نگرانی از افزایش شمار گرسنگان در جهان

هدف جامعه جهانی پایان دادن به پدیده گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ بود. امکان تحقق این هدف با توجه به افزایش شمار گرسنگان، سال به سال کاهش یافته است. جنگ، درگیری‌های خشونت‌آمیز و تغییرات اقلیمی باعث افزایش شمار گرسنگان شده‌اند.
گزارش‌ها حاکی از افزایش شمار گرسنگان در جهان است. شمار گرسنگان جهان از سال ۲۰۰۰ به این سو رو به کاهش نهاده بود‌ اما در سه سال گذشته بار دیگر افزایش یافته است. بر اساس گزارش سازمان کمک به گرسنگان جهان تعداد کودکان، زنان و مردانی که از فقر تغذیه می‌کنند و از گرسنگی رنج می‌برند در آفریقا و همچنین در آمریکای جنوبی رو به افزایش است.
وضعیت در آسیا نیز گرچه اندکی بهتر شده است‌ اما پدیده گرسنگی در این قاره همچنان یکی از چالش‌های بزرگ اجتماعی به شمار می‌آید.
پدیده دردناکی به نام گرسنگی


بر اساس گزارش سالانه سازمان جهانی تغذیه، در سال ۲۰۱۷ در مجموع حدود ۸۲۱ میلیون نفر از گرسنگی مزمن رنج برده‌اند. این گزارش سه‌شنبه گذشته از سوی این نهاد سازمان ملل در رم منتشر شد. از این تعداد ۵۱۵ میلیون نفر در آسیا، 5/256 میلیون نفر در آفریقا و ۳۹ میلیون نفر در آمریکای لاتین و کارائیب زندگی می‌کنند. بر اساس این گزارش، از هر 9 نفر، یک نفر در جهان درگیر گرسنگی مزمن است. وضعیت گرسنگی در جهان به‌ویژه در آفریقا و آمریکای جنوبی وخیم‌تر از دیگر نقاط جهان گزارش شده است. در کشورهای آفریقایی واقع در جنوب این قاره که به آفریقای سیاه شهرت دارد، پدیده گرسنگی شدیدتر از دیگر نقاط بوده و ۲۵ درصد جمعیت این منطقه از گرسنگی مزمن و فقر تغذیه رنج می‌برند.
افزایش شمار گرسنگان
این گزارش حکایت از آن دارد که تعداد گرسنگان در جهان ظرف سه سال گذشته روندی صعودی داشته است. به عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۵ تعداد گرسنگان در جهان ۷۷۷ میلیون نفر بود. این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۸۰۴ میلیون نفر افزایش یافت و در سال ۲۰۱۷ نیز ۱۷ میلیون نفر بر تعداد گرسنگان جهان افزوده شد.
گرچه شمار کودکانی که از سوءتغذیه رنج می‌برند در سال گذشته اندکی کاهش یافته‌ اما آمار گرسنگی در بین کودکان هنوز بسیار بالاست. بر اساس گزارش یاد‌شده، ۲۲ درصد کل گرسنگان جهان را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند. به این ترتیب‌ در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۵۰ میلیون کودک از پدیده گرسنگی رنج برده‌اند.
به عواملی که باعث افزایش شمار گرسنگان در جهان می‌شود، در گزارش سالانه این نهاد بین‌المللی نیز اشاره شده است. به‌موازات جنگ و درگیری در جهان، تغییرات اقلیمی نیز از جمله عوامل موثر در شدت گرفتن مشکل گرسنگی در جهان است. در این گزارش آمده تغییرات اقلیمی باعث کاهش تولید گندم، برنج و ذرت شده و همین موضوع منجر به تشدید پدیده گرسنگی شده است. این در حالی است که کارشناسان سازمان ملل بر این باورند که بحران گرسنگی برخاسته از تغییرات اقلیمی در سال‌های پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت و بیش از پیش تشدید خواهد شد.
چاقی مفرط؛ چهره دیگر گرسنگی
بر اساس این گزارش چاقی مفرط بزرگسالان رو به افزایش است و بیش از یک هشتم بزرگسالان در سراسر جهان (۶۷۲ میلیون نفر) دچار این مشکل هستند. این مشکل بیش از همه در آمریکای شمالی دیده می‌شود اما در آفریقا و آمریکای جنوبی نیز روند صعودی دارد. سوء‌تغذیه و چاقی در بسیاری از کشورها دیده می‌شود و حتی می‌توان هر دو مشکل را همزمان در یک خانواده دید.
دسترسی سخت به منابع خوراکی مغذی به دلیل گرانی آنها، استرس حاصل از زندگی توام با ناامنی غذایی و روی آوردن از روی ناچاری به غذاهای غیرسالم برای مقابله با گرسنگی، از عمده دلایلی است که چاقی مفرط را در خانواده‌های دچار ناامنی غذایی توضیح می‌دهد. بر اساس این گزارش 3/38 میلیون کودک زیر پنج سال نیز در سراسر جهان (6/5 درصد از کل کودکان) دچار چاقی مفرط هستند.
این گزارش خواستار واکنش کشورها برای تضمین دسترسی مردم به خوراکی‌های مغذی و شکستن چرخه بین نسلی سوء‌تغذیه است. سیاست‌ها باید به طور ویژه گروه‌هایی را مدنظر قرار دهد که بیش از دیگران در مقابل گرسنگی آسیب‌پذیرند مانند نوزادان، کودکان زیر پنج سال، کودکانی که در سن رفتن به مدرسه قرار دارند و نیز دختران نوجوان و زنان. همچنین سازمان ملل خواستار اجرای سیاست‌هایی در بخش کشاورزی است که درنهایت غذای سالم و با کیفیت را برای همگان فراهم کند.