آمادگی خرس ها برای نبرد بزرگ

نبی شریفی- «بزرگ‌ترین مانور تاریخ روسیه» با شرکت حدود ۳۰۰ هزار نیروی نظامی در شرق سیبری دیروز آغاز شد. پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) این مانور را «تمرینی برای یک جنگ گسترده» اعلام کرد. در مقابل «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفته است که این رزمایش با توجه به نگرش «پرخاشگرانه و غیردوستانه» موجود به روسیه موجه است. در همین حال، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد این رزمایش را از نزدیک زیر نظر دارد. آخرین باری که روسیه (سرزمین خرس های قهوه ای) تمرین هایی را در ابعاد مشابه برگزار کرد، سال ۱۹۸۱ در جریان جنگ سرد بود. اما در رزمایش امسال موسوم به «وستوک ۲۰۱۸» به معنی  شرق 2018 نیروهای بیشتری نسبت به 37 سال پیش شرکت می کنند. به‌گفته وزارت دفاع روسیه حدود ۳۰۰ هزار سرباز در رزمایش یک هفته‌ای «وستوک – ۲۰۱۸» شرکت خواهند کرد. همچنین ۳۶ هزار خودروی نظامی و تانک، ‌هزار هواپیما و پهپاد به همراه ۸۰ کشتی جنگی و قایق نظامی در این مانور حاضر خواهند بود. ارتش‌های چین و مغولستان نیز در این رزمایش روسیه شرکت دارند. چین با سه هزار و ۲۰۰ سرباز و تعداد زیادی نفربر زرهی و هواپیما شرکت کرده و مغولستان هم تعدادی از واحدهای نظامی خود را برای حضور در تمرین‌های این رزمایش اعزام کرده است. ارتش چین، بر خلاف روسیه تجربۀ عملیاتی زیادی ندارد و حضور چندانی در میدان های جنگ‌ واقعی نداشته است. این مانور فرصت مهمی برای چینی‌ها خواهد بود تا دانش جنگ را از همسایۀ خود بیشتر بیاموزند. ارتش روسیه از تجربه کافی برای مشارکت در عملیات نظامی برون مرزی برخوردار است و در سال‌های اخیر همراه با سیاست دیپلماتیک تهاجمی تر در خارج، در مواردی از جمله تجزیه کریمه و کمک به جدایی‌طلبان روس زبان از اوکراین، جنگ با تروریست ها در سوریه و حمایت از جدایی طلبان اوستیای جنوبی و آبخاز در برابر گرجستان از کاربرد نیروی نظامی ابایی نداشته است.
وسعت محل برگزاری، تسلیحات و تجهیزات به کار گرفته شده در رزمایش به حدی زیاد است که بسیاری از خبرگزاری‌های بین المللی و کارشناسان مسائل نظامی معتقدند روسیه خود را برای «جنگ جهانی سوم» آماده می کند.مانور نظامی روسیه در یک دورۀ تنش سیاسی با غرب برگزار می‌شود، به همین دلیل هم سازمان ناتو و کشورهای اروپایی نگرانی خود را از این مانور ابراز کرده‌اند. علاوه بر بحران اوکراین و وضعیت سوریه، اختلافات میان مسکو و غربی‌ها پرونده‌های زیاد دیگری را هم شامل می‌شود. سخنگوی ناتو در انتقاد از این مانور گفت: «این همان گرایشی است که از چندی قبل در روسیه می‌بینیم، مسکو حالا اعتماد به نفس بیشتری دارد و بودجۀ نظامی و حضور نظامی خود را به شکل قابل توجهی افزایش داده است»
به گزارش دویچه وله، «والری گراسیموف»، رئیس ستاد فرماندهی ارتش روسیه تصریح کرد که این رزمایش علیه هیچ کشور دیگری صورت نمی‌گیرد. نظامیان روسیه بر خلاف مانور سال ۲۰۱۷ که در مرزهای غربی این کشور برگزار شده بود، این بار در شرق روسیه دست به رزمایش زده‌اند. رزمایش سال ۲۰۱۷ نگرانی کشورهای واقع در مرز‌های غربی روسیه، از جمله کشورهای بالتیک، لهستان و اوکراین را برانگیخته بود. گفتنی است که رزمایش "وستوک ۲۰۱۸" چند هفته پیش از مانور گسترده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزار می شود. کشورهای عضو ناتو قرار است در روزهای۳ تا ۱۶ آبان (۲۵ اکتبر تا ۷ نوامبر) بزرگ‌ترین رزمایش خود را از دوران جنگ سرد به این سو انجام دهند. قرار است بیش از ۴۰ هزار سرباز از ۳۰ کشور عضو ناتو در نروژ دست به تمرین‌های نظامی مشترک بزنند.