رفتن بازنشستگان فرصتی برای مديریت زنان

آرمان- راضیه فراهانی: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با تصویب و اصلاحاتی از سوی مجلس راه را تا حدودی برای مدیریت جوانان باز کرد. براساس این قانون مدیران رده بالا در سن بازنشستگی بجز برخی از آنان در این طرح ذکر شده از جمله روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رئیس‌جمهور باید جای خود را به مدیران جوان داده و اجازه دهند تا جوانان به فعالیت بپردازند. گرچه بسیاری از همین مدیران به دنبال آن هستند تا با استفاده از لابی‌های مختلف خود را مبرا سازند، اما رأی مجلس با بالاترین درصد به این قانون جلوی این گونه لابی‌ها را خواهد گرفت. در این میان سخن از استانداران، فرمانداران و شهرداران است. استاندارانی که با حکم وزیر کشور در این سمت قرار گرفته‌اند، اما حال باید از ساختمان استانداری خداحافظی کنند. این موضوع واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته که چرا آقای وزیر با توجه به این موضوع که می‌دانسته چنین طرحی در مجلس کلید خورده استانداران بازنشسته‌ای را در این جایگاه‌ها قرار داده‌ است، چرا که وضعیت جامعه آنگونه نیست که مدام مدیریت کشور در حال تغییر باشد. حتی دررابطه با بحث تغییر شهردار تهران اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح کردند که شهردار تهران هم باید از شهرداری کنار رفته و جای خود را به افراد جوان‌تر دهد، اما نظر اعضای شورای شهر اینگونه نیست و می‌گویند که این قانون مشمول آقای افشانی نمی‌شود و در استثناها وجود دارد. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در این باره گفته است: «با توجه به اینکه نهاد فرادستی شورا، وزارت کشور است، باید وزیر کشور نیز در این خصوص پاسخ دهد».
ثمرات بازنشستگی
فائزه هاشمی‌ در این باره به «آرمان» گفته است: اگر این قانون به جریان بیفتد بسیاری از مدیران بازنشسته شده و فرصت خوبی است تا آقای روحانی از خانم‌ها در این سِمت‌ها استفاده کند، چرا که کشور احتیاج به استاندار، سفیر و حتی وزیر زن دارد. او همچنین با اشاره به سازمان میراث فرهنگی افزود: برای این سازمان هم می‌توان از یک خانم استفاده کرد به آن معنا که به جای رئیس سازمان میراث فرهنگی یک وزیر انتخاب شود. انتظار می‌رود آقای روحانی براساس آن بخشنامه‌ای که داده عمل کند. قانون بازنشسته‌ها یک فرصت خوبی است تا خانم‌ها جایگزین افرادی شوند که براساس آن می‌روند.
واکنش سخنگوی وزارت کشور


روز گذشته سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در واکنش به انتشار برخی اخبار در رسانه‌ها مربوط به استانداران، معاونان و فرمانداران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «تعداد و اسامی استانداران، معاونان و فرمانداران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان که تاکنون در رسانه‌ها مطرح شده است، دقیق و منطبق با واقعیت نیست، پس از ابلاغ قانون و انطباق پرونده اداری-استخدامی افراد با آن، مصادیق را اعلام خواهم کرد». این موضوع در حالی است که جواد ناصریان در تاریخ 10 مرداد ماه در نشست با مدیران ستادی استانداری بوشهر در این باره اظهار کرد: «به‌کارگیری بازنشستگان تهدیدی برای وزارت کشور است، در قانون جدید 33 استاندار، معاون استاندار و فرماندار شامل 14 استاندار، 14 معاون استاندار و 5 فرماندار در کشور باید بازنشسته شوند». وی افزود: «بین 26 هزار نفر کارمند وزارت کشور حداکثر 75 تا 80 نیروی بازنشسته داریم».
استقبال از جوانگرایی
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در 9 مردادماه در همایش معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور که در محل این وزارتخانه برگزار شده بود با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر عدم بکارگیری بازنشستگان در عرصه‌های مدیرتی گفت: دولت و وزارت کشور همواره از جوانگرایی در عرصه‌های مدیریت استقبال و حمایت کرده و می‌کند. ما با نفس تغییر مخالف نیستیم بر همین اساس طبق این مصوبه حدود 15 تن از استانداران تغییر خواهند کرد که به معاون سیاسی وزارت کشور ماموریت داده شده تا نیروها و افراد باتجربه از مجموعه وزارت کشور با اولویت معاونان فعلی استانداران جهت تصدی‌گری پست استاندار معرفی کنند.
واکنش عضو هیات رئیسه مجلس
علیرضا رحیمی یک عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: بر اساس آمار وزارت کشور با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان حدود ۱۷ استاندار و بیش از ۶۰ شهردار در کلانشهر و شهرهای مهم کشور و همچنین افراد در رده‌های مهم مدیریتی، بازنشسته می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه «فضای مدیریتی دولت به اقدامات هوشمندانه نیاز دارد»، اظهار داشت: مجلس در شرایطی قانون منع به کارگیری بازنشستگان را تصویب کرد که جامعه به شدت دنبال چنین قانونی بود، چون شاهد هستیم که در بازه زمانی طولانی از جوانان و بانوان استفاده نشده است و یا کمتر به کار گرفته شده‌اند. از آن طرف شاهد دو شغله‌ها و بازنشستگانی بودیم که گلایه‌هایی را در سطح جامعه به وجود آورد. رحیمی این قانون را به صورت تدریجی و هوشمندانه به تصویب می‌رساند، ولی با این حال بر اساس این قانون نباید مجددا بازنشستگان به‌کار گرفته شوند. با این وضعیت طبق آمار وزارت کشور و شورای شهر نزدیک به ۱۷ استاندار و بیش از ۶۰ شهردار در کلانشهرها و شهرهای مهم کشور و افراد در رده‌های مدیریتی بازنشسته می‌شوند.