جدید ترین آمار سازمان جهانی گردشگری منتشر شد‌

گروه گردشگری- رشد گردشگری کشور بر‌خلاف چند سال گذشته منفی شده است؛ آماری نا‌امید‌کننده که نشان می‌دهد مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نتوانستند آن‌طور که باید و شاید برنامه‌هایشان را عملی کنند.
اگر بخواهیم عوامل این رشد منفی را بررسی کنیم چند مورد پر‌رنگ‌تر از باقی موارد است. اولین نکته نبود برنامه‌ای منسجم در مدیریت گردشگری کشور است. مونسان زمانی که پا به سازمان میراث فرهنگی گذاشت هیچ تجربه‌ای در خصوص مدیریت گردشگری در کارنامه‌اش دیده نمی‌شد و برنامه‌ای هم برای این حوزه تعریف نکرده بود. تغییر پیاپی مدیران دلیل دیگری بر نرسیدن به اهدافی است که سال‌ها دولت‌های مختلف فقط حرف آن را می‌زنند.
طی خبرهایی که در چند روز گذشته مخابره شده است، عبد خدایی معاون گردشگری سازمان در آینده‌ای نزدیک تغییر خواهد کرد و جایش را به دلاور بزرگ‌نیا خواهد داد.
عامل دیگر رشد منفی گردشگری ایران، مشکلات سیاست خارجی است. با روی کار آمدن ترامپ و به حاشیه رفتن قرارداد مهم برجام دوباره همه چیز به سال‌های قبل بازگشت. از طرف دیگر تحرک تندروهای داخلی نیز در این رشد منفی بی‌تاثیر نیست. حمله به سفارت عربستان آمار ورودی گردشگران حوزه خلیج‌فارس را مقدار زیادی کاهش داد.


نبود دید مناسب برای ورود گردشگران عامل دیگری است که هیچ‌گاه نگذاشته آمار ورودی گردشگران خارجی تغییر محسوسی داشته باشد. برخی از ورود گردشگران خارجی می‌ترسند. آنها معتقدند زیاد شدن توریست‌های خارجی یعنی تغییر فرهنگ و به حاشیه رفتن سنت‌های جامعه. یا بدتر ورود جاسوس‌های بیگانه و به خطر افتادن امنیت ملی. متاسفانه این دیدگاه بر‌خلاف همه برنامه‌های اقتصادی کشور و برنامه بلند‌مدت مدیریت کشور است.
افت 46 درصدی درآمد حاصل از گردشگری
سازمان جهانی گردشگری (WTO) در جدیدترین گزارش خود از رشد منفی صنعت گردشگری ایران در بازه زمانی ۲۰۱6-۲۰۱7 خبر داد.
بر‌اساس اطلاعات موجود در نسخه جدید (آگوست) گزارش سازمان جهانی گردشگری از روندهای گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ میلادی، ایران در سال گذشته میلادی در مجموع پذیرای چهار میلیون و ۸۶۷ هزار نفر گردشگر بوده است که در این رقم مقایسه با ۴ میلیون و ۹۴۲ هزار نفری گردشگر خارجی که در سال ۲۰۱۶ به ایران سفر کردند، حاکی از رشد منفی 5/1 درصدی است.همچنین شمار گردشگران خارجی ایران در سال ۲۰۱۰ نیز در این گزارش ۲ میلیون و ۹۳۸ هزار نفر عنوان شده است.در این گزارش سهم ایران از بازار جهانی گردشگران بین‌المللی 5/1 درصد عنوان شده است. همچنین میزان درآمدهای گردشگری ایران در این گزارش در سال ۲۰۱۰ میلادی ۲ میلیارد و ۴۳۸ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳ میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار اعلام شده اما میزان درآمدهای گردشگری ایران در سال ۲۰۱۷ اعلام نشده است!
این در حالی است که تخمین مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران بر این بود که در همین سال درآمد گردشگری نزدیک به شش میلیارد دلار بوده است. پیش‌تر مسوولان سابق سازمان نیز در اعلام آمار درآمد گردشگری ایران برای سال ۹۵ مقارن با ۲۰۱۶ رقمی حدود هشت میلیارد دلار را اعلام کرده بودند اما آمارهای اعلامی از سوی سازمان جهانی گردشگری برای سال ۲۰۱۶ (۳ میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار) حدود ۴۶ درصد کمتر است.
افت گردشگری ایران در سال ۲۰۱۷ در حالی اتفاق افتاده است که شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی کرده بود در این سال شمار گردشگران ورودی به ایران با ۱۶ درصد رشد همراه خواهد بود و به ۵ میلیون و ۵۱۳ هزار نفر می‌رسد.