هشدار آمریکا درباره عبور هواپیماها از آسمان ایران نقض قوانین است

اين بار دونالد ترامپ براي تحت فشار قراردادن ايران،به صدور بيانيه‌اي جديد در خصوص حريم هوايي ايران پناه برده است.اداره هوانوردي فدرال آمريكا ،در این بیانیه از شرکت‌های هواپیمایی خواسته است هنگام برنامه‌ریزی پروازهایی که باید از آسمان ایران عبور کنند، تشدید خصومت‌ها میان این کشور و آمریکا را در نظر بگیرند. این سازمان همچنین درباره افزایش فعالیت‌های نظامی ادعایی در آسمان ایران در ارتباط با سوریه به این خطوط هوایی هشدار داده است.دفتر خدمات پرواز آمریکا-که اطلاعات امنیتی درباره آسمان کشورها را برای خطوط هوایی فراهم می‌کند- نیز اعلام کرد: «بدتر شدن روابط ايران و آمريكا باید در هنگام انتخاب آسمان ایران برای پرواز مورد توجه قرار گیرد». این دفتر همچنین خاطرنشان کرده است: «با وجود آنکه باز شدن مجدد آسمان عراق از نوامبر سال گذشته میلادی، گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب مسیر پرواز فراهم کرده است اما همچنان مسیر مناسبی در این منطقه وجود ندارد و خطوط هوایی باید خودشان درباره انتخاب آسمان عراق یا ایران تصمیم‌گیری کنند». آمریکا سال گذشته نیز هشدار مشابهی را درخصوص استفاده از حریم هوایی ایران صادر کرده بود حتي وزارت امورخارجه آمريكا چندي پيش به شهروندان خود توصيه كرد به ايران سفر نكنند.تشدید تنش‌ها میان آمریکا و ایران از زماني آغاز شد كه دونالدترامپ در ارديبهشت سال جاري ازتوافق هسته‌اي خارج شد و ازدور جديد تحريم ها عليه ايران خبر داد.درعين حال مقامات اروپایی همچنان به پایبندی به توافق هسته‌ای حتی بدون حضور آمریکا تاکید دارند.براي توضيح در خصوص علت اين اقدام آمريكا با حسن هاني زاده ،تحليلگر مسائل بين الملل،گفت و گويي داشته ايم كه در ادامه از نظر مي گذرد :
آمریکا نسبت به عبور از حریم هوایی ایران هشدارداده است،آیا قوانین انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی( یاتا )با این خواسته آمریکا موافقت خواهد کرد؟
قوانین یاتا در واقع یکي از قوانین خاص است و دستور جدید آمریکا مبني برهشدار به هواپیمای آمریکایی که از آسمان ایران عبور می کند، نشان می‌دهد که آمریکا در حقیقت قوانین بین المللی را نقض کرده است.آسمان ایران و حریم هوایی ایران، امن ترین حریم‌ هوایی در جهان است و جمهوری اسلامی ایران برای صدها هواپیمایی که روزانه از آسمان ایران به سایر نقاط جهان عبور می‌کنند،امنیت لازم را مهیا می‌کند.تاکنون هیچ موردی که آمریکا چنین هشداری را به هواپیمای خود هشدار بدهد وجود نداشت.
آمریکا یک بازی خطرناکی را در منطقه آغاز کرده و فاز جديدي برای تحریم هوایی ایران کلید زد.به نظر می‌رسد که این اقدام بیشتر از آن كه جنبه سياسي داشته باشد، جنبه نظامی دارد.ورود هواپیمای اف-٣٥ آمریکا به منطقه از تحرکات نظامی جدید آمریکا حکایت دارد.قوانين ياتا شفاف و آشکار است وچنین دستوري نشان می‌دهد که آمریکا می‌خواهد حاکمیت خود را در دريا، زمین و هوا اعمال کند.این اقدامات نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و آمریکا باید پاسخگو باشد.


به نظر شما ایران در مقابل چه اقدامی را باید انجام دهد؟
گفتيم كه اين اقدام آمريكا نقض قوانين بين‌المللي است وایران باید اقدامات حقوقی و قانونی لازم را در قبال تحریم‌های آمریکا انجام دهد.
آیا آمریکا بعد از شکایت ایران در دادگاه لاهه، سعی در تخریب و جوسازی علیه ایران در جهان دارد و این اقدام آمریکا مربوط به اين موضوع است؟
بله؛به دلیل اینکه دادگاه بین‌المللی لاهه، این حق را به ایران داده و آمریکا را تحت تعقیب قرار داده وبه نظر می رسد دادگاه لاهه به دور از فشارهای آمریکا سعی می‌کند داوری خود را منصفانه در خصوص خروج آمریکا از برجام اعمال کند،آمریکا با فشار ها و جریان سازی ها، سعی می‌کند که تا صدور حکم دادگاه لاهه یک نوع جریان سازی علیه ایران انجام دهد و حکم دادگاه لاهه را نادیده بگیرد.
به نظر می‌رسد که آمریکا از هرگونه ابزاری برای تحت فشار قرار دادن ایران و همچنین بی‌توجهی نسبت به قوانین بین المللی استفاده مي‌كند.اقدام اخیر در خصوص حریم هوایی ایران توسط دونالد ترامپ که شرایط خوبی نه‌تنها در آمریکا بلکه در جهان ندارد واختلافاتی كه میان آمریکا و اتحادیه اروپا، آمریکا و ترکیه،روسیه،چین و ایران ایجاد شده،نشان می‌دهد که حکومت ترامپ به شدت دچار انزوای سیاسی شده است.
یکی از اهداف سازمان‌های هواپیمایی(ایکائو) كه ایران از اعضای آن است ،از بین بردن تبعیض میان کشورهای عضو و حفظ حقوق دولت عضو وتامین فرصت مساوی برای اعضا برای برقراری سرویس هوایی بین المللی است. حال با این هشدار آمریکا این سازمان چه واکنشی نشان خواهد داد؟
به هر حال آمریکا از تمامی ابزارهای در اختیار خود استفاده خواهد کرد.به نظر می‌رسد که این مساله شكل وسیع‌تری به خود خواهد گرفت و آمریکا از همپیمانان خود خواهد خواست که در این خصوص و در راستای عبور هواپیمای آن‌ها از آسمان ایران جانب احتیاط را رعایت کنند.شاید برای نخستین بار است که آمریکا چنین تصمیمی را اتخاذ می‌کند.به نظر می‌رسد آمریکا در حال بازی کردن با آتش است و در حقیقت سعی می‌کند که جریان سازی های جنگی علیه ایران آغاز کند.