سردرگمی گردشگری در بازار ارزی

ازآنجا که بازار پرنوسان ارز در تمامی ارکان جامعه تاثیر منفی گذاشته و رویکردهای عدم ثبات نرخ ارزی تمامی حرکت‌های اساسی و پایه‌ای را در جامعه تحت الشعاع قرار داده است، صنعت و شالوده بازار گردشگری نیز متاثر از این امر بوده و دست‌اندرکاران و متولیان گردشگری را دچار سردرگمی در اجرای پروژه‌های خود ساخته و طرح‌های کلان گردشگری در اجرا دچار مشكل شده‌اند.
عدم تثبیت نرخ دلاروسکه و ارز، چندین برابر شدن نرخ‌های فزاینده تورهای گردشگری در داخل کشور و عدم استقبال مسافران از بسته های گران تورهای داخلی و خارجی در بازار گردشگری، بخشي از اين مشكلات است. بی انگیزگی متصدیان آژانس‌های مسافرتی و رکود بازار فروش تورخارجی و گرانی بسته‌های سفر؛ کاهش و اخراج نیروهای شاغل در دفترهای مسافرتی به‌جهت رکود بازار، عدم انگیزه کارگردانان راهنمایان تور به‌ دليل کاهش شدید مسافران خارجی، کاهش شدید مسافران داخلی وخارجی و تحمل بار مالی هزینه‌های جاری هتل‌ها، واماندن سازندگان طرح‌های گردشگری درسطح زیربنایی به جهت نبود عدم پیش‌بینی زیرساخت حمایتی در زمان بحران اقتصادی، بخش ديگري از مشكلات به‌وجود آمده در صنعت نوپاي گردشگري است.
همگی موارد حکایت از آن دارد که گردشگری نیز مانند تمامی ارکان توسعه و شالوده‌های فعالیت اقتصادی دچار چالش و رکود نسبی شده و دست اندرکاران صنعت گردشگری نیز بازار پر چالشی را باید درپیش رو برنامه‌ریزی کنند . پرداختن به امور جاری و پیش روی صنعت گردشگری و حمایت از توسعه بازار در این بخش به‌دلیل فعالیت کلان، نیروهای قابل توجهی در صنعت گردشگری در پوشش چتر حمایتی این صنعت قرار دارند. برنامه‌ریزان دولتی، همچنین نمایندگان مردم درخانه ملت و کارگزاران شورای اقتصادی و پول و اعتبار در زمان بحران باید تمامی توجهات خود را به این بخش پراشتغال جامعه معطوف كنند چراکه بانگاه به این بخش مهم بازیرساخت‌های موجود طبیعی و خدادادی همچون کوه، جنگل، دریاچه ها، رودخانه ها، تالاب ها و وجود شهرهای تاریخی، عمارت ها و چشم اندازها ی انسان ساز و... که در دنیا بی‌نظیر هستند، با اندکی برنامه ریزی اصولی بدون صرف سرمایه گذاری‌های بالا همانند صنایع نفت و پتروشیمی و گاز، مي‌توان اين صنعت را جایگزین صنعت پرچالش نفت كرد تا در زمان تهدید سیاسی و عدم ثبات روابط خارجی، مواجه با چالش‌های اقتصادی وابسته به نفت نباشیم . شاید با اندکی تدبیر در مدیریت بحران ،ثبات سیاسی و رونق کسب وکار در بخش گردشگری و نیروهای فعال دراین بخش دچار آرامش نسبی شده و فضای بدون رونق و رکود از بازار کسب وکار گردشگری جای خود را به رونق وآرامش و امنیت در این بخش دهد و فعالان دراین بخش بادلگرمی بیشتری از پس لرزه‌های ویران کننده گرانی دلار جان سالم به‌در برده و شاهد ثبات و امنیت دراین بخش از فعالان اقتصادی درکشور باشیم .