استعلام والدین از رانندگان سرویس مدارس

آرمان- زهرا سلیمانی: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده اولین اولویت مردم تهران از مدیریت شهری بحث حل ترافیک و آلودگی هوا بود. در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هر یک از نهادهای مسئول تمهیدات متنوعی را در دستور کار خود دارند تا بتوان به شکل مناسب به نیاز شهروندان در روزهای شلوغ و پر ترافیک سال تحصیلی پاسخ دهند. در فصل پاییز با گشت در خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر شاهد ترافیک هستیم که این مساله را می‌توان با استفاده از ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی برطرف کرد. هرچند سیستم ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز به‌دلیل کم و کاستی‌های موجود چندان پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. از سوی دیگر در فصل سرما با پدیده وارونگی دما مواجه هستیم و تردد خودروهای فرسوده و دودزا در طول سال باعث تشدید مشکلات ناشی از این مساله محیط‌زیستی می‌شود. چندی قبل مرضیه حصاری، مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰، ۸۰درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده می‌شود، گفـت: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در دولت پیگیری می‌شود و مجری آن وزارت صنعت است. این در حالی است که نه فقط تا سال 1400، بلکه هم‌اکنون نیز وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی چندان مناسب نیست. در دولت دوازدهم رئیس جمهور به وزیر صنعت ماموریت داد تا در زمینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور وارد عمل شود، اما به‌رغم جلساتی که در این زمینه با شهرداری تهران و سازمان گسترش صنعت برگزار شده است، امیدی به بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران و نوسازی آن نیست. در روزهای اخیر هم علیرضا رحیمی، نماینده مجلس گفت: نوسازی حمل‌ونقل عمومی اولویت هیچ دولتی نیست. همچنین کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران با اشاره به اینکه به‌دنبال جایگزینی خودروهای تجاری با پنج هزار دستگاه اتوبوس است، تاکید کرد: مکاتباتی در این زمینه با شهرداری انجام شده و قطعا خودروهای وارداتی به کشور باید با استانداردهای قابل قبول محیط‌زیست همراه باشد.
توقف4درصد اتوبوس‌های فرسوده در مهر
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از اول مهر تردد اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی ممنوع است و تصورمان این است که سه تا چهار درصد اتوبوس‌ها نتوانند موفق به دریافت معاینه فنی شوند. محسن پورسیدآقایی با اشاره به جزئیات برنامه‌های معاونت ترافیک برای استقبال از مهر افزود: شهرداری و استانداری تهران به‌صورت مشترک پیشنهادی را برای شناور شدن ساعات کار در دو هفته ابتدایی مهر به دولت داده‌اند که ساعت کار از ساعت هفت تا هشت و سی شناور باشد. شناور شدن ساعت کار باید با موافقت دولت انجام شود و مانند سال گذشته باید از سوی دولت در قالب بخشنامه ابلاغ شود. او ادامه داد: امسال توانستیم سرویس مدارس را زودتر ساماندهی کنیم و امیدواریم مدارس هم زودتر از پیک ترافیک، سرویس‌های خود را وارد کنند تا شاهد بار ترافیکی والدینی که می‌خواهند فرزندان خود را به مدارس برسانند، نباشیم. همچنین معاینه فنی اتوبوس‌ها به‌شدت دنبال می‌شود. او درباره برنامه کاهش آلودگی هوا در پایتخت گفت:‌ بر اساس ابلاغیه بنده از اول مهر تردد اتوبوس و مینی‌بوس‌های دودزا شهرداری ممنوع است و از پلیس می‌خواهم که با این اتوبوس‌های دودزا فارغ از اینکه متعلق به شهرداری است، برخورد کرده و آنها را متوقف کند و از مردم نیز می‌خواهم که هرکجا تردد اتوبوس‌های دودزا را مشاهده کردند به سامانه ۱۸۸۸ اعلام کنند. به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه از ابتدای آبان نیز طرح کاهش اجرایی می‌شود و همه خودروها ملزم به داشتن معاینه فنی هستند، گفت: همچنین تعداد دوربین‌های سطح شهر افزایش یافته است و قطعا درباره خودروهای دودزا نظارت ویژه‌ای می‌شود.
انجمن اولیا و مربیان ناظر بر فعالیت سرویس‌ها


عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره تمهیدات اندیشیده شده از سوی مدیریت شهری به مناسبت بازگشایی مدارس به خبرنگار «آرمان» می‌گوید:‌ با آغاز سال تحصیلی 30 درصد ترافیک شهر تهران و حمل‌ونقل عمومی افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از سازمان حمل‌ونقل شهری فرسوده است، این مساله نیازمند نوسازی است. شهربانو امانی می‌افزاید:‌ در سال تحصیلی جاری مدیریت شهری ایمن‌سازی سرویس‌های مدارس را در دستور کار دارد. بر اساس قانون نظارت بر حمل‌ونقل مسافر و بار بر عهده شهرداری است. در چارچوب این نظارت جلسه کمیسیون ماده 18 هم با مشارکت فرمانداری، انجمن اولیا و مربیان آموزش‌وپرورش و شهرداری برگزار شد. در سال‌جاری تقسیم کار مناسبی انجام شده به نحوی که کارفرمایان دیگر ناظر نیستند و انجمن اولیا و مدارس نظارت بر سرویس مدارس و شرکت‌های تاکسیرانی مجوزدار را بر عهده دارند. در این شرایط ناوگان مدارس ایمن‌تر می‌شود. به گفته او خانواده‌ها می‌توانند با ارسال پلاک ماشین ردیابی کنند که راننده سرویس مورد تایید تاکسیرانی است یا خیر. شرکت‌های مجوزدار تاکسیرانی نیز از این اقدام استقبال کرده‌اند. این عضو شورای شهر تهران می‌افزاید: در لایحه ایمن‌سازی سرویس مدارس بر این باور هستیم که با فرآیند تعریف شده و برنامه‌ریزی خانواده‌ها از سرویس‌های مورد تایید استفاده کنند. امانی درباره برنامه مدیریت شهری برای توسعه حمل‌ونقل شهری و توسعه مترو تاکید می‌کند: حمل‌ونقل عمومی با هدف تجهیز و توسعه مترو و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری در دستور کار شورا قرار دارد. به گفته او امید است در اسرع وقت مراحل اداری خریداری 620 واگن مترو در شورای اقتصاد انجام شود. علاوه ‌بر این سفارشات درباره واگن سازی مترو نیز انجام شده است. به گفته او تلاش شده خط هفت ایمن بازگشایی شود و اخیرا نیز خط شش مورد بازدید مدیران شهری قرار گرفت. اولویت مدیریت شهری جدید تجهیز و توسعه سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شهری است.