در «بصره» چه می‌گذرد؟

بخش اخبار جهان- بصره سرانجام پس از یک هفته ناآرامی، تظاهرات اعتراض آمیز و خشونت‌های گسترده که با حمله به کنسولگری ایران، تعرض به تاسیسات نفتی و حتی پرتاب راکت به سوی فرودگاه این شهر همراه بود از شامگاه شنبه به تدریج روی آرامش را به خود دید.
این ناآرامی‌ها طی یک هفته دست کم پانزده کشته برجای گذاشت و جایگاه دولت عراق و وزرای کابینه را بیش از پیش متزلزل کرد.
زندگی در این شهر نفت خیز جنوب عراق از روز یکشنبه با استقرار نیروهای کمکی که از بغداد به بصره گسیل شده‌اند و تقویت یگان‌های پلیس روندی عادی به خود گرفته است. ساکنان شهر پس از گذراندن شبی آرام شاهد نظافت خیابان‌ها و اماکن عمومی بودند که در پی درگیریها مملو از لاستیک‌های سوخته، سنگ و دیگر انواع ضایعات شده بود.
حوادث بصره زنگ خطری بود برای دولت واحزاب سیاسی، به خصوص احزاب شیعه که اگرهمچنان برای کسب سهم بیشتر به جنگ قدرت ادامه دهند آنوقت قدرت‌های خارجی وعناصر وابسته به آنها، با بهره‌برداری از فرصت پدید امده، د رضربه زدن به ثبات عراق و ایجاد زمینه فروپاشی این کشور تردید به خود راه نمی‌دهند.


اگر چه تظاهرات در بصره ابتدا با اهداف وانگیزه‌های معیشتی شروع شد ولی دیری نگذشت که فرصت طلبان وارد شدند و ابتکار عمل در میدان را به دست گرفتند. اگرچه درحال حاضر امنیت به بصره بازگشته است ولی اگر اقدامی عملی دررسیدگی به خواسته‌های معیشتی اهالی و تحولی شاخص درصحنه سیاست عراق، از جمله توافق گروههای سیاسی در تشکیل سریع دولت جدید صورت نگیرد تضمینی به تداوم این آرامش نیست، به خصوص که توطئه گران خارجی وعمال داخلی آنها همچنان در کمین هستند.
ردپای آمریکا و عربستان در غائله بصره
نایب رئیس هیئت حشد شعبی عراق طی اظهاراتی از نقش آمریکا در ناآرامی‌های اخیر بصره پرده برداشت.
ابو مهدی المهندس، نایب رئیس هیئت حشد شعبی عراق در سخنانی اظهار داشت: اطلاعات کاملی در اختیار داریم که نشان می‌دهند کنسولگری آمریکا و سفارت این کشور در نآرامی‌های اخیر بصره دست داشته‌اند و سفارت این کشور اتفاقات در بصره را اداره می‌کند. این اطلاعات را تقدیم مراجع مربوطه خواهیم کرد.
المهندس گفت: تظاهرات به ویژه با شکست دولت در بصره حق قانونی اهالی این استان است و به منظور جلوگیری از ریخته شدن خون افراد بی‌گناه به نیروهای امنیتی توصیه کردیم که با معترضان مقابله نکنند.
وی افزود: هدف قرار دادن مراکز حشد شعبی و سوزاندن تصاویر شهدا ازسوی طرف‌های خاصی هدایت می‌شود. ما خودمان را برای هر مورد اضطراری در بصره و بغداد آماده کرده‌ایم و با قدرت در برابر هر گونه توطئه احتمالی ایستادگی می‌کنیم.
این مقام عراقی در ادامه تاکید کرد: ابتدا سوخت دستگاه‌های مهندسی و خدماتی حشد شعبی را قطع کردند و به همین دلیل ما ناچار به عقب‌نشینی از بصره شدیم، با این حال ما آماده انجام هرگونه فعالیتی با هماهنگی نهادهای دولتی در بصره هستیم.
وی ضمن درخواست از دولت عراق مبنی بر اعلام موضع خود نسبت به حضور کنونی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در این کشور، گفت: ما اجازه شکل‌گیری هیچ جنگ و درگیری داخلی را در عراق نخواهیم داد و طرف‌های مربوطه باید پاسخگو باشند.
المهندس ادامه داد: آمریکایی‌ها تهدید کردند که اگر اوضاع بصره تغییر نکند این استان را به آتش خواهند کشید. ما کلیه شواهد درباره نقش مخرب کنسولگری آمریکا در بصره را ارائه خواهیم کرد.
این مقام ارشد حشد شعبی تصریح کرد: حوادث بصره شبیه به اتفاقات مصر در زمان سقوط نظام حسنی مبارک، (رئیس جمهوری سابق مصر) است و ما را یاد آن اتفاقات می‌اندازد.
وی درباره روابط این سازمان با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اظهار کرد: روابط حشد شعبی با العبادی از همان دوره گذشته تیره بود. ما خواستار تخصیص مبلغی به عنوان حقوق به نیروهای حشد شدیم اما این امر تا به این لحظه محقق نشده است. ما تنها خواستار دادن مبلغ ناچیزی به عنوان حقوق به این نیروها شدیم اما متهم شدیم به اینکه از نیروهایی که در صفوف حشد وجود ندارند، صحبت می‌کنیم.
این مقام عراقی در ادامه تاکید کرد: تها کشوری که به ما در جنگ علیه داعش کمک کرد، ایران بود و پیروزی‌های چهار سال گذشته نتیجه تلاش‌های نخست وزیری نیست.
المهندس درخصوص پرونده حضور نظامی آمریکا در عراق نیز گفت: درحال حاضر 6000 تا 8000 نیروی نظامی آمریکا در عراق حضور دارند که در جنوب غربی "سنجار" مستقر شده‌اند. جای تاسف دارد که آمریکایی‌ها از خاک عراق برای اقدامات خود استفاده می‌کنند، ما این موضوع را به حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اطلاع دادیم اما وی اظهار بی‌اطلاعی کرد. وجود آمریکا یک خطر محسوب می‌شود و قانون اساسی کشور اجازه نمی‌دهد که از خاک عراق برای هدف قرار دادن کشورهای همسایه استفاده شود.
نماینده استان بصره در مجلس عراق: آمریکا، پشت پرده خرابکاری‌های اخیر است
"فاروق الاسدی" نماینده مجلس عراق از استان بصره، اعلام کرد کنسولگری آمریکا، پشت پرده خرابکاری و آتش زدن اغلب مقرهای دولتی و حزبی و الحشد الشعبی در این استان قرار دارد.
به نوشته وبگاه خبری "المعلومه"، وی طی نشستی درباره بحران بصره اظهار داشت: کنسولگری آمریکا پشت ناآرامی‌های جاری در بصره است و از گروه‌های خرابکار برای آتش زدن ادارات دولتی و مقرهای احزاب و الحشد الشعبی، حمایت کرده است.
وی در ادامه از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق این سوال را پرسید که آیا اطلاع دارد که سرتیپ «جمیل الشمری» فرماندهی عملیات بصره که سرانجام برکنار شد، با سرکنسول آمریکا در بصره که عامل آتش گرفتن بصره است، نشست و برخاست می‌کرد؟ دلیل این نشست و برخاست چه بود؟

حضورآمریکا مخل امنیت وآسایش عراقیها
عراق پس از حضور نیروهای آمریکایی وضعیت به مراتب آشفته‌تر و نابسامان‌تری از قبل یافت. برای مردم عراق صدام حسین و آمریکا همانند هم تلقی می‌گردند و مردم این کشور دیگر تمایلی به حضور نیروهای آمریکایی ندارند. ملت عراق آمریکا را عامل بی‌ثباتی منطقه و عراق می‌داند و بازگشت آمریکا به عراق در قالب راهبرد جدید منطقه‌ای این کشور را قابل قبول نمی‌داند.
بعد از سقوط دیکتاتوری صدام حسین، عراق مبدل به میدان کارزار رقابت دول غربی و عربی برای نفوذ وبه دست گرفتن ابتکار عمل سیاسی در این کشور شد. کشورهای مختلف مانند آمریکا و عربستان به علت موقعیت استراتژیکی برخی از مناطق عراق برای اسرائیل و همچنین کنترل قیمت نفت همواره در صدد اعمال نفوذ سیاسی بر این کشور بوده‌اند. اما اکنون ملت و دولت عراق که موفق به شکست داعش و حفظ همبستگی ملی شده‌اند، درصدد حفظ استقلال سیاسی کشور و تقویت این استقلال هستند.
با توجه به این شرایط گروه‌های مقاومت در عراق تلاش برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و دفاع از منافع ملی آن را حقی مشروع می‌دانند و برای این مهم حتی احتمال رویارویی نظامی با نیروهای آمریکایی را نیز منتفی نمی‌داند.
شبکه عراقی: ریاض نیز در حوادث بصره دخالت دارد
شبکه تلویزیونی عراقی "العهد" با پخش چند فایل صوتی از دست داشتن سازمان اطلاعات سعودی در ناآرامی‌های اخیر استان بصره و ارتباط آنها با برخی عناصر خودفروخته در دستگاه‌های امنیتی این استان پرده برداشت.
به گزارش ایرنا، این شبکه از منابع ویژه خود به چند فایل صوتی دست یافته است که نشان می‌دهد سازمان اطلاعات سعودی سعی در جذب افرادی در بصره داشته است تا در مواقع خاص و در ماموریت‌های مختلف از آنها استفاده کند.
عربستان همچنین با کمک افرادی که جذب کرده بود عبور و مرور خودروهای امنیتی و پلیس و وضعیت تاسیسات حیاتی و حساس در مناطق مختلف این استان را رصد کرده و زیر نظر داشته است.
طبق اطلاعات این فایل‌های صوتی، اطلاعاتی که از بصره جمع‌آوری می‌شد در اختیار یک افسر به نام «ابو خالد السعودی» قرار می‌گرفت که ماموریت بصره به او محول شده بود.
این افسر سعودی در یکی از فایل‌ها از عناصر جذب شده می‌خواهد از مواضع میدانی و نیروهای امنیتی عکس، فیلم تهیه کنند.
طبق یکی از فایل‌های صوتی در مکالمه‌ای که بین یک افسر اطلاعاتی سعودی با یک عراقی انجام گرفته بود، طرف عراقی ورود یک گردان از نیروهای امنیتی به بصره را به وی اطلاع داد و در ادامه افسر سعودی از وی خواست از موقعیت و محل استقرار این نیروها عکس وفیلم تهیه کند.
افسر سعودی در مکالمه خود درباره موقعیت نیروهای عراقی نسبت به پل «الزبیر» و موقعیت مراکز نیروهای الحشد الشعبی گفت‌وگو می‌کند و از جاسوس عراقی می‌خواهد که نوع مراکز الحشد الشعبی و آموزشی بودن یا نبودن آنها و اینکه این مقرها، اصلی هستند یا فرعی را مشخص کند.
فایل‌های صوتی فاش شده همچنین نشان می‌دهند که سعودی‌ها به کسانی که به آن‌ها از داخل عراق اطلاعات بدهند، پول و هدایای زیادی می‌دهد.
براساس فایل‌های صوتی، سرویس اطلاعات سعودی علاوه بر جنوب عراق،در غرب، مرکز و شمال این کشور هم سیستم‌های جاسوسی گسترده‌ای دارد.
اعتراضات مردم بصره به ضعف دولت در تامین خدمات عمومی بویژه آب آشامیدنی سالم طی روزهای اخیر به خشونت گرایید و تاکنون در درگیری‌های مربوط به آن دست کم 15 تن کشته و بیش از 100 نفر از جمله تعدادی از نیروهای امنیتی زخمی شدند.
در ادامه اعتراضات در بصره، عصر پنجشنبه، گروه‌هایی از معترضان ظرف چند ساعت به ده‌ها مرکز دولتی و مقر حزبی حمله و آن را به آتش کشیدند. اقامتگاه استاندار،کنسولگری ایران، مقرهای سازمان بدر، مقر رادیو نخیل، مقر مجلس اعلای اسلامی، حزب الدعوه، شبکه العراقیه، شبکه الغدیر، شبکه الفرات، حزب اسلامی، حزب فضیلت، عصائب اهل حق، کتائب حزب الله، سرایا خراسانی، مقر جریان حکمت، کتائب سید الشهداء، جنبش اراده، حزب الله، انصارالله الاوفیا ازجمله این مراکز بوده‌اند.
عراق، کماکان در کانون توطئه
عراق همچنان در مرکز طمع ورزی و توطئه جبهه مشترک استکبار به سرکردگی آمریکا، ارتجاع منطقه به نمایندگی عربستان و رژیم صهیونیستی قرار دارد. این جبهه شرور نشان داده است برای رسیدن به اهداف پلید خود از هیچ جنایتی فرو گذار نیست. آنها از اینکه مسیر سیاستهای عراق برخلاف خوسته آنها قرار دارد خشمگین هستند وبرای تغییر این مسیر تلاش می‌کنند.از جمله،برای این جبهه شوم، وجود رابطه نز دیک میان عراق وجمهوری اسلامی ایران یک شکست حیثیتی است وپذیرفتنی نیست. حوادث اخیر بصره هم جدای از این موضوع نبوده است. ازاینرو نباید انتظار داشت آنها از اقدامات مخرب خود دست بردارند.این واقعیت باید هشدار‌ی باشدبرای گروه‌های سیاسی و دولتمردان عراق که با درک اهمیت وحساسیت شرایط موجود،مصالح کشور را به خواسته‌های جناحی وسیاسی خود ترجیح دهند.
*حوادث بصره زنگ خطری بود برای دولت واحزاب سیاسی، به خصوص احزاب شیعه که اگرهمچنان برای کسب سهم بیشتر به جنگ قدرت ادامه دهند آنوقت قدرت‌های خارجی وعناصر وابسته به آنها، با بهره‌برداری از فرصت پدید امده، د رضربه زدن به ثبات عراق و ایجاد زمینه فروپاشی این کشور تردید به خود راه نمی‌دهند
*اگرچه درحال حاضر امنیت به بصره بازگشته است ولی اگر اقدامی عملی دررسیدگی به خواسته‌های معیشتی اهالی و تحولی شاخص درصحنه سیاست عراق، از جمله توافق گروههای سیاسی در تشکیل سریع دولت جدید صورت نگیرد تضمینی به تداوم این آرامش نیست، به خصوص که توطئه گران خارجی وعمال داخلی آنها همچنان در کمین هستند
*یک مقام حشدالشعبی: آمریکایی‌ها تهدید کردند که اگر اوضاع بصره تغییر نکند این استان را به آتش خواهند کشید. ما کلیه شواهد درباره نقش مخرب کنسولگری آمریکا در بصره را ارائه خواهیم کرد
*شبکه تلویزیونی عراقی "العهد" با پخش چند فایل صوتی از دست داشتن سازمان اطلاعات سعودی در ناآرامی‌های اخیر استان بصره و ارتباط آنها با برخی عناصر خودفروخته در دستگاه‌های امنیتی این استان پرده برداشت
سایر اخبار این روزنامه
چگونه بازنشر عجیب خبری قدیمی درباره "اف‌ای‌تی‌اف" روند کاهشی قیمت ارز را متوقف کرد تازه‌ترین وضعیت لوایح و قوانین مرتبط با پیوستن ایران به FATF وزیر بهداشت: نیاز دارویی کشور به‌زودی تامین می‌شود رئیس دستگاه قضا: برخی تصور می‌کردند اگر بست بنشینند، قوه قضاییه عقب‌نشینی می‌کند افتتاح تونل آرش – بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اقتضائات امروز کشور ایران اسلامی غرق در ماتم و عزا شد همزمان با آغاز محرم و درغم مصایب حضرت اباعبدالله الحسین و خاندان نبوت(ع) مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران، تعهدات خود تحت برجام را اجراء کرده است در چهار ماهه نخست امسال درآمد نفتی دولت 60 درصد بیشتر شد با دستورالعمل بانک مرکزی عرضه ارز حاصل از صادرات سرعت می‌گیرد آمریکا دادگاه کیفری بین‌المللی را به اعمال تحریم تهدید کرد موساد، سیا و عربستان پشت پرده 11 سپتامبر در «بصره» چه می‌گذرد؟ دیوان عدالت: اخذ آبونمان از قبض تلفن ثابت غیرقانونی است وزیر علوم: عدم صلاحیت علمی تنها معیار محرومیت از تحصیل است سخنگوی قوه قضاییه: مردم متخلفان اقتصادی را معرفی کنند در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی مصوب شد؛ لایحه الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور