روزِ نه چندان ملی سینما

مصطفی قاسمیان - 21 شهریور، روز ملی سینماست؛ سالروز ورود اولین دستگاه سینماتوگراف به ایران در سال 1279. طبیعتاً اگر این روز، عنوان «ملی» دارد، باید برای همه مردم ایران باشد. اما با کمی بررسی می‌توان متوجه شد که سینمای ایران، به اندازه لازم ملی و متعلق به همه مردم نیست. بسیاری از مردم ایران به سینما دسترسی ندارند و اگر هم دسترسی دارند، سینماهای باکیفیتی ندارند. داده‌نما (اینفوگرافی) حاضر، به بررسی همین موضوع می‌پردازد. توضیح ضروری آن که آمارهای این صفحه، مختص سینماهای مکانیزه است، به دلیل آن که از سالن‌های غیرمکانیزه آماری در دست نیست. بر اساس یک حساب سرانگشتی، حدود 20 تا 25 سالن سینما در کشور، به سامانه فروش مکانیزه بلیت، متصل نشده‌اند  که البته تفاوت چندانی در مجموعه آمارهای فروش سینما ایجاد نمی‌کند.

نکته
آمارهای بالا  در حالی است که می‌دانیم تأثیر سینما بر جامعه در نگاه کلان و بر فرد در نگاه خُرد، غیرقابل انکار است. عادت ها، رفتارها، کنش‌های اجتماعی و فردی و حتی رویاپردازی انسان‌ها به شدت متأثر از سینما و سلبریتی‌هاست. طبیعتاً می‌توان از این ابزار رسانه‌ای فوق‌العاده در توسعه اجتماعی - اقتصادی شهرها و در نهایت کشور به بهترین نحو ممکن سود برد.
تأثیر انکارناپذیر هنر بر شکل‌گیری فرهنگ در هر جامعه‌ای، زوایای مختلفی دارد تا جایی که بسیاری از قدرت‌های جهانی سال‌هاست که سلاح‌های خود را در غلافی نگهداری می‌کنند که هنر آن را تزیین کرده است. واقعیت این است که سینما یکی از بزرگ ترین ابرقدرت‌های فرهنگ‌سازی در دنیا محسوب می‌شود که تأثیر کوچک ترین نمای ظاهرشده بر آن را به سرعت می‌توان میان مردم کوچه و بازار دید. به همین خاطر استفاده از این دنیای مدرن و در عین حال لذت‌آفرین، راهکاری تازه برای نمایش فرهنگ و اندیشه‌ای است که شاید بیان آن به زبان روزمره، ممکن نباشد.
بی‌شک در این زمینه قلم‌های زیادی فرسوده شده اما واقعیت آن است که «بی‌مایه فطیر است». احداث سالن سینما در همه شهرهای کشور، منابع مالی می‌خواهد و عزم جدی. سرمایه‌ای که بی‌شک هزینه‌کرد نیست بلکه سرمایه‌گذاری است چراکه اساساً در بُعد فرهنگی و پرورشی، هرگونه هزینه‌ای سرمایه‌گذاری برای توسعه پایدار کشور است و همان گونه که مطرح شد، همه دولت‌های دنیا این را فهمیده‌اند که سینما سلاح مؤثری است در غلافی زیبا. ما چه زمانی این موضوع را خواهیم فهمید؟ امید که به عمر ما قد دهد.
 
منبع آمار: معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، انجمن سینماداران و مصاحبه مدیر مؤسسه سینماشهر


داده نما : محمدرضا شوشتری