روز تاريخي ديگر براي بورس

آرمان- سوسن یحیی‌پور: روز گذشته شاخص کل بورس به قله 155 هزار واحدی رسید و بدین ترتیب یک روز تاریخی دیگر در بورس اوراق بهادار تهران رقم خورد. کارشناسان می‌گویند از جمله دلایل رشد شاخص بورس، رکودی است که به تدریج بر سایر بازارها حاکم شده است، در نتیجه بخشی از نقدینگی موجود در بازارهایی چون خودرو، ارز، سکه و مسکن به بازار سهام وارد می‌شود. همچنین اخیرا از سوی دولت تاکیدات زیادی بر حمایت از بازار سرمایه شده است که همین امر در صورت آمادگی زیرساخت‌ها و بسترهای لازم می‌تواند موجبات رونق هرچه بیشتر معاملات بورس را فراهم کند. از سوی دیگر، رشد قیمت دلار نیز به دلیل اینکه اکثر شرکت‌های فعال در بورس صادرات‌محور هستند، عامل غیرقابل انکار بالارفتن قیمت سهم‌ها در روزهای اخیر دانسته شده است. در حالی معدنی‌ها و فلزی‌ها پیشتاز معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران بودند که افزایش قیمت دلار طی ماه‌های اخیر علت اصلی رشد شاخص کل بورس اعلام شده است. ورود دلار به کانال 15 هزار تومانی طی هفته گذشته سبب شد تا شرکت‌های صادرات‌محور در بورس رشد خوبی را تجربه کنند و آنطور که در خبرها آمده است شرکت‌های فولادی، معدنی و نفتی از جمله شرکت‌هایی هستند که با صادرات محصولاتشان بیشترین ارزآوری را به همراه داشتند و بدین ترتیب عامل اصلی رشد شاخص بورس معرفی شدند. آنطور که خبرگزاری ایسنا گزارش کرده است فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل‌گهر و معدنی و صنعتی چادرملو سه نمادی بودند که به ترتیب با ۴۲۲، ۲۹۵ و ۱۴۹ واحد تاثیر مثبت سعی کردند شاخص‌ را به سمت بالا هدایت کنند اما صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی پارس هر یک به ترتیب با ۱۰۷، ۱۰۳ و ۹۴ واحد تاثیر کاهنده در مقابل افزایش شاخص ایستادند. روز سه‌شنبه در گروه فلزات اساسی همچون روز دوشنبه شاهد افزایش فزاینده قیمت‌ها بودیم. برای تعدادی از سهم‌ها در این گروه همچون ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، نبرد آلومینیوم و فولاد خوزستان شاهد رشد بیش از سه درصد بودیم. البته این تنها سهم‌هایی نبودند که رشد فزاینده گرفتند.
رشد بی‌سابقه شاخص بورس
شاخص بورس تهران روز گذشته رشد بی‌سابقه‌ای را به ثبت رساند و به کانال 155 هزار واحدی رسید. همچنین بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز چهارشنبه تا لحظه نگارش این گزارش نیز به نام نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و معدنی و صنعتی گل‌گهر شد و شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روند مثبتی را طی کردند. به‌گونه‌ای که شاخص قیمت(وزنی ــ ارزشی) 1114واحد، کل(هم‌وزن) 240واحد، قیمت(هم‌وزن) 196واحد، آزاد شناور 4478 واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم به‌ترتیب 3185و 7618 واحد رشد کردند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 158میلیون ورقه به‌ارزش 436میلیارد تومان در 11هزار نوبت، آیفکس 52واحد رشد کرد و در ارتفاع تاریخی 1748واحد قرار گرفت.
کارشناسان چه می‌گویند؟


محمودرضا خواجه‌نصیری، معاون سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس ضمن امیدواری نسبت به آینده بازار سهام معتقد است که باید بازار سرمایه را به اقشار مختلف جامعه شناساند. او در یک نشست خبری اظهار کرد:‌ تمام خدمات بازار سرمایه محدود به عده خاصی بوده و بیش از ۹۰ درصد مردم بازار سرمایه را نمی‌شناختند ما به شدت به دنبال این موضوع هستیم که بازار سرمایه را به اقشار مختلف بشناسانیم. همچنین یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که نگاهی به شرایط کلی اقتصادی کشور نشان می‌دهد ادامه روند رو به رشد قیمت‌ها و شاخص بورس در بلندمدت امکان‌پذیر نیست؛ چراکه از یکسو رکود حاکم بر اقتصاد و تورم تحمیلی بر آن سودآوری شرکت‌های حاضر در بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده و از طرف دیگر معماهایی همچون آینده برجام، اقتصاد و بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار داده است. به گزارش «آرمان» به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، کریم منصوری افزود: با توجه به اینکه حجم زیادی از نقدینگی در اقتصاد کشور سرگردان است، همین امر به یکی از دلایل اصلی تورم و گرانی بیش از حد در بازارهایی مانند مسکن، سکه، ارز، خودرو و... تبدیل شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد در صورتی که سیاست‌های اقتصادی بازار سرمایه‌محور شود و تلاش کنیم نقدینگی را به سمت بازار سهام هدایت کنیم، از یک طرف نقدینگی سرگردان، اقتصاد کشور را تهدید نمی‌کند و از سوی دیگر در پی تامین مالی مناسب و ارزان بنگاه‌ها از طریق بازار سهام می‌توان شاهد بهبود وضعیت صنایع و اقتصاد بود. البته این کارشناس بازار سرمایه توصیه‌ای هم برای تازه‌واردان به بورس دارد. او تاکید کرد: البته نباید رشد شاخص بورس ملاک سرمایه‌گذاری سهامداران به ویژه تازه‌واردان به بورس باشد، چراکه شاخص نمادی از میانگین رشد و کاهش قیمت تمامی نمادهای معاملاتی در بورس است؛ بنابراین اگر سرمایه‌گذاری، قصد حضور در بازار سهام را دارد باید مولفه‌های بسیاری از جمله وضعیت بنیادی شرکت‌ها و نیز صنایع در داخل و خارج کشور را بررسی کرده و با آگاهی نسبت به مسائلی چون روانشناسی معاملات و همچنین استفاده از تجربه سایر معامله‌گران اقدام به دادوستد سهام در بورس کند. منصوری تصریح کرد: البته به سرمایه‌گذارانی که تجربه معامله در بازار سهام را ندارند توصیه می‌شود در صوت امکان از معامله مستقیم سهام تا به دست آوردن تجربه کافی خودداری کنند و از ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای کسب سود و مهار ریسک خود استفاده کنند.