نظام باید تصمیمات بزرگ بگیرد

رئیس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای این روزهای ایران توصیه‌های مهمی دارد؛ سردار حسین علائی که از بیان علنی برخی از این توصیه‌ها خودداری می کند، تأکید دارد که مسئولان کشور تهدیدات ترامپ را جدّی بگیرند و برای مقابله با آن استراتژی مشخص تدوین کنند.
بخشی از گفت و گوی جماران  با حسین علائی ، اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران را در ادامه می خوانید: 
مهمترین ابزار برای کم کردن فشار ترامپ چیست؟ که اول فشار را کم کنیم و بعد به سمت حل موضوع برویم.
مردم ایران نشان دهند که ترامپ نمی تواند موفق شود. این به دست مردم است.


چطور باید نشان دهند؟ 
اول اینکه دولت باید تصمیمات بزرگ بگیرد.
یعنی قوه مجریه یا کل نظام؟
نظام؛ نظام باید در حوزه‌های مختلف تصمیمات بزرگ بگیرد و نگران این تصمیمات بزرگ نباشد.شرط دیگر این است که بالأخره مردم باید رفتارشان را مقداری تغییر دهند. یعنی نگرانی‌ها نباید وضع را خرابتر کند. باید مردم به خودشان کمک کنند و تا جایی که می توانند نگذارند التهاب در بازارها به دلایل روانی توسعه پیدا کند. ولی مهمترین مسأله کارهای بزرگی است که حاکمیت باید انجام دهد و تصمیمات بزرگی است که باید بگیرد. به نظرم اینجا نمی شود گفت؛ ولی من خودم مطالعه و مطلبی را تدوین کرده ام و به مسئولین ارائه می دهیم.
می شود کلی بگویید در چه حوزه‌هایی است؟ سیاسی؟ اقتصادی؟ اجتماعی؟ فرهنگی؟
در حوزه‌های اقتصادی، سیاست داخلی و سیاست خارجی باید تصمیمات بزرگ بگیرند و بعضی از خواسته‌های مردم در حوزه‌های مختلف را همراهی کنند و به جای اینکه آن خواسته‌ها تبدیل به مطالبات شود آنهایی که قابل حل است را حل کنند.
ما پای صحبت هر کدام از مسئولین فعلی نظام و یا سیاسیون می نشینیم ضرورت اتخاذ تصمیمات بزرگ را گوشزد می کنند. چرا این تصمیمات گرفته نمی شود؟
به ساختار کشور ما بر می گردد که شاید تصمیم گیری در آن مقداری سخت باشد.
یعنی تعدد مراکز تصمیم گیری هست؟
بالأخره در آینده باید این مسأله را حل کرد. شاید الآن کار سختی باشد؛ ولی بالأخره بخش عمده ای را همه باید کمک کنند تا رهبری تصمیم بگیرد.
آقای علائی! این سخن توسط معاندان و مخالفان جمهوری اسلامی یا حتی برخی افراد غیر سیاسی در حال ترویج اسا که «دیگه تمومه ماجرا»، «فروپاشی» کشور و اقتصاد نزدیک است و... نظر شما در مورد این مسأله چیست؟ صرفا یک جنگ روانی است یا مردم علائمی از وضعیت واقعی کشور را می بینند که این حرف‌ها بعضا در بین آنها شنیده می شود؟
بالأخره آمریکایی‌ها با کمک اسرائیل و بعضی از دشمنان قدیمی ایران چنین تصمیمی گرفته اند که اقتصاد  ایران به فروپاشی بیانجامد و ایران به بن بست برسد. این تصمیم را گرفته اند و الآن دارند اجرا و دنبال می کنند. ولی ظرفیت‌های ایران خیلی زیاد و بزرگ است و ایران می تواند از این وضعیت بیرون بیاید؛ ولی نیاز به تصمیمات بزرگ دارد.
منظور شما ظرفیت‌های نظامی است؛ یا اجتماعی و اقتصادی؟
همه موارد هست. ظرفیت اجتماعی ایران بسیار وسیع است؛ مردم باید اعتماد کنند. ظرفیت اقتصادی ایران بسیار بالا است. باید تصمیمات درست اقتصادی گرفته شود و دست مردم برای فعالیت باز باشد. قوه قضائیه باید به پشتیبانی از اقتصادی بیاید. دستگاه‌های تبلیغاتی و روانی و رسانه ای باید همه به پشتیبانی از اقتصاد و مردم بیایند تا آنها در دام جنگ روانی آمریکایی‌ها نیفتند. الآن خیلی از اخباری که خود دستگاه‌های رسمی ایران منتشر می کنند بر نگرانی‌ها می افزاید.
الآن خیلی افراد می گویند، چرا خبری از دولت نیست و چرا دولت کاری نمی کند؟
من فکر می کنم وضعیت فعلی فراتر از دولت است. نظام باید به میدان بیاید و مسأله را حل کند. البته نه با روش‌ها و شیوه‌های قبلی؛ باید در شیوه‌ها تجدید نظر شود.
الآن مدتی است که مردم و افکار عمومی خیلی عصبانی هستند. در خصوص شفافیت، بودجه، دستگاه‌ها، آقازاده‌ها و بقیه مسائل، مردم خیلی واکنش‌های سریع و تندی دارند. چرا مردم انقدر رنجیده هستند؟ این به موضوع حکمرانی خوب که شما به آن اشاره کردید ارتباط
 دارد؟
بله؛ ارتباط دارد. یعنی ساختار سیاسی ما دارای گسل‌هایی هست که به جای اینکه این گسل‌ها ترمیم شود همه طرفین ماجرا به این گسل‌ها و شکاف‌ها دامن می زنند. مثلا در استیضاح‌های اخیر نیّت مجلس این بود که کار را بهتر کند ولی همه استیضاح‌ها کار را بدتر کرد. اولا دو وزارتخانه را بدون وزیر گذاشتند، ثانیا اینکه همه وزیران و دولت را نگران کردند، ثالثا اینکه در جریان استیضاح‌ها مجلسی‌ها گفتند دولت فاسد است و دولت گفت مجلسی‌ها فاسد هستند. این به چه معناست؟ مردم اینها را می شنوند.