تخریب دولت برای کسی رای نمی آورد

گروه سیاسی- روز گذشته جلسه هیات دولت به ریاست حسن روحانی برگزار شد و رییس‌جمهور همچون گذشته فرصت را مغتنم شمرد تا در توجیه شرایط موجود در کشور سخنانی تکراری بیان کند. بزرگترین انتقاد از رییس‌ دولت نهم و دهم بی‌اعتنایی به مطالبات مردم در زمان تحریم‌ها و کوک کردن سازی بود که چندان با شرایط کشور همخوانی نداشت. حالا حسن روحانی رییس‌ دولت دوازدهم نیز با همان شیوه در جلسه هیات دولت سخن می‌گوید. وی در انتقادی مجدد از صاحبان تریبون و رسانه‌ها خواست که موج ناامیدی را به جامعه تزریق نکنند و حقایق و واقعیت‌ها را به مردم بگویند. اما روحانی در میان سخنانش توضیح نداد که رسانه‌ها و صاحبان تریبون چگونه باید از ورود اخبار منفی و ناامید‌کننده که بخشی از واقعیت جامعه را تشکیل می‌دهند جلوگیری کنند در حالی که بخشی از این ناامیدی در کشور محصول رفتارها و اعمال مقامات و مسوولان کشور است.
در یک جنگ با متجاوزان تاریخ قرار داریم
حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به واقعه عاشورا گفت: ما امروز در یک جنگ روشن، در برابر متجاوزان تاریخ قرار داریم. امروز گروهی روبه‌روی ملت ایران قداره‌بندی می‌کنند که به جز چند کشور، طرفداری از لحاظ سیاسی و فکری ندارند و بدترین وضع در داخل کشور خودشان است. وی با اشاره به اینکه شرایط داخلی امروز آمریکا با سال‌های گذشته آن تفاوت بسیاری دارد و امروز یکی از دوران بسیار بد در تاریخ آمریکاست، خاطرنشان کرد: امروز کمتر محقق، روشنفکر و صاحب‌نظری در آمریکا وجود دارد که با کاخ‌نشینان کاخ سفید موافق باشد و حتی برخی از آنها به صراحت آنها را به عنوان ابله و سفیه می‌نامند و این در تاریخ آمریکا کمتر اتفاق افتاده است. رییس‌جمهور افزود: امروز متحدان آمریکا از لحاظ سیاسی در کنار آنها قرار نداشته و حتی متحدین سنتی آمریکا نیز از این کشور فاصله گرفته و نسبت به این فاصله گرفتن افتخار می‌کنند و این در حالی است که زمانی آنها برای اینکه در کنار آمریکا بودند، افتخار می‌کردند.
جنگ بدون کشته و مجروح نمی‌شود


رییس‌جمهور با اشاره به اینکه راه امام حسین(ع) راه امر به معروف و نهی از منکر بود، اظهار داشت: امروز معروفی بالاتر از امید دادن به مردم در مسیر استقامت و منکری بیشتر از ایجاد هراس و اضطراب در دل مردم آن هم به طور نابجا و غلط وجود ندارد. روحانی افزود: امروز صاحبان تریبون، رسانه‌دارها و کسانی که ندا و صدایشان در کشور قابل شنیدن است، رسالت و وظیفه سنگینی برعهده دارند، چرا که امروز در آزمایش بسیار بزرگی قرار گرفته‌ایم و تمام رسانه‌های حقیقی و مجازی و همه مسوولان و کسانی که قدرت دارند باید به ملت بزرگ ایران کمک کنند. وی با بیان اینکه مسوولان و کارگزاران و رسانه‌ها در این آزمایش یا پیروز خواهند شد یا شکست می‌خورند، اما ملت ایران قطعاً پیروز این صحنه خواهد بود، تصریح کرد: اگر ایستادگی کرده و به مردم روحیه بدهیم، هزینه ملت را کاهش داده‌ایم، اما اگر ترس، هراس و ناامیدی ایجاد کنیم، هزینه ملت را بالا برده‌ایم و چه کاری ضدانقلابی‌تر از این که ما در صفحه اول روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خود، در دل مردم هراس ایجاد کنیم.
روحانی با اشاره به اینکه نباید نادرست و ناعادلانه سخن گفته و حقایق را به مردم نگوییم، تصریح کرد: البته مردم در این جنگ بدون مشکل نخواهند بود، چرا که جنگ بدون کشته و مجروح نمی‌شود، اما این جنگی است که مطمئن هستیم، پیروزی نهایی با ماست و دشمن را در آن شکست خواهیم داد.
مگر ارز خارجی در اقتصاد کشور ما چند درصد نقش دارد
رییس‌جمهور با انتقاد از عدم گفتن حقایق و واقعیات به مردم و ایجاد ترس و دلهره در مردم گفت: مگر ارز خارجی در اقتصاد کشور ما چند درصد نقش دارد؟ اگر تولید ناخالص داخلی(GDP) را برمبنای قدرت خرید یا ارزش بازار محاسبه کنیم، واردات کالا و خدمات که متکی به ارز است درصد بسیار کمی است و براساس برخی محاسبات حدود 5 درصد و براساس برخی دیگر که ارزش و قدرت خرید را در آن در نظر نمی‌گیرند، حدود 10 درصد است. روحانی افزود: بر فرض آنکه واردات کالا و خدمات 10 درصد نقش دارد، باید ببینیم که از این میزان چه مقدار با ارز 4200 تومان، چه مقدار با ارز حدود هفت هزار تومان و چه میزان برای بازار سوم می‌ماند. بازار سوم در برابر ارزش تولیدات داخلی کشور، کمتر از یک درصد یا 3/1 درصد است.رییس‌جمهور با بیان اینکه نباید اقتصاد کشور را براساس این رقم محاسبه کنیم و این به دور از عدل، کارشناسی، حق و انصاف است، افزود: متخصص، نخبه و روزنامه‌نگار و سرمقاله‌نویس ما، چرا این واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گویند این در حالی است که امروز خدمات آموزش، بهداشت و درمان، آب و برق، گاز، بنزین، گازوییل و انرژی، برمبنای دلار کوچه پس‌کوچه‌های فلان خیابان محاسبه نمی‌شود.روحانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، گفت: سخنان ایشان هیچ‌ نقطه ابهامی را باقی نگذاشت و ایشان به صراحت گفتند که امروز زمان آن نیست که کسی بخواهد پشت دولت را خالی کند. روحانی ادامه داد: تا انتخابات زمان بسیاری باقی مانده است. هیچ‌کس نباید تصور کند که تخریب دولت می‌تواند برای آنها چه در انتخابات سال آینده و چه در انتخابات سال 1400 رای به وجود آورد و کسانی که این‌گونه فکر می‌کنند مردود این آزمایش تاریخی در ایران خواهند بود و ملت ایران راجع به آنها قضاوت خواهد کرد و پس از آنکه از این گردنه عبور کردیم، تاریخ حرف‌ها، رفتار و جملات آنها باقی خواهد ماند و مردم قضاوت می‌کنند که در شرایط سختی آنها برای کاهش یا افزایش دشواری مردم چه رفتاری داشته‌اند. رییس‌جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری از این‌گونه رفتار به ویروس بدبینی تعبیر کردند، اظهار داشت: برخی امروز ویروس بدبینی را در کشور در سخنان‌شان و تریبون‌ها و رسانه‌هایشان منتشر می‌کنند.
اگر مجبور شویم، به مجلس استفساریه می‌دهیم
پس از پایان جلسه هیات دولت، اعضای کابینه دولت دوازدهم به حیاط پاستور آمدند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این پرسش که از نظر وزارت کشور شهرداران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شوند، اظهارکرد: شبهات و برداشت‌های متفاوتی از متن این قانون شده است. رییس مجلس در زمان تصویب این قانون اشاره کرد که این قانون شامل شهرداران هم می‌شود‌ اما حقوقدانان یا شورا در تفسیر این قانون نوعی برداشت دارند که شامل شهرداران نمی‌شود. وی در ادامه افزود: اگر مجبور شویم به مجلس استفساریه می‌دهیم تا آنها جواب ما را بدهند. منتظریم تا تفسیر دیوان محاسبات و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری را هم بگیریم و اگر مورد اختلافی بود، از مجلس استفساریه می‌گیریم. وزیر کشور در ادامه درباره آخرین تمهیدات برای سفر اربعین تصریح کرد: اخیرا سفر به بغداد و با وزیر کشور عراق دیداری داشتم و تفاهمنامه‌ خوبی امضا کردیم. طبق این تفاهمنامه مقرر شد طرف مقابل مسیرهای جدیدی به ما دهد و به لحاظ امنیتی نیز کمک بیشتری به ما بکند. یکی از موضوعاتی که هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم در مورد قیمت ارزی است که باید تخصیص داده شود. آنها رقمی پیشنهاد کرده بودند و نظر ما این است که باید این رقم را متعادل‌تر کنیم.
FATF ربطی به برجام ندارد
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور در جمع خبرنگاران اظهارکرد: لوایح متعددی در مجلس داریم که یکی از مهم‌ترین آنها لایحه‌ چهارم از لوایح چهارگانه درباره مقررات مالی کشور است. به تعبیری که می‌شود از این لایحه به عنوان لایحه FATF نام برد‌. این لایحه با نظر نمایندگان محترم مجلس دو ماه مسکوت ماند که ان‌شاءالله در جلسات پاییز به نتیجه خواهد رسید و در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. امیری خاطرنشان کرد: در برخی از محافل این لایحه را به برجام ارتباط می‌دهند، در حالی که هیچ ربطی به برجام ندارد و برای استاندارد‌سازی و سر و سامان دادن به نظام بانکی،‌ ارتباط بانک‌های جمهوری اسلامی ایران با بانک‌های دیگر دنیا و موسسات مالی دنیا به این لوایح به ویژه لایحه‌ای که به آن اشاره کردم، نیاز است.
سازمان تعزیرات در گرانی‌های اخیر کم‌کاری نکرده است
سید‌علیرضا آوایی وزیر دادگستری نیز در حیاط پاستور با اشاره به گرانی‌های اخیر گفت: سازمان تعزیرات در موضوعات اخیر کم‌کاری نداشته و احتیاط لازم را نیز داشته است. وی در پاسخ به اینکه مردم درباره مبارزه با گران‌فروشی خواستار برخورد با قاطعیت هستند، افزود: آمادگی دارم آمار عملکرد سازمان تعزیرات حکومتی در یک ماه گذشته در زمینه برخورد با محتکران و گران‌فروشان و جرایمی که صادر شده را اعلام کنم. تعزیرات حکومتی بسیار حساس و ظریف است، همچنان که وظیفه مبارزه با گران‌فروشان را دارد، وظیفه دارد دقت لازم را داشته باشد تا آرای صادره در راه حق، درست و قانونی باشد. تعزیرات در این خصوص از زمانی که این اتفاقات در کشور رخ داد و موج گرانی پیش آمد، کم نگذاشته و سعی کرده کم‌کاری نکند و آرای غالب پرونده‌ها بین یک هفته تا 15 روز صادر شده است. آوایی گفت: همیشه نگرانی درباره تعزیرات این بوده که به دلیل فشار و مطالبات بحق مردم و فضاهای هیجانی از مسیر تعادل خارج شویم، یعنی همین مقدار که اجناس احتکار شده پیدا شود مفید است و مردم را راضی می‌کند. اگر بی‌احتیاطی شود و سراغ انباری برویم که جز احتکار نیست، کارهای درستی که انجام می‌شود نیز زیر سوال می‌رود و آثار منفی خواهد داشت.
مشکل کمبود بنزین نداریم
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت درباره کمبود بنزین سوپر در کشور گفت: در کشور مشکل کمبود بنزین نداریم اما ممکن است بنزین سوپر در یک جایگاهی کم باشد. وی درباره‌‌ انتقادات نسبت به توافق با آذربایجان در خصوص میادین نفتی الوند و البرز تصریح کرد:‌ حرف‌های بی‌ربط و بی‌خودی در این زمینه می‌زنند که پایه واقعی ندارد. در این شرایط هر کسی در این زمینه صحبتی می‌کند. توافق ما با آذربایجان مربوط به اواخر سال قبل و اوایل امسال بود و قرار شده است بر مبنای 50- 50 از این میادین بهره‌برداری شود. زنگنه همچنین درباره‌ نرخ گازی که در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد، گفت: نرخ گاز صادراتی کشور 20 سنت است ولی قیمتی که به پتروشیمی‌ها داده می‌شود منطقی است و به قیمت صادرات نیست. نرخ تسهیل ارز پتروشیمی‌ها هم نرخ رسمی است و آنها کالاهای خود را با نرخ رسمی عرضه می‌کنند. آنچه در بورس رخ می‌دهد ربطی به پتروشیمی ندارد بلکه مربوط به تنظیم بازار است که باید برای آن تصمیم گرفته شود. از نظر ما در حق مصرف‌کننده‌ نهایی اجحاف می‌شود.
آموزش‌و‌پرورش با مدیران مدارس متخلف برخورد می کند
سید‌محمد بطحایی وزیر آموزش‌و‌پرورش هم پس از جلسه هیات دولت درباره اخذ وجه از اولیای دانش‌آموزان هنگام ثبت نام اظهارداشت: تیم نظارت در روزهای باقی مانده تا آغاز مهرماه به صورت متمرکز در سراسر کشور فعال است و با متخلفان برخورد می‌کند. وی در عین حال کاهش میزان تخلفات مدارس در اخذ شهریه از خانواده‌ها را به دلیل بگیر و ببندها ندانست و یادآور شد: همکاران درک درستی از شرایط اقتصادی امروز مردم دارند که باعث کاهش این اقدام شده است. وزیر آموزش‌و‌پرورش همچنین در پاسخ به سوالی درمورد شهریه مدارس غیردولتی گفت: نرخ ثبت نام در این مدارس در ابتدای خرداد ماه تعیین و ابلاغ شد و سامانه‌ای آن را کنترل می‌کند. بطحایی درباره افتتاح مدارس در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اعلام کرد: بخشی از مدارسی که از نظر فضا مشکل داشته‌اند امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
تلاش برای تامین 8000 مگاوات برق برای تابستان سال آینده
رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در حاشیه نشست هیات دولت گفت که در این جلسه، عملکرد تولید و مصرف برق در تابستان 97 و همچنین برنامه تولید و مصرف برق در تابستان 98 تشریح شد. وی گفت: بر اساس گزارش عملکرد سال گذشته، واحدهای صنعتی، دستگاه‌های دولتی و مردم بیش از دو هزار مگاوات مدیریت مصرف داشتند. برآورد ما این است که در اوج بار تابستان 98، مصرف برق به بیش از 61 هزار مگاوات برسد‌ این در حالی است که اکنون ظرفیت قابل اتکای عملی تولید برق اندکی بیش از 53 هزار مگاوات است‌ یعنی باید حدود هشت هزار مگاوات برق برای تابستان سال آینده تامین کنیم. اردکانیان اظهار داشت: برای جبران این کسری، چند اقدام را در دستور کار قرار داده‌ایم.