تقلای سعودی در باتلاق الحدیده

حملات به بندر الحدیده بار دیگر شدت گرفته است. الحدیده طی روزهای اخیر در پی شکست مذاکرات ژنو شاهد حملات زمینی و هوایی شدید ائتلاف سعودی بوده است. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی یکی از مسیرهای اصلی تامین مایحتاج یمنی‌ها را بسته است. این مسیر بندر حدیده را به صنعا، پایتخت یمن، وصل می‌کند. جامعه جهانی از طریق بندر حدیده کمک‌های بشردوستانه را به یمن می‌رساند. ائتلاف سعودی از ۲۳ خرداد ماه عملیات موسوم به «پیروزی طلایی» را برای اشغال بندر مهم و استراتژیک الحدیده آغاز کرده، اما با گذشت حدود سه ماه از شروع این عملیات نتوانسته است پیشروی خاصی داشته باشد و در دامی که خود ساخته گرفتار شده است. 
روزنامه گاردین در گزارشی به قلم «پاتریک وینتور» نوشت: اوضاع انسانی در یمن با از سرگیری نبردهای الحدیده وخیم‌تر می‌شود و جان هزاران نفر در معرض خطر است.
مسئول هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در یمن، در مورد وخامت اوضاع انسانی در حدیده یمن هشدار داده و گفته است سرنوشت صدها هزار نفر از شهروندان یمن نامعلوم است.
«لیز گراندی» مسئول هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن تاکید کرد که طی روزهای گذشته اوضاع مردم یمن در الحدیده وخیم‌تر شده است و خانواده‌ها در نتیجه بمباران و حملات هوایی احساس ترس و وحشت زیادی دارند.


وی پیش از این نیز ضمن هشدار درباره خطر فجایع انسانی در الحدیده یمن گفته بود: خطرات جدی صدها هزار غیرنظامی در بندر الحدیده را تهدید می‌کند، همچنین ۲۵ درصد کودکان این منطقه از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند. در همین حال، سازمان بهداشت جهانی نیز هشدار داد حمله نیروهای ائتلاف سعودی به بندر الحدیده، زندگی ۲ میلیون و۶۰۰ هزار نفر را به خطر می‌اندازد. با وجود این هشدارها جنگنده‌های وابسته به ائتلاف سعودی چهارشنبه شب، به مناطق پرجمیعت در منطقه 16کیلو استان الحدیده حملات کردند که طی آن بیش از ۴۵ نفر از غیرنظامیان یمنی کشته و زخمی شدند.
هشدار کمیته عالی انقلاب یمن
از سوی دیگر گفته می‌شود ائتلاف عربی قصد حمله به مخازن سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی در الحدیده را دارد. در همین خصوص رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نسبت به طرح ائتلاف متجاوز عربی برای هدف قرار دادن مخازن سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی در الحدیده هشدار داد.
به گزارش اسپوتنیک، «محمد علی الحوثی»، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توئیتی ضمن هشدار نسبت به طرح ائتلاف متجاوز عربی، نوشت: «کشورهای متجاوز آمریکا، عربستان و همدستانشان به دنبال هدف قرار دادن مخازن سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی در استان الحدیده هستند و بهانه آن‌ها نیز این است که مخازن مذکور به پادگان‌های نظامی و انبار اسلحه تبدیل شده‌اند.» وی در ادامه همچنین نسبت به حملات کورکورانه ائتلاف عربی به منازل و مناطق مسکونی و راه اندازی تبلیغات رسانه‌ای برای توجیه جنایت‌های خود در الحدیده هشدار داد. 
«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز اعلام کرده است که ائتلاف سعودی که از چهار ماه پیش حملات خود به الحدیده را آغاز کرده است، «هنوز نتوانسته به سمت شهر الحدیده و خط ساحلی غرب یمن پیشروی کند.»
به گزارش المیادین، القحوم تاکید کرد که «تکیه ما به سازمان ملل نیست، بلکه ما در دفاع از کشورمان به ارتش یمن و انصارالله تکیه داریم.» او گفت: «الحدیده موقعیت سوق الجیشی برای ما دارد و به همین دلیل هرگز به ائتلاف سعودی اجازه اشغال آن را نخواهیم داد.»
موشک‌های انصارالله در نجران
روز گذشته یگان موشکی انصارالله یک پایگاه تازه تاسیس شده ارتش عربستان در نجران را هدف قرار داد. به گزارش المیادین، یک منبع نظامی اعلام کرد که یگان موشکی انصارالله یمن با یک موشک بالستیک، پایگاه تازه تاسیس ارتش عربستان در نجران را هدف قرار داد. این در حالی است که رسانه‌های عربستان مدعی شده‌اند که پدافند هوایی این کشور موشک شلیک شده انصارالله به سمت نجران را رهگیری کرده است.
از سوی دیگر، یک منبع یمنی گفته است که نیروهای ارتش یمن به مواضع نیروهای «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری مستعفی یمن در منطقه‌های حریب نهم، نهدین و التبة الحمراء حمله کردند که در پی این حملات چند تن از نیروهای منصور هادی کشته و زخمی شدند.
در همین راستا، یک منبع نظامی دیگر اعلام کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عملیاتی کنترل مناطقی در شرق جبل النار را به دست گرفتند و در این عملیات نیز چند تن از نیروهای ائتلاف متجاوز عربی کشته شدند.
این منبع در ادامه گفت: عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی در الحدیده نیز ادامه دارد و در این عملیات نیز دو خودروی نظامی ائتلاف عربی منهدم و چند نیروی کشته و زخمی شدند.
اظهارات واشنگتن
در این میان وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ائتلاف عربی تحت امر عربستان در حین عملیات جنگی خود در یمن، گام‌های درستی را برای کاهش تعداد قربانیان از میان غیر نظامیان برداشته است.
به‌ گزارش روسیا الیوم، «هدر ناوئرت»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری عنوان کرد: آنها گام‌هایی را بر می‌دارند و دولت آمریکا نیز بر این باور است که این گام‌ها در مسیر درستی قرار دارد.
وی افزود: ما شاهد این هستیم که آنها گام‌هایی را بر می‌دارند، آیا این گام‌ها عالی است؟ نه به هیچ وجه، اما آیا شاهد این هستیم که آنها تمام تلاش خود را برای کاهش تلفات در بین غیر نظامیان انجام می‌دهند؟ طبیعتا، بله می‌بینیم. این اظهارات هدر ناوئرت پس از سخنان اخیر «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در مقابل کنگره مطرح شده است.
پامپئو در راستای دفاع از دادن مجوز به جنگنده‌های آمریکایی برای سوخت رسانی به جنگنده‌های ائتلاف عربی در هنگام عملیات نظامی‌شان علیه یمن، گفت‌ که عربستان و امارات برای کاهش تلفات غیر نظامیان در یمن تلاش می‌کنند.
بیش از سه سال است که ائتلاف عربی به رهبری سعودی‌ها که تمامی گذرگاه‌های دریایی و زمینی یمن را مسدود کرده است تا از این طریق مانع پرواز هواپیماهای امدادرسانی به این کشور فقیر شود.