانی ندارند و اخیرا به مناسبت های مختلف در رسانه های گوناگون از پشیمانی خود به خاطر حمایت از روحانی می‌گویند. آنها معتقدند که انتخاب‌ها و کارکرد آقای روحانی در دوره دوم عقب‌تر از رضایت نسبت به سال 92 است. بنابراین به زعم آنها دولت باید با صراحت و با قاطعیت و با کمال تواضع به اشتباه خودش اعتراف ‌کند. از همان سال ۹۲ اقتصاددانان و مدیران با تجربه حوزه اقتصاد کشور و حتی بخش خصوصی به روحانی می‌گفتند تیم شما در اقتصاد نه خبره است و نه هماهنگ؛ اما گویا روحانی زیر بار نرفته است. اصلاح‌طلبان از این بابت ضمن گلایه و داشتن دلخوری‌های جدی از آقای روحانی و برخی از دولتمردان او کماکان با توجه به شرایط حساسی که جامعه و مردم با آن درگیر هستند، مانند بحران‌های اقتصادی، مسائل اشتغال، بیکاری و بین‌المللی دولت را موردحمایت قرار می‌دهند. از سوی دیگر روحانی هم باید روزی متوجه شود که جامعه رای او در سال 92 و 96 از کجا و چه کسانی بوده است که بعد از 1400 در صورتی بخواهد حضور خود در فضای سیاسی ایران را حفظ کند باید چه‌کاری انجام دهد که آن را تضمین سازد. زیباکلام در خصوص مطالبات اصلاح‌طلبان از دولت و نقدهایی که اخیرا به کرات مطرح می‌کنند، گفت:« اصلاح‌طلبان چه درون مجلس و چه در بیرون جای گله‌مندی بسیاری از دولت دارند. دلخوری اصلاح‌طلبان به واسطه موج گسترده ناامیدی در جامعه است که روحانی با عملکرد خود ظرف چندین ماه گذشته ایجاد کرده است، بنابراین قابل فهم است چه فراکسیون امید و چه اصلاح‌طلبان در بیرون از مجلس به حق می‌توانند از عملکرد روحانی گله‌مند باشند.»
استیضاح ها پوپولیستی بود
صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در خصوص استیضاح‌های زنجیروار اخیر مجلس، مطرح کرد: استیضاح ربیعی و کرباسیان عوامفریبی و سوار شدن بر امواج پوپولیستی بود و انحراف افکار عمومی از مسائل و مشکلات واقعی کشور را به دنبال دارد.


این فعال سیاسی اصلاح طلب، اظهار داشت: به نظر من استیضاح‌‌های مجلس یک حرکت عوام‌فریبانه و پوپولیستی است؛ چرا که اوضاع اقتصادی کشور خراب است و دولت هم در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی نتوانسته موفق عمل کند، در همین راستا نمایندگان مجلس اصرار بر استیضاح دارند.
وی افزود: نمایندگان با استیضاح‌هایی که انجام می‌دهند می‌‌خواهند بر موج پوپولیستی حمله به دولت برای خوشایند مردم سوار شوند و به مردم القا کنند که دولت را به صلابه می‌کشیم و دولت را به مسئولیت‌های قانونی خود فرا می‌خوانیم، در حالیکه اگر نمایندگان واقعا نمی‌دانند ریشه اصلی مشکلات و نوسان ارز در کجاست وای بر ما و وامصیبتا.
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اگر نمایندگان مشکلات را می‌دانند اما به واسطه سیاست‌های عوام‌فریبانه دوست دارند انگشت اتهام را به سمت دولت بگیرند، باز هم وای بر ما چراکه رسما با این روش به ما دروغ می‌گویند.
زیباکلام تاکید کرد: در هر دو صورت اما و اگرهای بسیار زیادی وجود دارد. بیش از یک ماه است سیف تغییر کرده است و به جای او عبدالناصر همتی آمده است من از شما می‌پرسم زمانی که آقای سیف رئیس بانک مرکزی بود، دلار ۱۱ ، ۱۲ هزار تومان بود اما در حال حاضر ۱۳ الی ۱۴ هزار تومان است، وضعیت چه فرقی کرده است؟
وی خاطرنشان کرد: استیضاح ربیعی و کرباسیان برای عوام‌فریبی و سوار شدن بر امواج پوپولیستی بود و انحراف افکار عمومی از مسائل و مشکلات واقعی کشور را به دنبال دارد. بخشی دیگر از استیضاح‌ها تسویه‌حساب‌هایی است که به واسطه انتظارات برخی نمایندگان صورت گرفته است در واقع برخی نمایندگان می‌خواستند قوم و خویش خود را به قدرت بیاورند و موفق نشدند و به همین دلیل برخی استیضاح‌ها مطرح شد و شکل گرفت.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: آخرین موردی که در مجلس مطرح بود مربوط به وزیر امور خارجه بود. در این میان طرفداران احمدی‌نژاد مساله جاسوسی را مطرح کردند و با طرح این مساله و ارتباط با بیگانگان و عوام‌فریبی‌ها بدین شکل قصد داشتند به اعتبار وزیر امور خارجه در کشور لطمه وارد کنند. وی ادامه داد: مشخصا موضع‌گیری‌ها در این خصوص کاملا سیاسی بود. در مجموع من در استیضاح‌ها نکات مثبت و وطن‌پرستانه‌ای نمی‌بینم.
موضوع موج نا امیدی است که دولت به جامعه وارد کرد
زیباکلام در خصوص مطالبات اصلاح‌طلبان از دولت و نقدهایی که اخیرا به کرات مطرح می‌کنند، گفت: اصلاح‌طلبان چه درون مجلس و چه در بیرون جای گله‌مندی بسیاری از دولت دارند. این گله‌مندی‌ها به علت عدم استفاده روحانی از اصلاح‌طلبان نبوده و نیست و هدف سهم‌خواهی پشت این نقدها وجود ندارد و در همکاری با روحانی هم این اهداف نیست.
وی افزود: دلخوری اصلاح‌طلبان به واسطه موج گسترده ناامیدی در جامعه است که روحانی با عملکرد خود ظرف چندین ماه گذشته ایجاد کرده است، بنابراین قابل فهم است چه فراکسیون امید و چه اصلاح‌طلبان در بیرون از مجلس به حق می‌توانند از عملکرد روحانی گله‌مند باشند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: من معتقدم هیچ چاره‌ای نداریم به جز حمایت و پشتیبانی دولت به رغم وضع فعلی چرا که ما در رای مردم و پای صندوق آمدن آنها برای انتخاب روحانی شریک و دخیل هستیم.
وی ادامه داد: کار صحیح این نیست که بگوییم دیگر با روحانی کاری نداریم. مردم بازیچه ما نیستند که بگوییم به فردی رای بدهید و بعد بگوییم دیگر با آن فرد کاری نداریم. اصلاح‌طلبان ضمن حمایت از روحانی و دولت او باید انتقادات شدید و اساسی نسبت به عملکرد روحانی داشته باشند. اصلاح‌طلبان نباید از انتقادات خود به سادگی بگذرند اما در عین حال گزینه صحیح رفتار نسبت به روحانی این است که ضمن حمایت از او مطالبات خود را از او طلب کنیم و وی را رها نکنیم؛ چراکه ما شریک او در به قدرت رسیدن هستیم.
عبدالله ناصری:‌
با طلا بنویسید«درخصوص حمایت از روحانی اشتباه کردیم»
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، عبدالله ناصری، عضو سابق شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به‌شدت گرفتن انتقادات نیروهای سیاسی این جریان در مواجهه با دولت طی ماه‌های گذشته، در ارزیابی نسبت اصلاح‌طلبان و دولت گفت: «اصلاح‌طلبان خواهان آنند که برای حل تمام مشکلات کشور و برای برگشت دموکراسی و سیمای کامل قانون اساسی در کشور اراده عامی همانند اراده عام برجام شکل بگیرد و در این راستا حاضرند برای همیشه خانه‌نشین شوند و با خط طلا هم بنویسند و در تلویزیون هم پخش شود و بگویند درمورد حمایت از آقای روحانی اشتباه کردیم.
راهبرد این جریان از سال 92 به بعد و خصوصا بعد از شکل‌گیری برجام، راهبرد حمایت و انتقاد است و این راهبرد تاکنون هیچ تغییری نکرده و تا 1400 نیز دچار تغییر نخواهد شد.
با این حال اگر انتقادات در ماه‌های گذشته قدری نسبت به گذشته پررنگ‌تر شده، به جهت آن است که تلقی اصلاح‌طلبان آن است که متاسفانه آقای روحانی خیلی از نصایح مشفقانه بزرگان اصلاحات در سال 92 و 96 را نشنید و امروز آثار آن تصمیم‌گیری‌های غلط و انتصابات غلط در دو ماهه گذشته بسیار حاد و بحران‌زا شده است
از آنجا که خط قرمز اصلاح‌طلبان منافع عمومی و مصالح جامعه است، اگر مخیر شوند با همان راهبرد حمایت و انتقاد بین منافع ملی و مصالح عمومی مردم از سویی و تداوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی، یکی را انتخاب کنند، حتما دومی را انتخاب خواهند کرد، چون منافع ملی خط قرمزشان است.
بحران اقتصادی و معیشتی و مدیریتی کنونی ناشی از بی‌توجهی آقای روحانی به مدیران باتجربه‌ای است که سابقه 30-20 ساله کاری داشته‌اند. امروز با صدای بلندتری از دولت روحانی انتقاد می‌کنیم و با همان صدای بلند هم اعلام می‌کنیم که تا 1400 از آقای روحانی حمایت هم خواهیم کرد.
به نظرم اظهارات عارف در دیدار با اعضای حزب هدا مبنی‌بر اینکه اصلاح‌طلبان امکان ایستادن رودرروی دولت را ندارند و مجبورند صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه دارند، کاملا منطقی و اساسی بود.
به هر صورت شرایط کشور به صورتی است که دست کشیدن از حمایت از آقای روحانی به منزله قدرت یافتن جریان رادیکالی است که اساسا در دولت آقای احمدی‌نژاد این سرنوشت ناامید‌کننده را برای ملت به ارمغان آوردند.
در مورد ااین بخش از گفته‌های عارف مبنی‌بر حمایت بالاجبار از روحانی باید گفت اصلاح‌طلبان که نمی‌توانند با مردم بازی کنند. سال 92 و بعد 96 این جریان و رهبری جبهه اصلاحات، روحانی را به جامعه معرفی کرده و مردم را برای رای دادن به او متقاعد کردند. ولی امروز جریان اصلاحات هم شاهد آن است که آقای روحانی در بسیاری از زمینه‌ها مغایر با وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل کرده است.
مردم در 22 اردیبهشت 96 به گفتمان و وعده‌های انتخاباتی روحانی رای دادند نه به هیکل او، متاسفانه آقای روحانی در انتخابات 96 نسبت به 92 به مراتب فاصله بیشتری را از گفتمان انتخاباتی خود گرفت، بنابراین اصلاح‌طلبان امروز در شرایط حساس اگرچه هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند، اما باید افکار عمومی را نسبت به عملکرد دولت روشن کنند.
اینکه همه امور را متوجه آقای روحانی بدانیم، خطاست و در مقابل، این نگاه هم که برای روحانی و دولت او نقشی را در مدیریت وضع موجود تلقی نکنیم نادرست است. واقعیت آن است که دولت به اندازه توان و اختیاراتش خیلی بیشتر و جدی‌تر از اینها باید کار می‌کرد.
درباره طرح برخی موضوعات از قبیل نقش نظارت استصوابی شورای نگهبان در محدود کردن گزینه‌ها در انتخابات، هاشمی‌رفسنجانی گزینه اول اصلاح‌طلبان در انتخاب 92 بود با این وجود در شرایطی که بین عارف روحانی مخیر بودیم، ترجیح دادیم از روحانی حمایت کنیم.
در مورد حضور معاون اول دولت اصلاحات در انتخابات 92 نیز باید گفت، در نظرسنجی‌هایی که در استان‌های مختلف کشور انجام شد، رای آقای عارف نسبت به آقای روحانی پایین‌تر بود و اگر نتیجه برعکس می‌بود، بدون تردید از عارف حمایت می‌کردیم.
باید این موضوع را در کل سپهر سیاسی بپذیریم که کنش‌های گروه‌های سیاسی با منش‌های آنها متناسب نبوده و این دو در بسیاری موارد در تضاد هستند. اگر غیر از این بود، هم از اصولگرایی احمدی‌نژاد برنمی‌آمد و هم اصلاح‌طلبان امروز شاهد نمایندگانی در لیست امید نبودند که عمده دغدغه‌هایشان، دغدغه‌های شخصی باشد و با وزرا بنا بر مطالبات شخصی‌شان معامله کنند و در شورای شهر نیز شاهد برخی رفتار‌ها نبودیم.
سوءعملکرد‌ها و نارضایتی‌ها در نهادهایی چون شورای شهر و شهرداری که شورای نگهبان نقشی در فرآیند انتخاب آنها ندارد. در شرایطی که فیلتر شورای نگهبان در انتخابات شورای شهر وجود نداشت، حتما شورای عالی سیاستگذاری می‌توانست لیستی بهتر از این ببندد.
اصلاح‌طلبان خواهان آنند که برای حل تمام مشکلات کشور و برای برگشت دموکراسی و سیمای کامل قانون اساسی در کشور اراده عامی همانند اراده عام برجام شکل بگیرد و در این راستا حاضرند برای همیشه خانه‌نشین شوند و با خط طلا هم بنویسند و در تلویزیون هم پخش شود و بگویند درمورد حمایت از آقای روحانی اشتباه کردیم.»
سایر اخبار این روزنامه
همدلی کش و قوس های موجود سیاسی در حمایت از روحانی و گلایه‌های برخی اصلاح طلبان از او را با توجه به نظر کارشناسان بازخوانی می‌کند 52 روز تا انتخابات نوامبر آیا حزب دمکرات به چپ چرخیده است؟ برای سالروز درگذشت عبدالحسین زرین کوب، استاد پژوهش‌های ادیبانه پلکان عشق بازخوانی زندگی و قتل ویکتورخارا که 45 سال پیش می‌خواستند صدایش را خاموش کنند عندلیبِ آزادی بازگشت 135 شهید گمنام دفاع مقدس بعد از 30 سال به خانه؛ مفتخریم به روزی که رفتید شرمنده ایم به روزگاری که آمده‌اید سردار سرلشکر جعفری: دقت موشک‌های ایران بسیار بالاست علی‌اکبر گرجی: مجلس خبرگان رهبری صلاحیت نظارت بر دیگر قوا را ندارد «همدلی» با یک تمثیل، ضرورت ایجاد مدرنیزاسیون را در بخش های پایه اقتصاد برای جذب سرمایه بعد از تحریم های تحمیلی ارزیابی کرد همدلی نظرها درباره حضور روحانی در نشست سالانه شورای امنیت سازمان ملل به ریاست ترامپ را بررسی کرد: ولی‌الله شجاع پوریان نیازجامعه امروز به مرام عاشورایی چرا شوروی به 15 کشور تجزیه شد؟ بازگشت 135 شهید گمنام دفاع مقدس بعد از 30 سال به خانه؛ مفتخریم به روزی که رفتید شرمنده ایم به روزگاری که آمده‌اید