مشایی در ایستگاه آخر

آرمان- حمید شجاعی: بالاخره پس از حواشی بسیار حکم یاران احمدی‌نژاد صادر شد و بجزحمید بقایی که 6 ماه به حبسش افزوده شده بود؛ اسفندیار رحیم مشایی به 5/6 سال و علی اکبر جوانفکر به 4 سال حبس تعزیری محکوم شدند. این احکام نشان از آن دارد که هیاهوی رسانه‌ای احمدی‌نژاد و اطرافیانش نتیجه‌ای نداشته است. حال آنها با درک شرایط حاضر بایستی به قانون تن دهند. هرچند اسماعیلی رئیس‌کل دادگستری استان تهران در ارتباط با سایر اتهامات مشایی می‌گوید: «اتهامات دیگری در مورد ایشان و اشخاص دیگری که در پرونده از آنها نام برده شده مطرح است که این بخش هنوز در دادگاه مفتوح است و هنوز مورد رسیدگی و اظهارنظر قرار نگرفته است که بعد از فرآیند رسیدگی در دادسرا نتیجه آن اعلام خواهد شد.» با صدور حکم بقایی، مشایی و جوانفکر باید منتظر واکنش احمدی‌نژاد در قالب بیانیه یا ویدئوی اعتراضی باشیم.
برخورد محکم با بهاریون
روزگار همراهان احمدی‌نژاد چندان خوش نیست و با وجود اعتراض‌های مکرر گویا یاران احمدی‌نژاد فهمیده‌اند که دیگر از جنجال، هیاهو و پروپاگاندای رسانه‌ای کاری ساخته نیست و باید به قانون تن دهند. دستگاه قضائی نیز نشان داده که با وجود تحرکات احمدی‌نژاد در فضای مجازی بدون هیچ گونه توجهی به این تحرکات در مسیر خود پیش می‌رود. شاید پیش از این و قبل از این دستگیری‌ها مشایی، جوانفکر و بقایی فکر می‌کردند که هنوز جایگاهی دارند و اظهاراتشان هر اندازه ساختارشکن، موجب بروز اتفاقی برای آنها نخواهد شد، اما نحوه برخورد دستگاه‌های امنیتی و قضائی با آنها نشان داد که نه تنها جایگاه خاصی ندارند، بلکه بنا به گفته صریح و روشن سخنگوی قوه قضائیه، بنا به حکمتی فعلا با شخص احمدی‌نژاد برخوردی نمی‌شود. رئیس قوه قضائیه نیز طی اظهاراتی در این ارتباط گفته بود: «برخی تصور می‌کردند اگر بست بنشینند، قوه قضائیه عقب نشینی می‌کند. برهمین اساس تلاش کردند امواجی درست کنند و کینه‌های شخصی خود را نسبت به مسئولان قضائی مطرح کنند. غافل از اینکه آنچه مسیر ما را روشن می‌کند، نه جنجال‌ها و هیاهوهای رسانه‌ای بلکه موازین شرعی و قانونی است و در این راه، استوار ایستاده‌ایم.» شاید احمدی‌نژاد و یارانش به این نتیجه رسیده باشند که نمی‌توانند هر طور که خواستند ارکان نظام را زیر سوال ببرند و انتظار هیچ برخوردی نداشته باشند.
صدور حکم


قطار سرنوشت یاران احمدی‌نژاد به ایستگاه صدور حکم رسید. حمیدرضا بقایی معاون اجرایی احمدی‌نژاد علاوه بر رأی صادره قبلی مبنی بر 15 سال حبس و جزای نقدی 43 میلیارد تومانی، به اتهام توهین به مسئولان به 6 ماه حبس تعزیری دیگر هم محکوم شد. اسفندیار رحیم مشایی به 5/6 سال حبس و علی‌اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد به 4 سال حبس محکوم شده‌اند. گرچه می‌توان انتظار داشت که ماجرای احمدی‌نژاد آرام‌تر ادامه داشته باشد، اما این احکام او را تنهاتر از گذشته خواهد کرد.
اتهامات مشایی و جوانفکر
رئیس دادگستری کل استان تهران در خصوص نتیجه دادنامه بررسی شده در مورد مشایی و جوانفکر اظهار کرد: نتیجه دادرسی این شده که در سه فقره اتهامی آقای اسفندیار رحیم مشایی اتهام اول دایر بر اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی است که بر اساس آن وی به تحمل ۵ سال حبس و در همین عنوان اتهامی آقای علی اکبر جوانفکر به تحمل ۴ سال حبس محکوم شدند. میزان نوشت؛ غلامحسین اسماعیلی گفت: آقای اسفندیار رحیم مشایی علاوه بر آن، در ارتباط با عنوان اتهامی دیگر دایر بر تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام ردیف سوم دایر بر توهین به مقامات قضائی به سبب انجام وظیفه، به تحمل ۶ ماه حبس محکوم شد. رئیس دادگستری کل استان تهران افزود: در مجموع مجازات آقای اسفندیار رحیم مشایی ۶ سال و نیم است، اما چنانچه همین رأی مورد تایید دادگاه تجدیدنظر قرار بگیرد و تغییری در آن حاصل نشود به موجب قانون، مجازات اشد یعنی صرفا ۵ سال از حبس قابلیت اجرا خواهد داشت. وی افزود: از زمان ابلاغ حکم آقای اسفندیار رحیم مشایی ۲۰ روز وقت برای تجدیدنظر خواهی و طرح پرونده در دادگاه تجدید نظر و آقای جوانفکر نیز ۲۰ روز برای واخواهی و طرح مجدد پرونده در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران وقت دارند. رئیس کل دادگستری استان تهران در ارتباط با اتهام جاسوسی مشایی تصریح کرد: اتهامات دیگری در مورد ایشان و اشخاص دیگری که در پرونده از آنها نام برده شده در پرونده مطرح است که این بخش هنوز در دادگاه مفتوح است و هنوز مورد رسیدگی و اظهارنظر قرار نگرفته است که بعد از فرآیند رسیدگی در دادسرا نتیجه آن اعلام خواهد شد.
یک مقایسه
یک روز پیش از اینکه حکم اسفندیار رحیم مشایی صادر شود گویا احمدی‌نژاد از منابع خود مطلع می‌شود که برای مشایی 3 تا 5 سال حبس بریده‌اند. این در حالی است که در همان روز سایت میزان، ارگان قوه قضائیه در گزارشی درباره مشایی، وی را با شهرام امیری مقایسه می‌کند. البته مشخص نیست که این حکم مشایی مقدمه‌ای برای حکمی سنگین‌تر برای او است یا مطرح کردن نام شهرام امیری در ارگان قوه قضائیه صرفا مقایسه دو مجرم امنیتی است. جریان خاص وابسته به رئیس‌جمهور پیشین بهتر است برای یک بار هم شده به قانون تن دهند.