دهن کجی هند به آمریکا در خرید نفت از ایران

هند با رد درخواست آمریکا برای قطع خرید نفت از ایران، اعلام کرد که واردات نفت از جمهوری اسلامی را متوقف نخواهد کرد.به گزارش ایرنا به نقل از وبسایت «سواراج یاماگ» از رسانه‌های مطرح تحلیلی جنوب هند، این تصمیم دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند در طول مذاکرات 2+2 میان سوشما سواراج وزیر امور خارجه و نیرمالا سیتارامان وزیر دفاع هند با همتایان آمریکایی خود در دهلی نو به دولت دونالد ترامپ منتقل شد.وبسایت هندی نوشت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در این مذاکرات به طرف هندی اعلام کرده است که آمریکا می‌خواهد تمام کشورهایی که با ایران رابطه تجاری دارند، این روابط را کاهش داده و در واقع واردات نفت از تهران را به طول کامل متوقف کنند. اما هند در مقابل این درخواست اعلام کرده است ایران 12 درصد از نیاز دهلی نو به نفت را تامین می‌کند و کاهش این مقدار امکان پذیر نیست زیرا این امر بر قیمت و عرضه بنزین در این کشور تاثیر می‌گذارد و منافع هند تامین نخواهد شد. 
براساس این گزارش، هند خواهان دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده و طرف آمریکایی نیز اعلام کرده است که معافیت‌ها بر اساس واقعیت‌های منطقی و دلایل قابل قبول اعطا خواهند شد.
بر این اساس،مقام‌های هندی به هیات آمریکایی اعلام کرده اند که شهروندان هند اکنون تحت تاثیر قیمت بالای سوخت در این کشور هستند و اگر قیمت تولید سوخت از این مقدار بالاتر رود،برای اقتصاد هند بسیار زیان آور خواهد بود.یک مقام هندی دراین باره گفت: در واقع آمریکا در ارتباط با ایران کاملا منزوی است. اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها همچنان از برجام حمایت می‌کنند.سواراج یاماگ تاکید کرد که هند علاقه مند به ذخایر نفت در دریای خزر است که ایران به تنهایی به آنها دسترسی دارد. وبسایت هندی ادامه داد:مقام‌های دهلی نو همچنین به واشنگتن اعلام کرده اند که اگر اقتصاد هند رشد کند و آمریکا از این رشد اقتصای نفع ببرد، قیمت‌های عقلانی و پائین نفت و سوخت یک نیاز کاملا مهم اقتصادی محسوب می‌شود.پس از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام در ماه مه، این کشور به سایر کشورها فشار وارد کرده تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند. بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران 6 ماه اوت اجرایی شده درحالی که تحریم‌های تهران در بخش انرژی در چهارم ماه نوامبر(13 آبان) به اجرا گذاشته می‌شوند.
ایران پس از عربستان سعودی و عراق سومین کشور بزرگ صادر کننده نفت به هند است. هند در طول 12 ماه که از مارس سال گذشته آغاز شده است، حدود 22.6 میلیون تن نفت خام از جمهوری اسلامی وارد کرده است. سال گذشته این واردات 27.2 میلیون تن نفت خام بود. در طول سال مالی 2016-17 خرید نفت ایران توسط هند 11 میلیون تن افزایش داشته است. پالایشگاه‌های هند پس از لغو تحریم‌های ایران در سال 2015، به سرعت واردات نفت خود از این کشور را افزایش دادند.