«ابتکار» از دغدغه های اجتماعی درباره مراسم سوگواری محرم گزارش می دهد عزاداری حسینیِ حسینی

پویان خوشحال
این روزها دسته‌ها و هیات‌های عزاداری با نصب پرده‌های تزئین شده زیبایی خاصی به کوچه و خیابان‌ها داده‌اند. در این بین پلیس و هیات‌ امنای مساجد و محله‌ها بر حفظ آرامش ساکنین مناطق تاکید دارند، چرا که در بستر همین عزاداری‌ها برخی مسائل بهداشتی و شهری نادیده گرفته می‌شود؛ از ترافیک‌های پر‌حجم که پشت دسته‌های عزاداری ایجاد می‌شود تا استفاده از ظرف‌های یک بار مصرف که سال‌هاست ادامه دارد و هشدارهای پلیس و سازمان‌ها در این باره گویا تاثیری بر این ماجرا ندارد.
هرساله کمپین‌های بسیاری برای رعایت مسائل بهداشتی و شهری در روزهای عزاداری امام حسین (ع) برپا می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند با آگاهی دادن در این باره مردم عزادار را متوجه کنند که عزاداری در فضای شهری باید به گونه‌ دیگری صورت بگیرد. بسیاری از مردم با عزاداری در فضاهایی چون مساجد و هیات‌هایی با فضای بسته راحت‌تر هستند. شاید در شهرهای کوچک‌تر و در روستاها برپایی دسته‌های عزاداری هم از لحاظ ظاهری و هم از نظر معنوی فضای محرم را بهتر به عزاداران القاء کند اما در شهرهای پر جمعیت و کلانشهرها ماجرا کمی فرق دارد. شهری مانند تهران را در نظر بگیرید یا اصفهان، شیراز و تبریز و ...؛ این‌ شهر‌ها به طور معمول با معضلی چون ترافیک تا ساعت‌های پایانی شب درگیر هستند. حال تصور کنید حضور جمعیت بسیاری که برای عزاداری حسینی به خیابان‌ها می‌آیند تا چه اندازه در افزایش میزان ترافیک تاثیرگذار است! دو نکته اساسی در این باره متوجه کودکان و عزادارانی است که عموما با لباس سیاه در شب‌های محرم در هیات‌ها و دسته‌های عزاداری شرکت می‌کنند. کودکان در این ‌شب‌ها توجه کمتری به‌ حرف‌های مادران و پدران دارند؛ آن‌ها دوست دارند با سایر دوستانشان بازی کنند یا به تماشای دسته‌ها بنشینند؛ از این‌رو در شرایط فعلی جامعه خطر دزدی‌ این کودکان توسط افراد سودجو وجود دارد. از منظری دیگر هم کودکان و هم افراد سیاه‌پوش در معرض برخورد خودروهایی که در خیابان‌ آمد‌و شد می‌کنند، هستند.
حتما در کوچه‌ای که در آن سکونت دارید یا جلو نزدیک ترین مسجد به خانه شما‌، داربست‌هایی با پرچم و پارچه‌های سیاه تزئین شده‌اند و فضای خاصی را از محرم در ذهن شما ایجاد کرده‌اند؛ در این محل‌ها نذری‌هایی داده می‌شود. آش، چای و انواع غذاهای مربوط به این ایام برای ناهار یا شام در اختیار مردمی که به عزاداری مشغول هستند یا از آنجا عبور می‌کنند، قرار می‌دهند. اولین موردی که حافظان محیط‌زیست از مردم می‌خواهند، تلاش برای حفظ محیطی است که در آن نذری پخش می‌شود. نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که بسیاری از مردم مراعات محیط اطراف خود را نمی‌کنند. زباله‌های نذورات را همان‌جایی که مصرف کرده‌اند ریخته و می‌روند. شاید ساعاتی پس از نیمه‌شب زمانی که دسته‌های عزاداری به پایان می‌رسد، تصویر خیابان‌ها بهترین شاهد این ماجرا است. در نتیجه از عزاداران حسینی انتظار می‌رود، پس از مصرف محتوای ظروف، زباله آن را به نزدیک‌ترین سطل‌های زباله انداخته تا هم به حفظ محیط زیست کمک کرده و هم یاری‏گر رفتگران شهرداری باشند.


از طرفی هرساله هشدار داده می‌شود که هیات‌های عزاداری از ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف برای سرو نوشیدنی‌ها و غذا‌های گرم استفاده نکنند. موضوعی که هر ساله بارها در ایام محرم عنوان می‌شود اما هیات‌های عزاداری به دلایل مختلف همچنان از همان روش‌های گذشته استفاده می‌کنند. براساس هشدارهای پزشکی و بهداشتی استفاده از این ظروف در زمانی که مواد گرم و داغ در آن سرو شود بسیار خطرناک و سرطان‌زا هستند.
همچنین پیشنهاد می‌شود در هنگام پخش نذورات به نحوی اقدام شود که از ایجاد گره های ترافیکی جلوگیری و به ماموریت خودروهای امدادی نیز خللی وارد نشود؛ چرا که ماموریت خودروهای امدادی در چنین شرایطی با تاخیر انجام می‌شود و جان انسان‌ها در خطر خواهد افتاد. در ارتباط با استفاده از داربست‌ها در کوچه‌ها توصیه می‌شود که به گونه‌ای این داربست ها نصب شود که کمترین‌ سطح از معابر اشغال شود. موضوع پایانی مراعات حال ساکنین محلات است. موضوعی که بعضاً کمتر به آن توجه می‌شود. حتما عبارت «شهر باید به من هیاتی عادت بکند را» شنیده اید؛ این موضوع به اعتراضات چند سال اخیر نسبت به میزان تولید صدای دسته‌های عزاداری مربوط می‌شود. بسیاری از دسته‌های عزاداری برنامه حرکت خود را به ساعات‌ پایانی شب موکول می‌کنند. اتفاقی که موجب می‌شود بیماران، زنان باردار و بسیاری دیگر که نسبت به صداهای بالا حساسیت دارند، دچار مشکل شوند. توصیه می‌شود دسته‌های عزاداری صدای بلندگوهای عزاداری را محدود به محلی که عزاداری در آن برگزار می‌شود، کنند تا عزاداری حسینی که برای آن‌ها با ثواب و اجر اخروی همراه خواهد بود، نفرین و ناله بیماران را به همراه نداشته باشد. همانطور که می‌دانید، هزینه‌های بسیاری برای برپایی هیات‌های عزاداری پرداخت می‌شود؛ هزینه‌هایی شامل تزئیات مناسب با این ماه و خرید لوازم برپایی دسته‌های عزاداری، بلندگوها و بسیاری دیگر. کمپین‌هایی در این بین شکل گرفته است برای هدفمند کردن عزاداری و متعاقباً نذوراتی که در این ایام ارائه می‌شود. به عنوان نمونه عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شده است که خانواده‌ها به جای تامین ناهار و شام برای عزاداران در حرکتی نوین همزمان با آغاز سال تحصیلی برای دانش‌آموزان در مناطق محروم، لوازم مدرسه، از لوازم‌التحریر تا کیف و کفش و لباس تهیه کرده اند. اقدامی که علاوه بر نذری که قرار است ادا شود، کمکی است برای محرومان. این تنها اقدامی نیست که صورت گرفته و انتظار می‌رود در روزهای آتی و نزدیک‌ شدن به روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اقدامات اینچنینی بیشتر شود. اقدامی هدفمند که با این شعار آغاز شده، به جای عزاداری پر زرق و برق در برخی محلات باید به کمک نیازمندان شتاف.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل دادگستری تهران: مشایی ۶ سال و نیم و جوانفکر 4 سال به زندان می‌روند رضا دهکی تو برو خود را باش! احمدرضا اعتماد مظاهری از جای خالی چاپخانه‌داران در کارگروه تامین کاغذ می‌گوید چاپ ؛ حلقه اول زنجیره یک بحران فرهنگی منابع مطلع از برگزاری جلسه نمایندگان گروه تحقیق اروپایی برای چگونگی برکناری نخست‌وزیر خبر دادند بیژن اشتری ، مترجم و منتقد سینما در گفت‌وگو با «ابتکار»: سینماگران اندکی اهل کتاب خواندن هستند «ابتکار» ابعاد حقوقی مصونیت نمایندگان و دلایل واهمه آن‌ها از اظهارنظرهای صریح را بررسی می‌کند «ابتکار» از دغدغه های اجتماعی درباره مراسم سوگواری محرم گزارش می دهد عزاداری حسینیِ حسینی رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت: به جز چند کشور معدود معلوم‌الحال، هیچ‌کس در کنار آمریکا قرار ندارد حسین عرفانی درگذشت از «هامفری بوگارت» تا «اسب لوک خوش شانش » با یک عینک بزرگ! رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت: به جز چند کشور معدود معلوم‌الحال، هیچ‌کس در کنار آمریکا قرار ندارد