بازی واشنگتن با تهران در عراق

گروه سیاسی: واشنگتن با اتهامات واهی به تهران هشدار داده است. آمریکا به دنبال بازی تازه‌‌ای با ایران اینبار در عراق است. در حالی که تلاش واشنگتن برای بیرون راندن ایران از سوریه به سرانجام نرسید، حالا به فکر از میان برداشتن ایران در عراق افتاده است. در حالی که عراق در روزها اخیر به واسطه مشکلات اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی روزهای متشنجی را پشت سر می‌گذارد آمریکا و همپیمانانش در خاورمیانه به دنبال صید ماهی خود در این آب گل‌آلود هستند. عربستان که در سال‌های اخیر شکست در سوریه، عراق و یمن را تجربه کرده و از سوی دیگر از قدرت گرفتن ایران در منطقه خشمگین است به فکر ضربه زدن به تهران از طریق بصره افتاده است. حمله و به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره یکی از شواهد این مدعا است. پس حوادث بصره، جمعه گذشته سه خمپاره در منطقه خضرای بغداد که سفارت آمریکا نیز در آن واقع است اصابت کرد. همچنین روز شنبه کنسولگری آمریکا در بصره که در نزدیکی فرودگاه این شهر قرار دارد مورد حمله موشک قرار گرفت. بنا به گزارش ارتش عراق هیچکدام از این اتفاقات تلفات یا خسارتی به دنبال نداشته است.
حالا کاخ سفید در اتهامات واهی به تهران هشدار داده است که هرگونه حمله از سوی متحدان ایران در عراق که منجر به آسیب دیدن مواضع آمریکا در عراق شود واکنش سریع و قاطع نشان خواهد داد. در واکنش به این ادعا، وزارت امور خارجه ایران با رد و محکومیت بیانیه اخیر کاخ سفید، آن را حیرت انگیز، غیرمسئولانه دانسته است. همچنین روز گذشته کنسولگری جدید ایران در بصر افتتاح شد.
هشدار واشنگتن به تهران
آمریکا در ادامه لفاظی‌هایش در برابر ایران، به تهران هشدار داد که به هرگونه حمله‌ای که از سوی متحدان ایران در عراق صورت گیرد و به آمریکایی‌ها یا مواضع آمریکا آسیب برساند، واکنش سریع و قاطع نشان می‌دهد.


به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این بیانیه که از سوی «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید ایراد شد، ایران را به عدم ممانعت از حمله به کنسولگری آمریکا در بصره و سفارت این کشور در بغداد متهم کرد.
در این بیانیه ادعا شده است: ایران در راستای توقف این حملات از سوی وابستگانش در عراق که آنان را تامین مالی کرده، به آنان آموزش می‌دهد و سلاح در اختیار آنان می‌گذارد، اقدام نکرده است.
در ادامه این بیانیه آمده است که آمریکا نظام ایران را مسئول هرگونه حمله‌ای می‌داند که به مجروح شدن نیروهای ما یا آسیب رسیدن به تجهیزات دولت آمریکا منجر شود. آمریکا در دفاع از جان آمریکایی‌ها، واکنشی سریع و قاطع خواهد داشت.
واکنش ایران به ادعای آمریکا
پس از اعلام ادعای واهی آمریکا، «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد و محکومیت بیانیه اخیر کاخ سفید، آن را فاقد هرگونه وجاهت، حیرت انگیز، تحریک آمیز و غیرمسئولانه دانست.
به گزارش ایسنا، بهرامی سیاست‌های تنش زا و اقدامات مداخله جویانه و دخالت‌های تجاوزکارانه دولت آمریکا را عامل و علت اصلی بی‌ثباتی، ناآرامی و ایجاد تنش و تفرقه در منطقه عنوان کرد. 
وی افزود: سیاست‌های این کشور در عراق حاصل و ثمری جز ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی نداشته و آشوب‌های اخیر در عراق از جمله حمله و آتش زدن ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره نتیجه این سیاست‌ها و حمایت‌های آشکار و نهانِ نابخردانه از گروه هایی است که خشونت و افراط گرایی را توسعه و ترویج می‌دهند. 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد که دولت آمریکا باید پاسخگوی حمایت‌های چندین ساله خود از اینگونه گروه‌ها در منطقه باشد و صدور چنین بیانیه‌های فرافکنانه و مشکوک که به نوعی فرار به جلو قلمداد می‌شود هم نمی‌تواند از بار مسئولیت آنها در ایجاد تنش و حمله به اماکن دیپلماتیک و ساختمان‌های دولتی در آن کشور و دیگر مناطق جهان بکاهد. 
به گفته قاسمی امروز بسیاری از دولتمردان، سیاست ورزان و روشنفکران در جای جای جهان به نقش فزاینده ایالات متحده در ایجاد بی‌ثباتی، ناامنی و زیاده خواهی‌های قلدر مابانه آن به خوبی آگاه‌اند.
قاسمی تاکید کرد: آمریکا باید بداند با این گونه فرافکنی‌های ناشیانه قادر به سرپوش نهادن به نتایج سیاست‌های غلط، بی‌حاصل و ثبات‌زدای خود در منطقه نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه ضمن تأکید بر سیاست اصولی و همیشگی جمهوری اسلامی ایران در حفظ صلح و ثبات و امنیت در کشورهای منطقه، گفت: عراقِ امن و توسعه یافته همواره از خواسته ها و اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است و توطئه‌های طرف‌های ثالث نمی‌تواند مانع توسعه و ارتقاء این روابط دیرینه و مستحکم شود.
افتتاح کنسولگری ایران در بصره
ساختمان جدید کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره با حضور سفیر ایران در بغداد، استاندار بصره و جمعی از نمایندگان مجلس عراق و سران قبایل و علمای شیعه و سنی افتتاح شد و پرچم ایران بر فراز آن به اهتزاز درآمد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت که حمله به کنسولگری ایران در بصره تاثیری بر روابط دوجانبه ما نمی‌گذارد زیرا روابط ما با عراق استراتژیک و برادرانه است. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری المربد، «ایرج مسجدی»، سفیرجمهوری اسلامی ایران در بغداد در حاشیه افتتاح کنسولگری جدید ایران در بصره گفت: تبادلات تجاری میان ایران و عراق تحت تاثیر حمله به کنسولگری ایران در بصره قرار نخواهد گرفت و به دلیل نیاز دوجانبه افزایش نیز خواهد یافت.
وی با بیان اینکه کسانی که کنسولگری را به آتش کشیدند ارتباطی با عراق ندارند و هیچ طرفی را متهم نمی‌کنیم، ادامه داد: سالانه حدود 6 میلیون زائر به ایران و عراق سفر می‌کنند و دشمن مشترک ما به دنبال تخریب روابطمان است.
وی در رابطه با مشکلات آب گفت: مشکل کم آبی بصره به ما مربوط نمی‌شود، مشکل آب بصره به دلیل خشکسالی و بارش کم در تمام منطقه است و جنوب ایران نیز از مشکل کم آبی رنج می‌برد.