خيز براي عزل سلطان استيضاح!

استيضاح ابزاري در دستان نمايندگان است تا با استفاده از آن وزرايي را كه صلاحيت لازم براي ادامه كار ندارند از كابينه حذف و دولت را وادار كنند تا فردي شايسته را به جاي او معرفي كند. البته در اين بين گاهي اوقات عده‌اي نيز از اين ابزار به عنوان اهرمي براي فشار استفاده مي‌كنند تا به اهداف خود برسند كه در طول دوره دولت روحاني استيضاح رضا‌فرجي‌دانا، وزير علوم دولت يازدهم را از اين قبيل اقدامات خواند.
استيضاح‌هاي مستحب
از طرفي ديگر نيز برخي از استيضاح‌ها براي لابي‌هايي كه صورت مي‌گيرد گاهي به نتيجه نمي‌رسد و شايد بتوان استيضاح‌هاي عباس‌ آخوندي، وزير مسكن و شهرسازي را يكي از اين نمونه‌ها دانست.
آخوندي يكي از وزرايي است كه عملكرد وي زير سوال است و نمايندگان اين بار سعي مي‌كنند تا وي را از كابينه حذف كنند. در همين راستا حسین مقصودی، این نماینده مجلس دهم گفته است كه تاکنون بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس، طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را امضا کرده اند. حسین مقصودی، ادامه داد: طرح استیضاح وزیر راه با آغاز به کار مجلس تقدیم هیات ريیسه خواهد شد.


نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح استیضاح آخوندی پس از ارائه به هیات ريیسه، اعلام وصول شده و برای رسیدگی در اختیار کمیسیون عمران مجلس قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه طرح استیضاح عباس آخوندی 27 محور دارد، ادامه داد: بی عدالتی در حوزه راه، مشکلات حوزه هواپیمایی و تلاطمات قیمت بلیت، افزایش تصادفات جاده ای، مشکلات حوزه ریلی، عدم نظارت بر زیر مجموعه وزارتخانه و محقق نشدن سند چشم انداز و برنامه های اعلامی، بخشی از دلایل طرح استیضاح وزیر راه است.
از طرف دیگر علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیات ريیسه مجلس نیز با بیان اینکه طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هنوز به هیات ريیسه مجلس ارائه نشده است، گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، طرح استیضاح بعد از ارائه به هیات ريیسه، اعلام وصول شده و برای رسیدگی در اختیار کمیسیون مربوطه قرار خواهد گرفت.
هشدار به آخوندي
جلیل رحیمی جهان آبادی،عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس نيز گفت: افزايش امضاهای طرح استیضاح عباس آخوندی نشان‌دهنده آن است که وی برای سومین بار باید در صحن مجلس شورای اسلامی حاضر شود. جهان‌آبادی،درخصوص طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی افزود: ما در حوزه وزارت راه مشکلات فراواني داریم؛ به جاده‌های مرزی توجه نمی‌شود و با کمبود اعتبار مواجه هستند. برخی پروژه‌های راه‌آهن در کشور با تعطیلی پروژه‌ها مواجه هستند. نماینده تربت‌جام در مجلس گفت: در همین رابطه ارتباطات ما با وزارتخانه هم به نتیجه نرسیده و وزیر و تیم ایشان تعامل ضعیفی با مجلس دارند. آقای آخوندی باید پاسخگوی عملکردش باشد. جهان‌آبادی درخصوص این موضوع که تنها چند ماه از آخرین استیضاح وزیر راه و شهرسازی گذشته است، گفت: امکان دارد این بار هم آقای آخوندی بتواند اعتماد نمایندگان را کسب کند؛ بنده هم امیدوارم وزیر با پاسخ‌های مستدل پاسخگوی عملکرد ضعیف خود و تیمش باشد اما با فضايي که می‌بینم آخوندی پس از جلسه استیضاح، به عنوان وزیر از مجلس خارج نمی‌شود.
ادامه مسير بدون تغيير!
وضعيت آخوندي نسبت به گذشته بهبودي پيدا نكرده است و از آن روزها نيز كه استيضاح وي راي نياورد همچنان ابهامات باقي مانده كه چرا اين عضو كابينه توسط نمايندگان كنار گذاشته نشد. در آن زمان و در روز استيضاح احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی نوبت عصر (سه شنبه، 22 اسفند) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پرداخته و گفته بود كه آقای آخوندی را یک بار استیضاح کردیم و همکاران عضو فراکسیون امید در این استیضاح همکاری لازم را نکردند و وزیر رای لازم و مجدد را کسب کرد، این بار نیز پرچم دار استیضاح همکاران عضو فراکسیون امید بودند و این انتظار را داشتیم پای استیضاح باقی بمانند.عضو هیات رييسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه‌ای که برای برنامه‌ریزی این استیضاح داشتیم با استیضاح‌کنندگان، مقرر شد اعضای فراکسیون امید صحبت هایی را مطرح کنند که متاسفانه عقب‌نشینی کردند، اظهار داشته بود: با صداقت تمام وارد این استیضاح شدیم و قصد داشتیم به اعضای فراکسیون امید که از ما امضا گرفتند کمک کنیم زیرا در سانحه هوایی اخیر بسیاری از مردم داغدار شدند و حق این عزیزان بود که مجلس رسیدگی لازم را انجام دهد.روز استيضاح نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همه باید برای مسائل ملی تصمیم‌گیری کنیم نه جناحی و گروهی، امروز خواستم تا صحبتی نداشته باشم زیرا فضای مجلس برای من مشخص شد، ادامه داد: امروز درمجلس استیضاح صورت گرفت، قبل از اینکه استیضاح مطرح شود، سر آن را بریدند و متاسفم که این اتفاق امروز در این مجلس صورت می‌گیرد. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این از زرنگی آقای آخوندی است که به اصفهانی‌ها می‌رسد، می‌گوید پدر من اصفهانی بوده، به آذری‌ها می‌گوید مادر من آذری است و به برخی دیگر نیز می‌گوید متولد نجف هستم، به ما نیز می گوید که قمی هستم و شما چرا استیضاح من را امضا کردید، بيان کرد: مساله کشور، منافع ملی و منافع ملت مهم‌تر از مساله قومیت‌ها و همشهری‌گری‌هاست. وی در آن روز با بیان اینکه آنچه در جلسه امروز رخ مي‌دهد، به ضرر نمایندگان مجلس است، تصریح کرد: از همکاران می‌خواهم به افکار عمومی مراجعه کنند، درست نیست وقتی که کشتی در دریا غرق می‌شود، بگوییم ناخدا مقصر است، زمانی که قطاری تصادف می‌کند بگوییم راهبر آن مقصر است و زمانی که هواپیمایی سقوط می‌کند، بگوییم قلب خلبان دچار مشکل بوده است. امیرآبادی فراهانی ادامه داد: مقصران حوادث نیز که استعفا می‌دهند در جای بهتر به کار گرفته می شوند، یکی از دوستان لیستی از مسئولیت های افرادی که در حادثه قطار استعفا داده بودند ارائه کرد، برخی از این افراد مسئولیت بالاتری دریافت کردند، این است پاسخگویی وزیر به مجلس و مردم؟
لابي را تمام كنيد
بايد منتظر ماند و ديد كه نمايندگان اين بار نيز در برابر مشكلات آخوندي سكوت كرده يا براي خدمت به مردم اين فرد را از كابينه حذف مي‌كنند. در صورتي‌كه طرح شفاف‌سازي آراي نمايندگان تصويب شود، ديگر اين افراد در جلسات استيضاح نمي‌توانند گريزي داشته باشند و اگر اين اتفاق روي دهد، كساني‌كه كه فرصت ادامه كار را به امثال آخوندي دادند، بايد در ادامه پاسخگوي عملكرد ناصحيح آن‌ها باشند.