دیدارهای غیررسمی جان کری و ظریف جنجالی شد


تارنمای واشنگتن فری‌بیکن نوشت:«جان کری» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با رادیو «سالم» گفت که طی ماه‌های اخیر سه یا چهار بار با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده است.
کری گفت در نروژ،‌ مونیخ و دیگر نشست‌های بین‌المللی با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده و در این دیدارها از دولت کنونی آمریکا انتقاد کرده و تلاش کرده تا به ظریف برای حفظ توافق هسته‌ای با کشورهای اروپایی کمک کند.
وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره محور موضوعاتی که با آنها درباره ظریف گفت‌وگو کرده گفت:من با ظریف بسیار رک صحبت کردم. به او گفتم ببین شما باید این را بدانید که دنیا کارهایی که با موشک‌ها انجام می‌دهید و اقداماتتان با حزب‌الله و اقداماتتان در یمن را تمجید نمی‌کند. شما دارید از منازعه‌ای ادامه‌دار حمایت می‌کنید.
کری با بیان اینکه این موضوعات ذهن ظریف را نیز مشغول کرده بود، مدعی شد که با وزیر خارجه ایران بسیار بی‌پرده گفت‌و‌گو کرده تا ایران را به محدود کردن نفوذ خود در منطقه ترغیب کند! پیش‌تر نیز مطالبی پیرامون دیدار ظریف با کری در حاشیه کنفرانس‌های بین‌المللی منتشر شده بود که وزیر خارجه ایران دیدار با وی را در کنفرانس امنیتی مونیخ تایید کرد.


ظریف در این‌باره گفت: دیدار محرمانه نداریم. ما در حاشیه جلسات بین‌المللی با بسیاری از نخبگان که در افشای سیاست‌های دولت آمریکا تاثیرگذار هستند، گفت‌و‌گو داریم.
وی افزود: موضوع این جلسه بیشتر در مورد این بود که سیاست‌های ترامپ در مورد برجام چیست و چگونه می‌شود در قبال این سیاست‌ها عکس‌العملی مناسب نشان داد تا ترامپ بیش از پیش در آمریکا و دنیا منزوی شود!
اما جدای از درست و یا غلط بودن اظهارات جان کری، موضوعی که همواره به نگرانی‌ها می‌افزاید، عدم تکذیب برخی از ادعاهای اینچنینی از طرف وزارت خارجه است. مسئله‌ای که هم به نوعی تایید چنین ادعاهایی در افکار عمومی می‌شود و هم طرف آمریکایی‌ها را جری‌تر می‌کند. ضمن اینکه با وجود این چنین ادعاهای که در وهله اول حتی توهین به خود مذاکره کنندگان ایرانی است، این سؤال پیش می‌آید که چرا وزارت خارجه صراحت و سرعت‌عملی در تکذیب قاطعانه چنینی موضوعاتی ندارد؟! همچنان که کار به جایی رسیده که همین وزیر خارجه آمریکا چند روز قبل ادعا کرد که با گرفتن فقط ژست احترام و ارائه امتیازات صرفا نمایشی، توانسته وزیر امور خارجه ایران را متقاعد کند! طبق ادعای کری، در مقطعی از مذاکرات سرپرست کارشناسان مسائل تحریمی آمریکا پیشنهادی مطرح کرده که خودش هم فکر نمی‌کرده مورد موافقت ظریف واقع شود. جان کری، اما این پیشنهاد را نزد ظریف برده و به تأیید وی رسانده است. لازم به ذکر است که چندی قبل وندی شرمن سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 نیز مدعی شده بود که با ریختن ‌اشک توانسته بود نظر عراقچی را تغییر دهد!
دیپلماسی در سایه
 به گزارش فارس، پس از آنکه «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا رسما تایید کرد که در ماه‌های گذشته با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدارهایی داشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد از دیدارهای «جان کری» وزیر خارجه اسبق این کشور با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی طی ماه‌های گذشته، این دیدارها را غیرقانونی توصیف کرد.
به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «فاکس نیوز»، همچنین یک مقام ارشد دولت آمریکا با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، گفت دیدار کری با وزیر خارجه ایران و آنچه تلاش او برای حفظ توافق هسته‌ای خوانده شده، «شرم‌آور» است.
همزمان «مانیشا سینگ» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور مالی و تجاری هم که برای تشریح سیاست‌های تحریمی این کشور در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شده بود، با بیان اینکه گزارش‌ها درباره دیدار کری و ظریف را شنیده، گفت ادامه چنین رفتاری از سوی وزیر خارجه اسبق آمریکا «کاملا نامناسب» است.
نشریه «واشنگتن اگزمینر» نیز کری را به دلیل «دیپلماسی در سایه» و دیدار با ظریف مستحق زندان دانست.