برجام؛ از سفر نیویورکی تا تحریم نفتی

هر چه به اجلاس عمومی سازمان ملل، نزدیک می شویم، بازار شایعات و تحلیل‌ها درباره سرنوشت نهایی برجام، داغ تر می‌‌شود. این روزها، تلاش ها برای نجات برجام شدت گرفته و همه طرف های امضا کننده توافق هسته ای منهای آمریکا، در صدد پیدا کردن راهی برای راضی کردن آمریکا به بازگشت یا دست کم تنبیه بین المللی دولت دونالد ترامپ هستند. هر چند واقعیت این است که نظام بین المللی در طول200 سال اخیر آنقدر با اقتصاد آمریکا در هم تنیده شده که انتقام گیری یا جدا کردن مسیر از واشنگتن فعلا شدنی نیست.دیروز البته یک خبر دیگر هم درباره نیویورک، بازتاب فراوانی در رسانه های کشورمان داشت؛ برخی سایت ها از اختلاف نظر وزیر خارجه و دفتر رییس جمهور بر سر چگونگی و سطح سفر رییس جمهور به نیویورک خبر دادند که وزارت خارجه این خبر را از اساس تکذیب کرد.
دیدار عراقچی و ریابکوف
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در تهران میزبان سرگئی ریابکوف بود و دو طرف درباره برجام و ادامه گفت و گوهای دوجانبه مشورت کردند.همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف دوجانبه سیاسی و اقتصادی،هسته‌ای و همکاری های بین المللی در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است. در این راستا تهران و مسکو بعد از خروج آمریکا از برجام رایزنی های فشرده ای برای حفظ برجام داشته‌اند. گذشته از همکاری های هسته ای دو کشور در حوزه احداث دو واحد نیروگاهی در بوشهر و همکاری در تولید ایزوتوپ های پایدار،همکاری‌های دو طرف در حوزه اقتصادی هم روند رو به رشدی داشته است.جمعه گذشته ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به منظور شرکت در اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران حضور یافت و علاوه بر شرکت در این اجلاس با رهبر انقلاب اسلامی و رییس جمهور هم دیدار و گفت و گو کرد.
بین ظریف و ریاست جمهوری اختلافی وجود ندارد


روابط عمومی وزارت امور خارجه اعلام کرد: هیچ اختلاف نظری در خصوص سفر ریاست جمهوری به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وجود ندارد.روابط عمومی وزارت امور خارجه در بیانیه ای که آن‌را در اختیار رسانه ها قرار داد برخی اظهار نظرها در خصوص اختلاف نظر وزیر امور خارجه و نهاد ریاست جمهوری در خصوص سفر امسال ريیس جمهوری به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بی‌اساس خواند و تکذیب کرد.
آژانس انرژی اتمی بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد
بر اساس متن بیانیه یوکیا آمانو، مدیرکل سازمان انرژی اتمی، ایران به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» پایبند بوده است.
در متن این بیانیه آمده است: گزارش من درباره تصدیق و نظارت بر عملکرد جمهوری اسلامی ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، اقدامات مرتبط آژانس در این کشور در چند ماه گذشته را پوشش می‌دهد. ایران تعهدات هسته‌ای خود را طبق برنامه جامع اقدام مشترک اجرا کرده است و ادامه عمل به این تعهدات از سوی ایران امری ضروری است.آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران تحت موافقت‌نامه پادمانی ادامه می دهد و ارزیابی ها درباره مواد و فعالیت‌های هسته ای اعلام نشده در ایران همچنان ادامه دارد.
آمریکا زمینه‌های اجرای تحریم‌های نفتی ایران را فراهم می‌کند
آمریکا اعلام کرده است که از روز ۱۳ آبان (۴ نوامبر) سیاست ناظر بر تحریم‌هایی را که علیه ایران پیش‌بینی کرده است اجرایی خواهد کرد. مهم‌ترین بخش این تحریم‌ها متوجه صادرات نفتی ایران و همچنین قطع ارتباط ایران با شبکه مالی سويیفت اعلام شده است.دو دیدار مهم در دستور کار این هفته وزیر انرژی آمریکا قرار دارد: دیدار با وزیر انرژی عربستان در واشنگتن و دیدار با وزیر انرژی روسیه در مسکو. هدف از این دیدارها آماده‌سازی شرایط برای تحریم‌های نفتی ایران اعلام شده است.ریک پری پس از گفت‌وگو با وزیر نفت عربستان به روسیه سفر خواهد کرد و با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز در همین ارتباط گفت‌وگو و مذاکره خواهدكرد. این دیدار روز پنجشنبه در مسکو برگزار خواهد شد.لازم به یادآوری است که کشورهای عضو اوپک و همچنین کشورهای غیرعضو در ماه جاری با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت.از سفر پری به مسکو و دیدار وزیران انرژی دو کشور آمریکا و روسیه، به عنوان مهم‌ترین دیدار مسئولان دو کشور پس از دیدار و گفت‌وگوهای بین دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در هلسینکی یاد شده است.