کاخ سفید در تدارک دومین ملاقات

کاخ سفید گفته است در تدارک دومین دیدار بین دونالد ترامپ، رییس‌‌جمهور آمریکا و کیم جونگ- اون، رهبر کره‌شمالی است‌.
سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفته که دفتر رییس‌‌جمهور مشغول هماهنگی برای تدارک نشست بین رییس‌‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی است‌. ساندرز اضافه کرد که در پی نامه اخیر و پیام گرم رهبر کره‌شمالی برای رییس‌‌جمهور آمریکا، کاخ سفید از برگزاری ملاقات دیگری بین دو طرف استقبال کرده است‌.
نشست قبلی دونالد ترامپ و کیم جونگ-اون که اولین ملاقات یکی از روسای جمهور آمریکا با رهبر کره‌شمالی از زمان تاسیس این کشور بود، در ماه ژوئن در سنگاپور صورت گرفت و از همان زمان، دو طرف در موارد متعدد از ارتباط دوستانه با یکدیگر و علاقه به ملاقات مجدد سخن گفته‌اند‌.
سخنگوی کاخ سفید گفته است رییس‌‌جمهور نامه‌ای از کیم جونگ- اون دریافت کرد که محتوایی بسیار گرم و مثبت داشت‌. وی افزوده که محتوای نامه منتشر نخواهد شد مگر اینکه رهبر کره‌شمالی با انتشار آن موافق باشد‌. سندرز گفته است منظور اصلی از این نامه ابراز علاقه و درخواست بررسی برگزاری ملاقات دیگری با رییس‌‌جمهور بوده که ما از آن استقبال می‌کنیم و روند هماهنگی برای تدارک آن را پیشاپیش آغاز کرده‌ایم‌.


وی نگفت که قرار است این ملاقات در چه تاریخی و چه محلی برگزار شود‌. نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به زودی در نیویورک آغاز می‌شود و معمولا سران و رهبران کشورهای جهان در این نشست سخنرانی می‌کنند‌. این احتمال مطرح شده بود که ممکن است رهبر کره‌شمالی امسال شخصا برای شرکت در این نشست به نیویورک برود اما مقامات کره‌شمالی هنوز در این مورد تصمیمی را اعلام نکرده‌اند‌.
خبر تدارک دیدار مجدد ترامپ و کیم در حالی منتشر شد که اخیرا برخی از ناظران از پیشرفت ناکافی در راستای تحقق انتظارات ایجاد شده در نشست سنگاپور سخن گفته و به خصوص منتقدان رییس‌‌جمهور آمریکا او را به مبالغه‌گویی در مورد دستاوردهای این نشست متهم کرده‌ بودند‌. اواخر ماه گذشته میلادی قرار بود مایک پمپئو برای ملاقات با کیم جونگ اون به کره‌شمالی سفر کند اما ترامپ مدت کوتاهی قبل از آغاز این سفر، خواستار لغو آن شد و دلیل این تصمیم را پیشرفت ناکافی در زمینه اجرایی شدن تصمیمات نشست سنگاپور اعلام کرد‌.
سارا سندرز در پاسخ به سوالی در این مورد که دلیل تغییر نظر رییس‌‌جمهور آمریکا در استقبال از ملاقات با رهبر کره‌شمالی چیست گفت که علاوه بر نامه اخیر کیم جونگ- اون، کره‌شمالی در مراسم رژه نظامی سالگرد تاسیس آن کشور از به نمایش گذاشتن موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای خودداری کرد‌. در کنار برنامه اتمی، برنامه موشکی بالستیک کره‌شمالی از جمله عواملی بود که در سال گذشته میلادی باعث تشدید بحران در روابط با آمریکا و متحدان منطقه‌ای آمریکا شد و رهبران کره‌شمالی و آمریکا تا حد توهین شخصی و تهدید به کاربرد اسلحه اتمی علیه کشورهای یکدیگر پیش رفتند‌.
سخنگوی کاخ سفید گفت این اولین بار بود که کره‌شمالی در چنین مراسمی از نمایش موشک‌های بالستیک و تسلیحات اتمی خود خودداری کرده و افزود که از نظر ما، این اقدام نشانه حسن نیت است و همچنین نامه کیم جونگ- اون برای رییس‌‌جمهور، قطعا حاکی از تعهد به ادامه گفت‌وگو، ادامه کار برای پیشرفت توافق‌ها و همچنین تمرکز بر برنامه غیراتمی کردن شبه‌جزیره کره بوده است‌.
مراسم بزرگ رژه نظامی سالگرد انقلاب کره‌شمالی یکشنبه گذشته با حضور کیم جونگ-اون در پایتخت برگزار شد و در حالی که برخی از ناظران گفته بودند نمایش موشک‌های بالستیک نشانه شکست مذاکرات با آمریکا خواهد بود، این رژه بدون حضور تسلیحات موشکی برگزار شد‌.
در پی این رژه، دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: کره‌شمالی با یک رژه نظامی هفتادمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت اما بدون نمایش مرسوم تسلیحات هسته‌ای‌. مضمون این رژه تاکید بر صلح و توسعه اقتصادی بود‌. ترامپ با نقل قول از فاکس‌نیوز گفته است کارشناسان معتقدند کره‌شمالی نمایش موشک‌های هسته‌ای را حذف کرد تا به ترامپ نشان دهد به غیراتمی کردن متعهد است و افزود: این بیانیه مثبتی از سوی کره‌شمالی است‌. از شما متشکرم، جونگ‌. ما هر دو توانستیم نشان دهیم که دیگران اشتباه می‌کنند! هیچ چیز به خوبی گفت‌وگو بین دو فردی نیست که به یکدیگر علاقه‌مندند! وضع خیلی بهتر از آن است که قبل از آغاز کار من بود‌.
از خصومت تا دوستی با آمریکا
شبه‌جزیره کره که برای چندین دهه زیر تسلط ژاپن بود، با شکست این کشور در جنگ جهانی دوم به دو بخش شمالی، تحت اشغال شوروی، و جنوبی، تحت اشغال آمریکا تقسیم شد‌. تلاش برای وحدت دو کره به نتیجه نرسید و در سال ۱۹۴۸ و با بروز اولین نشانه‌های جنگ سرد، این شبه‌جزیره به دو کشور کره‌شمالی و کره جنوبی تقسیم شد‌. کره‌شمالی تحت رهبر کیم ایل-سونگ، پدربزرگ رهبری فعلی، نظام سوسیالیستی را برگزید و هدف نهایی خود را وحدت دو کره تحت چنین نظامی اعلام کرد‌.
در سال ۱۹۵۱ نیروهای کره‌شمالی برای تصرف کره جنوبی وارد خاک این کشور شدند که جنگ سه ساله کره را در پی داشت‌. در این جنگ کره‌شمالی از حمایت شوروی و چین و کره جنوبی از حمایت نظامی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برخوردار بود‌. این جنگ که تلفات سنگینی را به دو طرف وارد کرد سرانجام با امضای توافق ترک مخاصمه بین کره‌شمالی و کره جنوبی و متحدانش در سال ۱۹۵۳ پایان یافت هرچند تاکنون بین دو طرف معاهده صلح امضا نشده و حالت جنگ خاتمه نیافته است‌.
از زمان استقلال و به خصوص پس از پایان جنگ کره، کره‌شمالی تحت یک نظام سیاسی و اقتصادی اداره شده که در آن، رهبر نقشی محوری دارد‌. رهبر کره‌شمالی رییس حزب حاکم، فرمانده کل نیروهای مسلح و تعیین‌کننده سیاست‌های کشور است و انتظار می‌رود مقامات حکومتی کاملا تابع نظرات او باشند و مردم نیز رهبری او را در همه زمینه‌ها بپذیرند و حتی نوعی قداست نیز برای او قائل شوند‌.
کره‌شمالی را بسته‌ترین و منزوی‌ترین کشور جهان توصیف کرده‌اند‌. با وجود فعالیت چند حزب در این کشور و برگزاری منظم انتخابات، مردم کره‌شمالی از بسیاری از آزادی‌های سیاسی و اجتماعی مرسوم در اکثر کشورهای جهان محروم هستند و دسترسی آنان به اطلاعات و ارتباط با خارجیان به شدت محدود است‌. حکومت کره‌شمالی تاکید دارد به عنوان تنها کشور مستقل در جهان با خصومت کشورهای دیگر به خصوص آمریکا، ژاپن و کره جنوبی مواجه است و به همین دلیل باید همواره در حالت آمادگی نظامی برای دفاع از خود و نظام حکومتی خود قرار داشته باشد‌.
طبق تبلیغات حکومتی، مردم کره‌شمالی نیز برای دفاع از دستاوردهای انقلاب خود از هیچ گونه سختی از جمله محرومیت‌های اقتصادی هراسی ندارند و حتی تحریم‌های خارجی را نیز به فرصتی برای پیشرفت در زمینه تسلیحات نظامی تبدیل کرده‌اند‌.
نظامیان در ساختار سیاسی و اقتصادی کره‌شمالی از موقعیتی ممتاز برخوردارند و بخش قابل توجهی از امکانات این کشور به طرح‌ها و برنامه‌های مورد نظر آنان از جمله در بخش تسلیحات هسته‌ای و موشکی اختصاص می‌یابد‌.
هدف از این برنامه‌ها، که تحریم‌های گسترده و وخامت اوضاع اقتصادی کره‌شمالی را در پی داشته، دفاع از دستاوردهای انقلاب در برابر دشمنان عنوان شده است‌. اقتصاد کره‌شمالی بر اساس نظریه خودکفایی بنا شده اما به گفته کارشناسان، این کشور هرگز از خودکفایی برخوردار نبوده است‌. در زمان شوروی سابق، تامین‌کننده نیازهای اقتصادی کره‌شمالی بود و فروپاشی شوروی به بروز بحران و حتی قحطی در کره‌شمالی منجر شد‌. از آن زمان نیز اقتصاد کره‌شمالی عمدتا با حمایت چین و دریافت کمک‌های خارجی به حیات خود ادامه داده هرچند اکثر مردم آن کشور معمولا گرفتار کمبود و در مواردی قحطی و مرگ بوده‌اند‌. کیم جونگ اون پس از درگذشت پدرش در سال ۲۰۱۱ در حالی که کمتر از 30 سال داشت به رهبری کره‌شمالی رسید‌. او در سال‌های بعد به تحکیم قدرت مطلقه خود از جمله از طریق تصفیه گسترده افراد مظنون به عدم وفاداری مبادرت کرد‌. با وجود ارائه تصویری از کیم جونگ-اون به عنوان رهبری قدرتمند، متعهد به خصومت با دشمنان، حامی توانمندی نظامی و متعهد به ادامه راه انقلاب آن کشور، گفته می‌شود او درصدد تغییراتی از طریق اصلاح ساختار اقتصادی و فراهم کردن زمینه توسعه این کشور احتمالا با تقلید از الگوی چینی است‌.
در عین حال با توجه به ساختار سیاسی و نظام قدرت در کره‌شمالی، تغییر سیاست‌های اصولی نظام از جمله کنار گذاشتن خصومت با ایالات متحده و تلاش برای پیشرفت اقتصادی که به معنی کاهش تاکید بر آمادگی نظامی و جایگاه برتر نظامیان و حرکت به سوی ارتباط با جهان خارج است، لزوما به جابه‌جایی در انگاره توزیع قدرت اقتصادی و سیاسی در کشور منجر می‌شود‌. با وجود کنترل شدید کیم جونگ‌اون بر اوضاع و سرکوب هرگونه حرکت مخالفت‌آمیز، احتمالا تحول بنیادی در آن کشور باید به شکلی صورت گیرد که ساختار قدرت را متزلزل نکند و متضمن حفظ منافع نهادهای متنفذ و افراد نزدیک به مرکز قدرت باشد‌. چنین ملاحظاتی می‌تواند به کندی و احتیاط در دنبال کردن روند تغییرات منجر شده باشد‌.