سقف تازه بورس

هادی مومنی- روند رو به رشد بورس در چند ماه اخیر همچنان همه چشم‌ها را به سمت تالار شیشه‌ای خیره کرده است‌. از سوی دیگر روند نوسان‌های قیمتی در بازارهای موازی «طلا، ارز، طلا و سکه» بعد از رشدهای شدید و رکوردسازی مستمر و صعود نرخ‌ها به سقف‌های شوک‌برانگیز بورس با استفاده از فرصت‌های شکل گرفته به‌خصوص با افزایش شدید قیمت ارز به خصوص دلار و یورو توانست بر بستر شرکت‌های صادرات‌محور بورس را به سمت تاریخ‌سازی‌های ادامه‌دار هدایت کند‌. آمارهای ثبت شده در بازار سهام نشان می‌دهد که شاخص بورس از ابتدای سال‌جاری تا به امروز تا مرز 50 هزار واحد رشد را به ثبت رسانده است‌. بر اساس اطلاعات موجود شاخص بورس در حالی که ابتدای سال‌جاری به 96 هزار واحد رسیده بود در پایان معاملات روز گذشته با بیش از 48 هزار واحد افزایش وارد کانال 146 هزار واحد شد تا برای نخستین بار به عدد برسد که در عمر 50 ساله بازار سهام رخ نداده بود‌. جزییات آمار معاملات روز گذشته نشان می‌دهد که شاخص بورس در پایان دادوستدهای سومین روز معاملاتی تالار شیشه‌ای در هفته جاری با بیش از ۴۷۰۰ واحد رشد به ۱۴۶ هزار و ۹۹۸ واحد رسید و ارزش بازار نیز از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرد‌. بازار سهام روز گذشته با ورود شاخص کل به کانال ۱۴۶ هزار واحد یک روز تاریخی را برای فعالان این بازار شکل داد‌. بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۴۷۶۴ رشد معادل 35/3 درصد به ۱۴۶ هزار و ۹۹۸ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۱۳۹۳ واحد افزایش معادل 35/3 درصد به ۴۲ هزار و ۹۸۴ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۶۹۷ واحد رشد معادل 98/2 درصد به ۲۴ هزار و ۱۳۴ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۴۹۳ واحد افزایش، معادل 98/2 درصد به ۱۷ هزار و ۶۸ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۲۸۳ واحد صعود، معادل 48/3 درصد به ۱۵۷ هزار و ۲۳۶ واحد، شاخص بازار اول با ۳۹۷۳ واحد افزایش معادل 79/3 درصد به ۱۰۸ هزار و ۸۷۷ واحد و شاخص بازار دوم با ۷۲۶۱ واحد رشد معادل 57/2 درصد، به ۲۸۹ هزار و ۹۷۱ واحد رسید‌.
نمادهای تاثیر‌گذار
از سوی دیگر روز گذشته ۷ نماد «فولاد با ۴۵۱ واحد، کگل با ۲۴۶ واحد، فملی با ۲۲۹ واحد، شبندر با ۱۹۲ واحد، شپنا با ۱۸۲ واحد، تاپیکو با ۱۷۲ واحد و شتران با ۱۷۲ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند‌. این گزارش می‌افزاید، روز گذشته همه شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «زراعت با ۶۲۴ واحد رشد معادل 90/8 درصد به ۷ هزار و ۶۳۶ واحد، ماشین‌آلات با ۱۶۰۰ واحد افزایش معادل ۷ درصد به ۲۳ هزار و ۹۹۵ واحد، فرآورده نفتی با ۳۰۰۰۴ واحد صعود معادل ۵ درصد به ۶۳۰ هزار و ۵۱۸ واحد، فنی مهندسی با ۴۴ واحد رشد معادل 86/4 درصد به ۹۶۲ واحد، زغال‌سنگ با ۱۳۲ واحد افزایش، معادل 83/4 درصد به ۲ هزار و ۸۷۲ واحد، کانه فلزی با ۱۸۴۳ واحد افزایش معادل 83/4 درصد به ۳۹ هزار و ۹۹۲ واحد، قند و شکر با ۵۴۴ واحد رشد معادل 80/4 درصد به ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد» رسید‌.
بیشترین افزایش و کاهش قیمت سهم‌ها


در عین حال، نگاهی به آمارهای معاملاتی روز گذشته بازار سهام مشخص می‌کند: قیمت سهام نمادهای «غشهد، سخزر، تایرا، کدما، کفپارس، فباهنر و قشرین» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «چکارن، حفارس، کساوه، غشاذر، ثاباد، شاملا و ولیز» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند‌. به این ترتیب، در پایان معاملات روز گذشته بورس، در ۲۲۱ هزار و ۸۰ نوبت معاملاتی، ۳ میلیارد و ۴۹۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۰ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۵۶۰ هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان رسید‌.
رشد آیفکس
توقف و بازگشایی نمادهای فرابورسی روز گذشته با شدت بیشتری در این بازار دنبال شد‌. فرابورس معاملات دوشنبه خود را با تداوم رکوردشکنی شاخص کل و افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به دادوستدهای روز گذشته خاتمه داد‌. بر اساس این گزارش، در پایان معاملات ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۷ شاهد دست به دست شدن یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون ورقه به ارزش شش هزار و ۳۰۱ میلیارد ریال در مجموع بازارهای 9‌گانه فرابورسی بودیم که در مقایسه با روز معاملاتی یکشنبه از افزایش ۳۸ درصدی حجم و ۴۰ درصدی ارزش معاملات حکایت داشت‌. در همین حال شاخص کل فرابورس با جهش بیش از ۴۳ واحدی معادل 6/2 درصد، سقف‌شکنی‌های روزهای اخیر خود را تداوم بخشید و در بالاترین قله تاریخی خود در سطح یک هزار و ۶۸۶ واحدی ایستاد تا بدین ترتیب بازدهی این را از آغاز سال‌جاری تاکنون به بیش از ۵۳ درصد برسند‌. این نماگر در آخرین روز معاملاتی فرابورس در سال ۱۳۹۶ در ارتفاع ۱۰۹۹ واحدی قرار داشت‌. آیفکس در روزهای اخیر عمدتا تحت تاثیر مثبت از جانب نمادهای گروه پالایشی، فلزات اساسی و پتروشیمی قرار دارد و روز گذشته نیز نمادهای «مارون»، «ذوب»، «شراز»، «هرمز» و «شاوان» ۵ نماد نخستی بودند که تا سطح حداکثر 7/6 واحدی تاثیر مثبت بر این نماگر داشتند‌. بررسی معاملات نمادهای معاملاتی موجود در بازارهای اول و دوم فرابورس نشان می‌دهد نماد ذوب‌آهن با خرید و فروش حدود ۷۷ میلیون سهم توسط سهامداران حقیقی و حقوقی، بیشترین حجم و نماد پالایش نفت شیراز با معاملاتی به ارزش ۲۰۸ میلیارد ریال، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند‌. بیشترین افزایش قیمت نیز متعلق به نمادهای «غدیس» و «سمگا» بوده و بالاترین کاهش قیمت مربوط به نمادهای «زشگزا» و «زقیام» از گروه زراعت و خدمات وابسته است‌. معاملات فرابورس در بازار اول روز گذشته با نقل و انتقال ۹۴ میلیون سهم به ارزش ۲۴۲ میلیارد ریال و در بازار دوم با جابه‌جایی ۳۸۲ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۶۳۱ میلیارد ریال پیگیری شد‌. در بازار پایه نیز سهامداران ۶۳۶ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند‌. در این سه بازار همچنین نمادهای معاملاتی بسیاری متوقف یا بازگشایی شدند‌. بر این اساس ۲۲ نماد تا پایان معاملات روز گذشته بازار سهام فرابورس متوقف شدند که علت توقف ۱۵ نماد مربوط به شفاف‌سازی شرکت‌ها در خصوص تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت، ۴ نماد در ارتباط با اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت و ۳ نماد دیگر نیز ناشی از برگزاری مجمع عادی و فوق‌العاده صاحبان سهام و افشای اطلاعات با اهمیت بود‌. در سوی دیگر نیز شاهد بازگشایی نماد ۱۸ نماد معاملاتی و یک حق‌تقدم نماد بودیم که بدین ترییب از روز پرترافیک توقف و بازگشایی نمادها در بازار سهام فرابورس حکایت داشت‌. سرمایه‌گذاران نیز در بازار ابزارهای نوین مالی اقدام به معامله ۱۱ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۸۳۵ میلیارد ریال کردند که در تابلوی اوراق با درآمد ثابت این بازار اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۰۵» با قیمت هر ورقه ۷۹۵ هزار ریال برای نخستین‌بار عرضه شد‌. کل فروش این سری اوراق توسط سرمایه‌گذاران حقوقی صورت گرفت و حقیقی‌ها در سمت خرید مشارکت ۸۶ و ۱۴ درصدی را رقم زدند‌.