كمپين براي شفافيت آراي نمايندگان

تاكنون ٧٣ نفر پيوسته‌اند
كمپين براي شفافيت آراي نمايندگان
آرمان- آزاده رحیمی: بعد از مخالفت مجلس با یک فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان، احمد امیرآبادی فراهانی در توئیتی اعلام کرد که می‌خواهد از اول مهرماه سال 97 به صورت داوطلبانه آرای خود را نسبت به طرح‌ها و لوایح در مجلس شورای اسلامی اعلام کند که بعد از این توئیت بسیاری از نمایندگان طی پیامکی به او، اعلام موافقت خود را با پیوستن به کمپینی به نام شفافیت آرا بیان کردند. تعداد این نمایندگان 73 نفر است که به این کمپین پیوسته‌اند. حال باید دید این طرح که موافقان و مخالفانی نیز داشته است تا کجا پیش خواهد رفت و آیا این طرح همچنان بلاتکلیف خواهد ماند یا خیر.
آغاز این طرح از کجا بود؟


در آذر ماه سال 96 بود که طرح شفافیت آرای نمایندگان با امضای اندک نمایندگان مجلس رو‌به‌رو شد. 38 امضا، شاید این مساله را مطرح کند که چرا نمایندگان خود به شفافیت آرا اعتقادی ندارند و در نهایت این طرح مورد توجه واقع نشد. این طرح دوفوریتی را برای اولین بار اصلاح‌طلبان و اعضای فراکسیون امید در هشتم آذر 96 به هیات رئیسه مجلس ارائه کردند. به گفته طیبه سیاوشی، نماینده مجلس، این طرح از سوی محمد جواد فتحی از اعضای فراکسیون امید به هیات رئیسه تقدیم شد ولی هیات رئیسه مجلس به بهانه در دستور کار بودن طرح‌های بسیار، طرح شفافیت آرای نمایندگان را اعلام وصول نکرد و در نتیجه مطرح نشد. همچنین به دلایلی نامعلوم این طرح در دستور کار قرار نگرفت.
کپی برابر اصل!
حال بعد از 9 ماه از کنارگذاشتن این طرح در مجلس، این بار از سوی اصولگرایان مطرح شده است. بالاخره پس از تاخیری 9 ماهه و از دستور خارج شدن طرح شفافیت آرا از سوی فراکسیون امید، چندی پیش کپی طرح دوفوریتی شفافیت آرای نمایندگان متعلق به فراکسیون امید، توسط حسينعلي حاجي‌دليگاني نماينده اصولگراي شاهين‌شهر تهيه و با 120 امضاي نمايندگان عمدتا اصولگراي فراكسيون نمايندگان ولايي و البته برخي اعضاي دو فراكسيون اميد و مستقلين به هيات رئيسه فرستاده شد و در نهايت پس از اجماع و ادغام دو طرح در يكديگر، با 160 امضا و با قيد يك ‌فوريت در دستور كار صحن علني مجلس قرار گرفت، اما 194 نماينده حاضر در صحن علني مجلس، تنها 59 نفر به فوريت آن راي موافق داده و درمقابل، 108 نماينده در مخالفت با آن راي دادند. در اين ميان 5 نفر از نمايندگان نيز نظري ممتنع داشتند. این طرح با قید دوفوریتی مطرح شد ولی در نهایت به علت عدم شفافیت نمایندگان امضا کننده به طرح یک فوریتی تبدیل شد. بنابراین در نهایت طرح یک فوریتی شفافیت آرای نمایندگان نیز با امضای ۲۹ نفر از نمایندگان در 14 شهریور تحویل هیات رئیسه مجلس شد. نهایتا طرح‌های ارائه شده توسط حاجی دلیگانی و فتحی با یکدیگر تلفیق شد و طرحی با نام «الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس» که با عنوان «شفافیت آرای نمایندگان در مجلس» در فضای رسانه‌ای شناخته می‌شود، در جلسه علنی 14 شهریور مجلس اعلام وصول شد. با وجود این، یک فوریت این طرح رأی نیاورد و قرار شد به صورت عادی در کمیسیون بررسی آیین‌نامه داخلی مجلس مطرح و پس از آن دوباره در صحن مطرح شود. البته با توجه به انبوه طرح‌های اولویت‌دار در کمیسیون بررسی آیین‌نامه داخلی مجلس، بعید است نوبت به بررسی این طرح در مجلس دهم برسد.
مخالفی که موافق بود!
عليرضا سليمي نماينده اصولگراي محلات در مجلس اما نظر ديگري داشت و از اساس، مخالف اين طرح بود. اين عضو فراكسيون نمايندگان ولايي مي‌گفت: «با اصل شفافيت مخالف نيست» اما معتقد بود كه «اين طرح آنچه را كه در ذهن دارد، محقق نمي‌كند».
محاسن بیشتر از معایب
محمدجواد فتحی که طراح اصلی و ارائه دهنده اولیه طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس بود به نگرانی برخی مخالفان اشاره کرده و گفته است که برخی همکاران معتقدند مشخص شدن آراي نمايندگان باعث سلب تحفظ آنها و تسلط نهادهاي امنيتي و نظارت سخت‌گیرانه مي‌شود ولي به نظر بنده، محاسن اين طرح نسبت به معايبش بيشتر است، چراكه بايد اين حق را به مردم داد كه از آرا و نظرات نمايندگانشان مطلع باشند. كما اينكه شفافيت راي نمايندگان رمز موفقيت همه ملل متمدن دنياست.