مسئولان مانع حملات به تیم ملی شوند


کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی در نشست خبری بعد از بازی با ازبکستان که منجر به برتری یک بر صفر تیم ملی شد، صحبت‌های قابل تأملی انجام داد. کی روش در ابتدا درخصوص بازی و کیفیت آن اظهارنظر کرد: «بازی بسیار خوبی بود و هر دو تیم خوب بازی کردند. من به هر دو تیم بابت چنین بازی تبریک می‌گویم. البته نتیجه در این بازی مهم نبود. با این حال این بازی بسیار جالب بود و آماده‌سازی برای بازی‌های آینده خواهد بود.»
وی درباره قراردادش با تیم ملی و شانس قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا، این توضیح را داد: «همه تیم‌ها مثل کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، قطر و همین ازبکستان در مسیر آماده‌سازی و در حال تلاش برای قهرمانی هستند و این شانس را دارند. من یک توافق مردانه با فدراسیون فوتبال ایران دارم و 3 ماه منتظر هستم تا شرایط مورد نظر در مسیر آماده‌سازی برآورده شود. منتظر هستم تا پاسخ مسئولان را در این راستا بشنوم اما در این کنفرانس نباید مزاحم دوستان‌مان در رسانه‌ها و فدراسیون فوتبال ازبکستان شویم و در مورد این موضوع داخلی که مربوط به خانه‌مان است، صحبت کنیم!»
کی روش در مواجهه با نارضایتی خبرنگاران ازبک از نحوه بازی تیم شان، از همتای خود دفاع کرد: «زمان حضور کوپر برای پیوستن به تیم شما یک ماه بوده. شما باید به مربی اعتماد کنید. تیم شما به آرامی شروع به رشد می‌کند.»


وی در خصوص عملکرد ایران در چند سال اخیر گفت: «قبل از جام جهانی، تاکتیک‌های ما متفاوت بود. پس از جام جهانی تاکتیک‌های‌مان را تغییر دادیم. جام ملت‌ها و جام جهانی متفاوت هستند. ما این فرصت را برای جوانان فراهم کردیم که از آنها بازی بگیریم و به آنها میدان بدهیم.» اما پس از بازگشت کی روش به ایران گفت‌و‌گویی از این مرد پرتغالی روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت. او در این مصاحبه از حملات سیستماتیک به تیم ملی، ابراز نگرانی کرد: «می‌دانم که به‌صورت رسمی سرمربی تیم ملی نیستم ولی به‌عنوان یک مربی وظیفه خود می‌دانم که توجه رئیس فدراسیون فوتبال، اعضای هیأت رئیسه فدراسیون و مسئولان ورزش را به این مسأله جلب کنم که ما باید بر حملاتی که به‌صورت سیستماتیک به سمت تیم ملی انجام می‌شود، نقطه پایانی بگذاریم.»
وی ادامه داد: «باید هم‌اکنون جلوی این گونه حملات سیستماتیک گرفته شود و من یک‌بار دیگر از ریاست و اعضای فدراسیون درخواست می‌کنم که از این گونه حملات و صحبت‌ها که در تلاش هستند میان نسل جوان ما به‌صورت سیستماتیک تفرقه بیندازند، جلوگیری کنند. همه مطلع هستیم که در شرایط دشواری نه تنها در تیم ملی بلکه در کشور هستیم و ما نیازی به این گونه صحبت‌های زشت و تمسخرآمیز نداریم و دقیقاً در لحظه‌ای که نیاز به اتحاد بیشتر و در کنار هم بودن بیشتری داریم، نباید این گونه صحبت‌ها و حرف‌ها مطرح بشود.»
کی‌روش معتقد است مشکل سردار آزمون باید حل شود: «مطرح کردن این گونه صحبت‌ها به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و هدف آن بازیکنان تیم ملی و خود تیم ملی فوتبال است که به هیچ عنوان قابل قبول و دارای وجاهت نیست، چراکه این گونه شرایط به این موضوع منتهی می‌شود که  ریسک و احتمال اینکه بازیکنان بیشتری را از دست بدهیم و تیم ملی لطمه بخورد، بیشتر شده و شرایطی هم که برای بازیکنی مانند آزمون به‌وجود آمده باید حل شود.»
وی یادآور شد: «این یک مسأله بسیار فوری، جدی و خطرناکی است، برای اینکه اگر بخواهیم روحیه و اتحاد تیم ملی را حفظ کنیم، نباید به این گونه صحبت‌های تفرقه‌آمیز و صحبت‌هایی که تنها برای به وجود آوردن دو دستگی و لطمه زدن به تیم ملی مطرح می‌شود، بی‌تفاوت باشیم. می‌دانم شاید برخی افراد بگویند که من پایم را فراتر از حوزه مسئولیتم می‌گذارم به خاطر اینکه در حال حاضر به‌صورت رسمی سرمربی تیم ملی ایران نیستم اما وقتی با افرادی که قصد دارند به‌صورت مستقیم به منافع تیم ملی ایران لطمه وارد کنند مواجه می‌شویم، این امری کاملاً غیرقابل قبول است.»