آمریکا دادگاه کیفری بین‌المللی را به اعمال تحریم تهدید کرد

آمریکا موضع خصمانه‌ای علیه دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه اتخاذ و این دیوان را تهدید کرده است که اگر قضات این دیوان پرونده و تحقیقاتی درباره احتمال ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان به جریان بیندازند، آن را تحریم خواهد کرد.
به گزارش ایسنا،‌ به نقل از اسکای نیوز، قرار است جان بولتون در سخنرانی خود در برابر یک گروه محافظه کار به نام جامعه فدرالیست این مساله را بیان کند. این سخنرانی اولین سخنرانی او پس از پیوستن به دولت ترامپ است.
براساس پیش نویس سخنرانی بولتون، آمریکا از هر اقدام لازم برای حفاظت از جان شهروندان و شهروندان متحدانش در جریان روند دادرسی غیرعادلانه توسط این دادگاه غیرقانونی استفاده خواهد کرد.
اگر این پرونده به جریان بیفتد در این صورت دولت ترامپ قضات این دیوان را به آمریکا ممنوع الورود کرده و تحریم‌هایی علیه هرگونه سرمایه‌گذاری آنها در سیستم مالی آمریکا اعمال کرده و آنها را در سیستم قضایی آمریکایی دادگاهی می‌کند.


بولتون در پیش نویس متن سخنرانی‌اش اعلام کرد: ما با دیوان بین‌المللی کیفری همکاری و به آن کمک نخواهیم کرد. ما در این دیوان شرکت نمی‌کنیم. پس از این اتفاقات برای ما این دادگاه مرده است.
براساس متن پیش نویس منتشر شده، ممکن است آمریکا برای جلوگیری از تحویل آمریکایی‌ها به این دادگاه، با دیگر کشورها مذاکره کرده و توافق‌های دوجانبه الزام‌آورتری را امضا کند. همچنین ما تلاش خواهیم کرد که در شورای امنیت سازمان ملل اقداماتی برای اعمال محدودیت علیه دیوان بین‌المللی کیفری انجام دهیم. یکی از این اقدامات لغو صلاحیت قضایی علیه آمریکایی‌ها و شهروندان متحدانمان است که اساسنامه رم را امضا نکرده‌اند.
آمریکا هنوز اساسنامه رم دیوان بین‌المللی کیفری را به تصویب قانونگذاران خود نرسانده است.
سایر اخبار این روزنامه
چگونه بازنشر عجیب خبری قدیمی درباره "اف‌ای‌تی‌اف" روند کاهشی قیمت ارز را متوقف کرد تازه‌ترین وضعیت لوایح و قوانین مرتبط با پیوستن ایران به FATF وزیر بهداشت: نیاز دارویی کشور به‌زودی تامین می‌شود رئیس دستگاه قضا: برخی تصور می‌کردند اگر بست بنشینند، قوه قضاییه عقب‌نشینی می‌کند افتتاح تونل آرش – بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اقتضائات امروز کشور ایران اسلامی غرق در ماتم و عزا شد همزمان با آغاز محرم و درغم مصایب حضرت اباعبدالله الحسین و خاندان نبوت(ع) مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران، تعهدات خود تحت برجام را اجراء کرده است در چهار ماهه نخست امسال درآمد نفتی دولت 60 درصد بیشتر شد با دستورالعمل بانک مرکزی عرضه ارز حاصل از صادرات سرعت می‌گیرد آمریکا دادگاه کیفری بین‌المللی را به اعمال تحریم تهدید کرد موساد، سیا و عربستان پشت پرده 11 سپتامبر در «بصره» چه می‌گذرد؟ دیوان عدالت: اخذ آبونمان از قبض تلفن ثابت غیرقانونی است وزیر علوم: عدم صلاحیت علمی تنها معیار محرومیت از تحصیل است سخنگوی قوه قضاییه: مردم متخلفان اقتصادی را معرفی کنند در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی مصوب شد؛ لایحه الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور