عوارض واگذاری رانتی گروه مجلات همشهری؛

گروه فرهنگ- گروه مجلات همشهری در قراردادی پرحاشیه به فردی تازه‌کار واگذار شد‌. هشت مجله با موضوعات گوناگون بدون طی تشریفات معمول و رضایت اعضای تحریریه با دستور مستقیم مرتضی حاجی از مسیر قبلی خارج شد و این روزها حاشیه‌های فراوانی را پشت سر می‌گذارد‌.
«جهان‌صنعت» فردای بعد از برگزاری در گزارشی عوارض احتمالی این واگذاری را بررسی کرد و نسبت به آینده گروه مجلات همشهری هشدار داد‌.
حالا خبر می‌رسد مشکلات یک به یک در حال سر برآوردن است‌. عوارض این واگذاری پرحاشیه در روزهای نخست دامن مجله همشهری داستان و همشهری دانستنی‌ها را گرفته است‌.
داستان یک مجله بی‌حاشیه


علاقه‌مندان ادبیات چند سالی است با نام یک مجله ادبی آشنا هستند‌. همشهری داستان از آن دست مجلات ادبی است که در سال‌های مختلف و آمد و رفت سردبیران گوناگون مسیری بی‌حاشیه را طی کرده است‌. هیچ وقت جناح‌بندی‌های سیاسی و نگاه‌های حزبی نتوانسته مسیر کاری آن را تغییر دهد و از این رو همشهری داستان به مجله‌ای محبوب میان علاقه‌مندان ادبیات بدل شده است‌.
اولین شماره این ماهنامه با عنوان «ویژه‌نامه داستان» با سردبیری نفیسه مرشدزاده و دبیری مینا فرشیدنیک و احسان لطفی به‌صورت ضمیمه مجله خردنامه همشهری در تیرماه ۱۳۸۹ منتشر شد‌. پس از انتشار ۹ شماره، از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰ مجله با دریافت مجوز مستقل با عنوان داستان انتشار یافت و از آن پس با عنوان «دوره جدید» شماره خورد‌.
در آذرماه ۱۳۹۲ پس از استعفای مرشدزاده، مینا فرشیدنیک سردبیر ماهنامه شد و از دی‌ماه ۱۳۹۲، شماره مجله با مجموع کردن دو سری ۱ تا ۹ (تیرماه ۸۹ تا اردیبهشت‌ماه ۹۰) و ۱ تا ۳۱ جدید (خردادماه ۹۰ تا دی‌ماه ۹۲)، از «سی‌ویک دوره جدید» به «پیاپی چهل» تغییر کرد‌. از شماره ٩٠ آرش صادق‌بیگی سردبیر مجله داستان است‌.
اما خبر رسیده با تصمیم صاحب جدید گروه مجلات همشهری همه تحریره مجله داستان با آیین ماهنامه محبوب خداحافظی کرده‌اند‌. در همین راستا نسیم مرعشی از اعضای تحریریه این مجله و نویسنده‌ای که کتاب‌هایش در سال‌های گذشته پرفروش بوده در یادداشتی آورده است:
1- مجله همشهری داستان را همراه هفت مجله دیگر همشهری داده‌اند به جوانی به نام رزاقی بهار که از صنعت پوشاک آمده‌. چرا؟ چون پول و رانت دارد‌. آقای رزاقی بهار دلش نخواسته با بچه‌های تحریریه فعلی کار کند‌. چرا؟ چون نمی‌داند تحریریه در مجله چیز مهمی است‌. چیزهای دیگری برایش مهم است‌. ما می‌خواهیم مجله داشته باشیم و آنها می‌خواهند به کثیف‌ترین شکل ممکن سیاسی‌بازی کنند‌. نتیجه چیست؟ اخراج بچه‌ها و آمدن آدم جدید که با رزاقی رانت دارد و قرار است با یکی دو نفر مجله داستان را درآورد‌. از هم پاشیدن تحریریه‌ای که شبیه خانواده است و بیکار شدن عده‌ای در این وضع اقتصادی بماند، هشت سال است که در مجله داستان حتی اگر کسی رفته و کسی آمده نرم و آرام این کار انجام شده تا مجله ضرر واضحی نکند و خواننده درگیر مسائل داخلی نشود‌. ولی این فقط برای تحریریه مهم بود‌؛ تحریریه‌ای که حقوق پایین، عوض شدن سردبیرها، زجر قلع و قمع شدن مطالب با نظارت، قطع شدن بیمه و دو سال یک شماره، یک شماره احتمال بسته شدن را تحمل کرده فقط به خاطر مجله‌. چون محصول شخصی است‌. مهم است‌. حیثیتی است‌. کار و شغل و درآمد نیست‌. چیزی که خیلی‌ها آن را نمی‌فهمند‌.
2- یک سال بود با فاصله بیشتری با تحریریه داستان کار می‌کردم و این اولین و دومین بار نیست که از مجله‌ای که در آن کار می‌کنم می‌آیم بیرون‌. اما این بار تجربه رانت، فساد، لابی‌گری، بی‌تدبیری دولتی‌ها و بی‌اخلاقی دوستان همکار آنقدر غمگینم کرده که دیگر حاضر نیستم عشقم را بگذارم برای این کار؛ همکارانی که درک‌شان آنقدر نیست که بفهمند دامن زدن به فساد سیستمی یک روز یقه خودشان را می‌گیرد‌.
شبیه اوضاع این روزهای کشور است‌. نگاه می‌کنی و می‌بینی دارد از دستت می‌رود‌. بله، ما صاحب حقوقی مجله داستان نبودیم و به قول سانسورچی مجلات، مجله ارث پدرمان نیست اما مجله داستان را تک‌تک ما داستان کرده‌ایم و اگر حق معنوی در این روزگار سیاه موضوعیت داشته باشد ما صاحبان حقیقی داستان هستیم‌. درد توقیف مجله خیلی کمتر از این انتقال کثیف است‌.
3- مجله شماره ۹۲، مهر ۹۷، که امروز فرستادیم چاپخانه آخرین شماره مجله داستان است برای من و بچه‌های مجله‌. بعد از این شماره داستان چیزی نیست که امروز هست‌. باور کنید یا نه، مجله داستان بدون عشق درنمی‌آید‌.
مجله دانستنی‌ها، خداحافظی سردبیر
مجله دانستنی‌ها برندی اسم و رسم‌دار است که از سال 1358 فعالیتش را آغاز کرده است‌. در پاییز سال ۱۳۸۸، موسسه همشهری امتیاز این مجله را از فرزانه بهزادی خرید‌. سه شماره نخست مجله به سردبیری مصطفی اشعری منتشر شد‌. سپس سردبیری این مجله به سیامک رحمانی، از روزنامه‌نگاران شناخته‌شده‌ای که سال‌ها در مجموعه همشهری سابقه داشت، سپرده شد‌. در سال ۱۳۸۹ انتشار دانستنی‌ها به شکل دوهفته‌نامه آغاز و به سرعت به یکی از نشریات موفق و پرتیراژ مجموعه همشهری بدل شد‌. در آغاز سال ۱۳۹۰، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران دستور داد تمامی روزنامه‌نگاران ارشد موسسه همشهری همسویی خود را با شهردار ابراز کنند‌.
این شرایط به جدایی عده‌ای از سردبیران مجموعه همشهری از جمله سیامک رحمانی منجر شد‌. با این تحولات محمد جباری که پیش از آن جانشین سردبیر همشهری جوان بود، سردبیر دانستنی‌ها شد‌. سردبیر کنونی نیز محمد جهان‌پناه است‌.
او اما در اینستاگرامش از خداحافظی با مجله سخن به میان آورده است‌؛ سرنوشتی که گمان می‌رود در انتظار باقی تحریریه‌های گروه مجلات همشهری هم باشد‌.
وقتی مدیران اصلاح‌طلب بدون در نظر گرفتن وضعیت معیشتی اعضای تحریریه و بدون در نظر گرفتن مخاطبان یک مجله، مجلات همشهری را به صورت فله‌ای واگذار کردند اتفاقات امروز غیرقابل پیش‌بینی نبود‌.