استقلال روابط عمومي‌ها، انسجام بيشتر شبکه بانکي

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، مدير روابط عمومي‌اين بانک ضمن تبريک فرا رسيدن سال جديد، بر استقلال روابط عمومي‌ها به عنوان يکي از مهم‌ترين ارکان سازمان تاکيد کرد و گفت: ادارات روابط عمومي‌يکي از اصلي‌ترين و مهم‌ترين ارکان سازمان‌ها هستند و وظيفه ارتباط ميان بخش‌هاي مختلف و تبيين عملکرد سازمان متبوع را براي افکار عمومي‌برعهده دارند. از اين رو بايد ضمن انسجام بخشي به فعاليت‌هاي اين مجموعه، استقلال اين واحدها از سوي مديران ارشد مدنظر قرار گيرد. در اين ميان، اصلاح ساختار سازماني روابط عمومي‌ها و احيانا اجتناب از ادغام با حوزه‌هاي ديگر، ضروري است.
محمدعلي کريمي‌يکي از رسالت‌هاي روابط عمومي‌را توليد «گفتمان» در جامعه عنوان کرد و گفت: شبکه بانکي بايد تلاش کند با هماهنگي هر چه بيشتر در رسانه‌ها و جامعه حضور فعال داشته باشد چراکه اين امر به شفافيت و پاسخگويي به افکار عمومي‌و نيز کاهش و رفع ابهام‌ها، کمک مي‌کند. وي افزود: گفت‌وگو و رايزني با گروه‌هاي مرجع در اجتماع و تبيين فعاليت‌ها و عملکرد شبکه بانکي، حضور در شبکه‌هاي اجتماعي و نيز اطلاع رساني و آگاهي بخشي، موجب همگرايي بيشتر شبکه پولي و مردم مي‌شود. ناگفته پيداست که بدون انسجام نظام بانکي اين مهم محقق نمي‌شود. به گفته کريمي، روابط عمومي‌ها نقش ويژه اي در شکل گيري اين انسجام دارند.
رييس شوراي اطلاع رساني و تبليغات نظام بانکي در اين جلسه، خواستار حضور مديران بخش‌هاي مختلف شبکه بانکي در رسانه‌ها شد و گفت: مديران بخش‌هاي مختلف شبکه بانکي لازم است با حضور فعال خود به بيان عملکرد شبکه بانکي و نقش آن در توسعه کشور بپردازند چراکه اين امر از طرح يکطرفه مسايل در برخي رسانه‌ها جلوگيري مي‌کند. اين مقام مسئول بانک مرکزي همچنين از انتشار کتاب جامع بانک‌ها و موسسات اعتباري در سال جاري خبر داد و گفت: تدوين کتاب جامع بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور از سال گذشته و با همکاري شبکه بانکي آغاز شده و جمع آوري اطلاعات مورد نياز براي انتشار اين کتاب به پايان رسيده است. اميدواريم با همت و تلاش جمعي بانک‌ها و موسسات اعتباري بتوانيم در نيمه نخست سال جاري از اين کتاب رونمايي کنيم.
گفتني است، افزايش استقلال روابط عمومي‌ها، اصلاح و ارتقاي ساختار سازماني، حضور مديران بخش‌هاي مختلف نظام بانکي در رسانه‌ها، توجه به شيوه‌هاي نوين اطلاع رساني و آگاهي بخشي، تشکيل کميسيون‌هايي براي پرداختن به جنبه‌هاي گوناگون اطلاع رساني نظام بانکي و ارتباط موثر با گروه‌هاي مرجع، از جمله مباحث و پيشنهادهاي طرح شده در اين جلسه بود.