تخریب دولت برایتان رای نمی‌آورد

جوادی حصار:
عبور از روحانی به مفهوم افزایش رای اصولگرایان نیست
علی صوفی:
مردم دیگر به اصولگرایان اعتماد نخواهند کرد



آفتاب یزد- گروه سیاسی: ماه عسل و عمر روزهای خوش اصلاح‌طلبان پس از پیروزی روحانی کوتاه بود؛ زیرا از همان بدو آغاز کار دولت دوازدهم هجمه‌های گاز انبری اصولگرایان یکی پس از دیگری شروع شد و امروز این هجمه‌ها از سوی اصولگرایان به دلیل ناکام ماندن نقشه انتقام از شکست انتخاباتی‌شان در سال 96 شیب بسیار تندی به خود گرفته است تا آنجا که برخی از اصولگرایان امروز در یک بازی نانوشته با براندازان درصدد یاس افکار عمومی نسبت به رای شان به روحانی هستند.
از این رو بازی جدید دیگری را آغاز کرده‌اند و آن جلب رای اعتماد افکارعمومی و توهم افزایش پایگاه اجتماعی برای انتخابات 1400 از طریق تخریب روحانی و اصلاح‌طلبان در فضای مجازی است. اما بسیاری معتقدند که تخریب و تضعیف دولت روحانی به نفع هیچ کس نبوده و عبور از رئیس جمهور هم به مفهوم افزایش رای اصولگرایان نیست.

> مردود این آزمایش تاریخی هستید
روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه امروز صاحبان تریبون، رسانه‌‌داران و کسانی که ندا و صدایشان در کشور قابل شنیدن است، یک رسالت و وظیفه سنگینی برعهده دارند، گفت: امروز در یک آزمایش بسیار بزرگ قرار گرفته‌ایم و باید تمام رسانه‌های حقیقی و مجازی و همه مسئولان و کسانی که قدرت دارند به ملت بزرگ ایران کمک کنند. رئیس جمهور با اشاره به اینکه تا انتخابات زمان بسیاری باقی مانده است، ادامه داد: هیچ‌کس نباید تصور کند که تخریب دولت می‌تواند برای آنها چه در انتخابات سال آینده و چه در انتخابات سال 1400 رای بوجود بیاورد و کسانی که اینگونه فکر می‌کنند مردود این آزمایش تاریخی در ایران خواهند بود و ملت ایران راجع به آنها قضاوت خواهد کرد. روحانی افزود: پس از آنکه از این گردنه عبور کردیم، تاریخ حرف‌ها، رفتار و جملات آنها باقی خواهد ماند و مردم قضاوت می‌کنند که در شرایط سخت، آنها برای کاهش یا افزایش دشواری مردم چه رفتاری داشته‌اند.
> مردودی‌ها چه کسانی هستند؟
مردودی‌ها مخالفان دولت روحانی یا همان اصولگرایان و از سویی براندازان هستند که امروز خواه و ناخواه یک جنگ ناهمسویی با یکدیگر در فضای مجازی و حقیقی به راه انداخته‌اند. اگرچه براندازان به خواسته‌ای فراتر از نابودی دولت می‌اندیشند و برخلاف این جریان، اصولگرایان فارغ از تضعیف دولت، خواهان رای و جلب اعتماد افکار عمومی برای انتخابات1400 هستند اما آنها یک هدف مشترک دارند و آن یاس و ناامیدی مردم از دولت است. این دو، دست به دست هم، یک پیمان نانوشته را برای یاس و تضعیف دولت روحانی امضا کرده اند، بدون اینکه حتی اندکی نسبت به عواقب کار و داوری مردم در آینده نسبت به خویش تامل کنند؛ به همین دلیل هم مدتهاست که در فضای مجازی علیه اصلاح‌طلبان و دولت جولان می‌دهند که این مهم را می‌توان از کاهش حامیان دولت در فضای مجازی و در میان مردم و همچنین تخریب دولت و چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب به خوبی دریافت؛ به همین دلیل امروز رئیس جمهور به آنها هشدار داده و این دوگروه را مردودی‌های تاریخ می‌خواند.

> اصولگرایان؛ فرمانده عملیات‌اند
تخریب دولت روحانی از همان ابتدای آغاز کار دولت دوازدهم به عنوان یک هدف جدی و در ادامه همان روند در دولت یازدهم در دستور کار جریان اصولگرا بوده است. آنها که از همه توان و ابزار خود برای شکست روحانی بهره بردند، هیچ‌گاه نتوانستند پس از پیروزی دولت دوازدهم عصبانیت خود را نسبت به شکست‌شان پنهان کنند، بلکه از همه توان و ابزارهای خود جهت ناکام ماندن دور دوم دولت روحانی استفاده کردند.

> هدف بعدی، برجام بود
آنها پس از اعتراضات دی ماه همه تلاش خود را برای ناکارآمد ساختن برجام به کار بردند تا آنجا که لغو توافق هسته‌ای که برای این جریان از ابتدا چون تیری در تاریکی بود، عاقبت هم راستایی شان با سیاست ترامپ نسبت به توافق نتیجه داد و کاخ سفید از برجام خارج شد. خروج آمریکا از برجام برای آنها یک پیروزی تلقی می‌شد.
از این رو اکنون اصولگرایان سوار بر موج نارضایتی‌های مردم نسبت به مشکلات اقتصادی می‌تازند و روز به روز بر سرعت تخریب خود علیه دولت می‌افزایند.

> هجمه‌گران در پی نجات از برزخ
نتیجه انتخابات 92، 94 و 96 نشان داد که اصولگرایان به دلیل عملکرد هشت ساله دولت احمدی‌نژاد پایگاه اجتماعی‌شان را از دست داده‌اند به همین دلیل امروز در برزخ به سر می‌برند و تصورشان بر این است که با تخریب دولت و بازگرداندن اعتماد از دست رفته افکار عمومی نسبت به خود می‌توانند از این برزخ خود ساخته رها شوند به همین دلیل برخی از اصولگرایان با شتاب بسیار زیادی نسخه تخریب روزافزون دولت را در دستور کار خود قرار داده‌اند و چهار هدف روشن دارند: نخست؛ ناتمام ماندن عمر دولت روحانی. دوم؛ دلسردی و یاس افکار عمومی. سوم؛ انتخابات زودرس. چهارم، در صورت عدم شکست دولت روحانی و انتخابات زودرس بتوانند از هم اکنون از طریق تخریب دولت و دلسردی افکار عمومی برای خود در انتخابات 1400 رای جمع کنند.

> تخریب چی‌ها آستین بالا بزنند
این روزها فضای مجازی به میدان مینی می‌ماند که خروج از آن و داوری درباره درستی و نادرستی ادعاها علیه دولت، اصلاح‌طلبان و آینده، باتوجه به تهدیدهای خارجی و تخریب‌ها، به سادگی ممکن نیست و تنها داوران حقیقی به سان تخریب چی‌های دوران جنگ باید آستین بالا زده و با روشنگری‌های خود کشور را از خطرهای احتمالی برهانند. البته اگرچه دولت روحانی ضعف‌هایی دارد و کسی نمی‌تواند بر آن سرپوش بگذارد؛ قطعا همانطور که رئیس جمهور خود قبلا اشاره کرده است که برای رفع این نقیصه‌ها همه تلاش خود را به کار خواهد برد اما در این میان کسانی که برای نخستین بار پس از بازگشت تحریم‌ها و تشدید مشکلات اقتصادی مسئله انتخابات زود رس را مطرح کرده‌اند و امروز خواهان تضعیف دولت هستند؛ یا نمی‌دانند تضعیف دولت به مصلحت نیست و می‌تواند پیامدهای بسیار بدی به دنبال داشته باشد و یا می‌دانند و عمدا به دنبال بدتر ساختن اوضاع هستند.

> تضمینی برای دوران پسا روحانی نیست
در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که دوران پساروحانی دوران مطلوبی باشد و یا فرد جایگزین او بتواند از عهده رفع مشکلات بربیاید، از سویی هیچ تضمینی وجود ندارد که هواداران انتخابات زودرس که خواهان کناره‌گیری دولت روحانی هستند، فردا خواسته بیشتری را طلب نکنند، خواسته‌ای که حاکمیت را تهدید کند و منجر به ایجاد شرایط بسیار ناگواری شود که در این کشتی همه با یکدیگر غرق شوند. از این رو، به نظر می‌رسد که راه حل عبور از مشکلات برگزاری انتخابات زودرس و کناره‌گیری دولت نیست بلکه همراهی و کمک به دولت دوازدهم برای عبور از مشکلات است تا بتوان با تدبیر و وحدت ملی شاهد آرامش جامعه و حل بحران‌ها بود.

> کاهش مشارکت را در پیش داریم
محمد صادق جوادی حصار تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه درباره سخنان روحانی مبنی بر اینکه عده‌ای با تخریب دولت به دنبال جمع کردن رای برای خود هستند، به آفتاب یزد گفت: به طور عقلانی باید اذعان کرد که شرایط کنونی منجر به این نخواهد شد که مردم به سمت اصولگرایان بروند. زیرا سابقه تاریخی نشان داده است که در مواردی نظیر وضعیت کنونی مشارکت مردم در انتخابات به نحو دیگری خواهد بود. او افزود: اگر سبد رای را در ایران به چند دسته تقسیم کنیم بخشی از این سبد رای مربوط به اصولگرایانی است که کاملا تشکیلاتی و عقیدتی به جریان خود رای می‌دهند و معتقدند که این جریان موثر و مفید است. این فعال سیاسی ادامه داد: تجربه نشان داد در شرایطی که مشارکت عمومی در انتخابات بالا بود همواره 15 درصد آرا متعلق به اصولگرایان بوده است. این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر این 15 درصد آرا در کشور بتواند با تخریب دولت و یا جلب حمایت مردم در همین سطح هم بماند ما نمی‌توانیم بگوییم افرادی که از دولت روحانی عبور کردند حتما به اصولگرایان رای می‌دهند. او اذعان کرد: از سویی همه اصلاح‌طلبان پشت سر دولت روحانی نیستند که عبور از دولت روحانی به مفهوم عبور از اصلاح‌طلبان هم باشد. جوادی حصار در پایان گفت: به هر روی اگر سخن رئیس جمهور را بخواهیم بدین مفهوم ترجمه کنیم که روحانی خود و دولتش را در یک طرف و جریان‌های منتقد را که بیشتر اصولگرایان هستند در یک سوی دیگر قرار دهد باز هم نمی‌توان گفت عبور از روحانی به معنی رای به جریان اصولگراست.

> تضعیف دولت به نفع هیچ کس نیست
علی صوفی تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره سخنان روحانی مبنی بر اینکه عده‌ای با تخریب دولت به دنبال جمع کردن رای برای خود هستند و همچنین پیامد تضعیف دولت روحانی، به آفتاب یزد گفت: اصولگرایان بازی بسیار بدی را از مدتها پیش آغاز کردند و علیرغم عقب نشینی چشمگیر روحانی از مخاصه با این جریان، بازهم رقیب کوتاه نیامد. او ادامه داد: حوادث دی ماه و اعتراضات خردادماه در بازار به دلیل گرانی ارز و دلار و در نهایت حادثه قم و شعارهای تند علیه روحانی شواهدی است که نشان می‌دهد جریانی به دنبال تضعیف دولت روحانی است؛ در حالی که کناره‌گیری دولت به‌نفع هیچ‌کس نیست.
این فعال سیاسی افزود: علیرغم هشدارها و حمایت‌ها از دولت اما جریانی باز هم نسبت به هشدارها بی اعتنا بوده و مسیر خود را طی می‌کند.
او اظهار کرد: روحانی نباید تا این اندازه کوتاه می‌آمد که ابتکارعمل به دست تندروها بیفتد اما با این همه باید به دولت کمک کرد تا اوضاع را کنترل و کابینه را ترمیم کند و در نتیجه کشور دستخوش تلاطم نشود. این فعال سیاسی ادامه داد: مردم مدیریت ناکارآمد و سیاست‌های ضعیف دوران اصولگرایان را تجربه کرده و دیده‌اند به همین دلیل دیگر به این جریان اعتماد نمی‌کنند. صوفی در پایان گفت: تخریب دولت هیچ سودی برای اصولگرایان نخواهد داشت از سویی وضعیت کنونی تهدیدی برای کشور، همه بخش‌ها و گروه‌های جامعه محسوب می‌شود. زیرا فارغ از تخریب و موج سواری مخالفان دولت در فضای مجازی، امروز با یک تهدید خارجی و جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه‌ایم به همین دلیل باید به دولت کمک کرد تا کشور را از این وضعیت عبور دهد.