جزئیات عرضه 3.3 میلیارد یورو ارز صنعت پتروشیمی در بازار

دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: از ابتدای امسال تا 19 شهریور سه میلیارد و 321 میلیون یورو معادل 69 درصد درآمد ارزی صادرات پتروشیمی به بازار عرضه شده است که یک میلیارد و 76 میلیون یورو از آن به بازار ثانویه اختصاص دارد.
به گزارش ایرنا، احمد مهدوی ابهری با تشریح جزییات عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه، افزود: اکنون حدود 73 درصد از ارز عرضه شده در بازار ثانویه مربوط به پتروشیمی‌ها است.
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با انتقاد از رسیدگی نشدن به وضعیت عرضه ارز توسط سایر صنایع، گفت: صنایع غیر پتروشیمی از عرضه کافی ارز به بازار خودداری می‌کنند، آنها پس از تذکر چندی پیش رئیس جمهوری اقدام به افزایش عرضه ارز به بازار کرده‌اند.
مهدوی ابهری یادآور شد: درحالی که پتروشیمی‌ها یک میلیارد و 76 میلیون یورو ارز به بازار ثانویه (از 16 مرداد تا 19 شهریور) تزریق کرده اند، سایر صنایع از جمله فولاد، مس و... مبلغ 391 میلیون یورو در این بازار عرضه کرده‌اند.


وی به جزئیات عرضه ارز پتروشیمی‌ها از ابتدای سال 97 اشاره کرد و افزود: از آغاز امسال تا زمان اعلام سیاست جدید ارزی دولت (1 فروردین تا 21 فروردین) مبلغ 219 میلیون یورو و از زمان اعلام سیاست تک نرخی ارز تا زمان عملیاتی شدن سامانه نیما (از 22 فروردین 97 تا 15 اردیبهشت) مبلغ 181 میلیون یورو به بازار تزریق شد.
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: همچنین از زمان راه‌اندازی سامانه نیما تا راه‌اندازی بازار ثانویه (16 اردیبهشت تا 15 مرداد) مبلغ یک میلیارد و 844 میلیون و 450 هزار یورو بر پایه ارز 4200 به فروش رسید.
مهدوی ابهری با بیان این که عرضه ارز پتروشیمی به بازار در نیمه دوم امسال افزایش بیشتری می‌یابد، اضافه کرد: با اخذ مجوز از دولت و وزیر نفت، بخشی از درآمد ارزی پتروشیمی‌ها صرف خرید تجهیزات، کاتالیست‌ها و پرداخت بدهی شده است.
وی با بیان اینکه ارز عرضه شده توسط پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه نسبت به عرضه سایر صنایع ارزان‌تر است ادامه داد: میانگین یورویی عرضه شده توسط پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه هشت هزار و 995 تومان و میانگین قیمت یورو عرضه شده توسط سایر صنایع در این بازار 9 هزار و 310 تومان بوده است.
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان این که بیژن زنگنه وزیر نفت از طرف رئیس جمهوری ماموریت یافته تا بر وضعیت عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها نظارت کند، گفت: وی اجرای تعهدات ارزی پتروشیمی‌ها را تایید کرده است.
وی با بیان این که زنگنه بر وضعیت عرضه ارز، پرداخت بدهی، خرید تجهیزات و غیره نظارت می‌کند، یادآور شد: پتروشیمی‌ها اکنون حتی برای تامین ارز مورد نیاز کشور، اجرای پروژه‌های دارای پیشرفت اندک را متوقف کرده‌اند.
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: به دلیل تحریم‌های پیشرو واردات برخی تجهیزات و کاتالیست‌ها را افزایش داده و با مجوز وزیر نفت و دولت بخشی از منابع ارزی را به آن اختصاص داده ایم.
وی تصریح کرد: در صورت وضعیت تحریم‌ها و عدم تامین تجهیزات مورد نیاز امکان دارد فعالیت برخی واحدهای تولیدی متوقف شوند که خسارت سنگینی را به کشور وارد می‌کند بنابراین باید اقدام به تامین تجهیزات می‌کردیم.
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی به تفاوت آمار گمرک با آمار رسمی صادرات پتروشیمی اشاره کرد گفت: براساس آمار گمرک، شرکت‌های پتروشیمی در سال 96 حدود 39 میلیون تن کالا به ارزش 14 و نیم میلیارد دلار صادر کردند درحالی که براساس آمار شرکت ملی صنایع پتروشیمی میزان صادرات 22 میلیون تن به ارزش 12 میلیارد دلار بوده است.
مهدوی ابهری یادآور شد: علت اصلی این اختلاف آمار این است که گمرک برخی کالاهایی که توسط غیر پتروشیمی‌ها تولید و صادرات می‌شود مانند ال.پی.جی را در آمار محصولات پتروشیمی ثبت می‌کند.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال ال.پی.جی را شرکت‌های پالایش گاز نیز صادر می‌کنند اما گمرک، آن را جزو عملکرد صادرات پتروشیمی قرار می‌دهد.
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: در 6 ماه گذشته حدود 157 میلیون یورو صادرات به افغانستان و عراق داشته‌ایم که براساس قرارداد، ارزی بابت آن دریافت نمی‌کنیم بلکه تبدیل به ریال می‌شود، بنابراین از محل صادرات به این 2 کشور ارزی عرضه نمی‌شود.
وی به کارشکنی و رقابت مخرب عربستان با ایران اشاره کرد و گفت: شرکت سابیک عربستان که رقیب ایران به شمار می‌رود نمایندگانی را سراغ مشتریان پتروشیمی ایران فرستاده و خواستار آن شده است که شرکت‌های عربستانی را جایگزین شرکت‌های ایرانی کنند.
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی به وضعیت عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: براساس قانون، شرکتهای پتروشیمی باید کف عرضه را برای تامین نیاز داخل رعایت کنند که مازاد آن صادر می‌شود.
وی به افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا پس از نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال 96 تا 20 شهریور پارسال تقاضای محصولات پتروشیمی 2 میلیون و 622 هزار تومان بود اما در مدت مشابه امسال به 7 میلیون و 704 هزار تومان رسیده که رشد حدود 300 درصدی را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: مگر چه اتفاقی در کشور افتاده که این میزان تقاضا بالا رفته است؟ آیا کارخانه‌های جدیدی افتتاح شده و یا ظرفیت تولید بالا رفته است؟
مهدوی ابهری اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که چنین اتفاقی نیفتاده و دلالان اقدام به خرید محصولات از بورس و فروش چند برابری آن در بازار آزاد می‌کنند.
وی اضافه کرد: پتروشیمی‌ها حتی برای تامین نیاز داخل از صادرات برخی محصولات مانند پت (ماده اولیه بطری آب معدنی و بسته بندی) خودداری کردند.
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه ما مخالف بورس و خروج از این بازار نیستیم گفت: ما خواستار ساماندهی وضعیت عرضه محصولات در بورس کالا هستیم، باید تقاضا در این بازار واقعی شود و قراردادهای بلندمدت به امضا برسد.
مهدوی ابهری با بیان اینکه میزان معاملات در بورس کالا 26 درصد افزایش یافته است، ادامه داد: پارسال در 6 ماه نخست سال یک میلیون و 200 هزار تن کالای پتروشیمی خرید و فروش شد اما امسال به یک میلیون و 500 هزار تن رسیده است.
وی به برخی ادعاها مبنی بر کمبود مواد اولیه پتروشیمی در بازار اشاره کرد و گفت: امسال در بخش‌های مختلف، سهمیه‌ها، رعایت شده و حتی در برخی موارد بیشتر از سهمیه در نظر گرفته شده در بورس کالا عرضه کرده‌ایم اما متاسفانه دلالان اقدام به جمع‌آوری این محصولات می‌کنند.
مهدوی ابهری گفت: اقداماتی مانند برداشته شدن از سقف معاملات پتروشیمی می‌تواند جلوی فعالیت دلالان را بگیرد.
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با انتقاد از رسیدگی نکردن به وضعیت درآمدهای ارزی صنایع مختلف گفت: براساس ادعاها بیش از 40 میلیون دلار صادرات داریم که 12 میلیارد یورو از آن به پتروشیمی‌ها اختصاص دارد، باید مشخص شود که بقیه این ارز صادراتی به کجا رفته و چگونه هزینه شده است.
وی درباره تامین اوره مورد نیاز کود کشاورزی نیز گفت: اکنون هیچ مشکلی در تامین کود اوره وجود ندارد و هر میزان تقاضا که وزارت جهاد کشاورزی تقاضا کرده تامین شده است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: بالاترین معروف، امید به مردم و بدترین منکر، ایجاد اضطراب است زنگنه: تصمیمی برای دو نرخی شدن بنزین گرفته نشده است ریابکوف: همکاری روسیه و ایران با اروپا و چین برای حفظ برجام افزایش می‌یابد وزیر کشور: رئیس مجلس قانون منع بکارگیری بازنشستگان را شامل شهرداران می‌داند جزئیات عرضه 3.3 میلیارد یورو ارز صنعت پتروشیمی در بازار اصلاح قانون بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد اصلاح قانون بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد رئیس دادگستری کل استان تهران: مشایی به 5 سال حبس محکوم شد حمله وحشیانه نیروهای امنیتی رژیم سعودی به تکایای حسینی در قطیف جان کری: ترامپ بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست درگیری لفظی بین وزیر خارجه عراق و مقام سعودی بر سر یمن تحلیل سیاسی هفته وزیر دفاع: همکاری‌های دفاعی ایران و پاکستان گسترش می‌یابد وزیر دادگستری: تعزیرات در پرونده‌های گران فروشی کم کاری ندارد پاسخ وزارت خارجه به بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب وزیر کشور: رئیس مجلس قانون منع بکارگیری بازنشستگان را شامل شهرداران می‌داند 60 درصد دانش‌آموزان عشایر پس از متوسطه دوم ترک تحصیل می‌کنند