آماده راستی‌آزمایی

مایک پنس، معاون رییس‌جمهور آمریکا گفته است اگر از او خواسته شود آزمایشی با دروغ‌سنج بدهد تا مشخص شود او نویسنده مقاله مناقشه‌برانگیز «مقام ارشد دولت ترامپ» در روزنامه نیویورک‌تایمز نبوده، فورا این درخواست را قبول می‌کند تا ثابت شود او این مقاله را ننوشته است‌.
به نوشته پایگاه هیل، مایک پنس در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز گفت: فورا چنین درخواستی را قبول می‌کنم و برای هرگونه تحقیق و بررسی‌ای که دولت آمریکا بخواهد در این زمینه انجام دهد، مشارکت می‌کند‌. او ادامه داد: اینکه تصمیم گرفته شود مقام‌های دولت برای فاش شدن نویسنده این مقاله تست دروغ‌سنج بدهند،‌ تصمیمی است که باید رییس‌جمهور آمریکا بگیرد‌.
مایک پنس تاکید کرد: کار شرافتمندانه‌ای که این فرد در این زمینه می‌تواند انجام دهد این است که تصدیق کند چنین افرادی در تیم مقاومت سوگندشان را نقض می‌کنند و در صورتی که تمامی آنها مقام‌های ارشد دولت باشند نه فقط در قبال رییس‌جمهور بلکه در قبال قانون اساسی سوگندشان را زیر پا گذاشته‌اند‌.
روزنامه نیویورک‌تایمز بعد از انتشار مقاله مناقشه‌برانگیز «مقام ارشد ناشناس دولت آمریکا» در چهارشنبه گذشته که در آن خبر از وجود یک جنبش مقاومت در مقابل تصمیمات ترامپ در دولت داده بود، اخیرا در گزارش دیگر نوشت که مقام‌های دولت ترامپ در حال بررسی امکان گرفتن تست دروغ برای یافتن نویسنده این مقاله هستند‌.


عده‌ای گمانه‌زنی کردند که مایک پنس نویسنده این مقاله است چون در این مقاله عبارت ستاره قطبی که زیاد مورد استفاده مایک پنس قرار می‌گیرد به کار گرفته شده بود‌. مایک پنس در مصاحبه‌اش گفت: نمی‌داند آیا نویسنده این مقاله این عبارت را به منظور صحنه‌سازی نسبت به مطرح شدن نام مایک پنس به عنوان نویسنده در این مقاله به کار برده است یا خیر‌.
وی افزود: تمامی این تحولات هدف‌شان انحراف حواس از اقتصاد در حال شکوفایی کشور و سابقه قدرتمند موفقیت‌های رییس‌جمهور است‌. در عین حال مایک پنس در مصاحبه‌اش با فاکس‌نیوز گفت: اساس حقوقی برای اجرای تحقیقاتی به منظور مشخص کردن هویت نویسنده این مقاله ممکن است وجود داشته باشد‌. پنس تاکید کرد: خواهیم فهمید آیا کار مجرمانه‌ای در این زمینه رخ داده است یا خیر‌.
معاون ترامپ گفت: فکر می‌کنم نگرانی رییس‌جمهور آمریکا این است که این فرد ممکن است مسوولیت‌هایی در حوزه امنیت ملی داشته باشد‌. همچنین حالا که آنها با انتشار مقاله‌ای به صورت ناشناس می‌گویند خودشان را به غلط در دولت جلوه می‌دهند، اساسا خود را یک دروغ در داخل دولت نشان می‌دهند و تلاش دارند دستور کاری که رییس‌جمهور برای پیشبردش انتخاب شده را مختل کنند و براندازند و این مساله‌ای مهم است‌.
در این مصاحبه کریس والاس مجری شبکه فاکس‌نیوز به پنس گفت: هر چند این مقاله یک موضوع مطمئنا آزاردهنده است اما غیرقانونی نیست‌. پنس در پاسخ گفت: جنبه دیگری نسبت به آن وجود دارد و آن، این است که مقام‌های ارشد دولت قبل از آغاز به کار در قبال قانون اساسی سوگند یاد می‌کنند‌.
او ادامه داد: قانون اساسی آمریکا تمامی قدرت‌های اجرایی را در دستان رییس‌جمهور ایالات متحده قرار می‌دهد‌. این مغایر دموکراسی است که فردی در دولت داشته باشیم که سوگند به جا آورده اما می‌گوید هر روز برای به هم زدن تلاش‌های رییس‌جمهور به منظور پیشبرد دستور کاری که برایش انتخاب شده تلاش می‌کند‌. این نه‌تنها فریب‌آمیز بلکه حمله‌ای به دموکراسی ماست‌.
مایک پنس در عین حال در مصاحبه دیگری با شبکه سی‌بی‌اس با موضوع همین مقاله مناقشه‌برانگیز گفت که مطمئن است هیچ یک از کارمندان دولتی که تحت امر او کار می‌کنند، این مقاله را ننوشته‌اند‌. وی گفت: بگذارید واضح بگویم صددرصد مطمئن هستم که هیچ یک از کارمندان دفتر معاون رییس‌جمهور ارتباطی با نویسنده ناشناس این مقاله ندارند‌.
پنس تاکید کرد: من نیروهایم را می‌شناسم،‌ آنها هر روز که سر کار می‌آیند به اندازه خود من متعهد هستند به اینکه دستورکار رییس‌جمهور را پیش ببرند و از هر آن چیزی که دونالد ترامپ برای مردم این کشور انجام می‌دهد حمایت کنند‌. مایک پنس خاطرنشان کرد که حتی از کارمندانش درباره این مقاله سوال نپرسیده و علتش اعتماد به شخصیت و تعهد آنها بوده است‌.
او گفت: صادقانه باید بگویم که لازم نبود حتی سوالی از آنها بپرسم زیرا آنها را می‌شناسم و از شخصیت و تعهد آنها خبر دارم و کاملا مطمئن هستم که هیچ یک از نیروهای دفتر معاون رییس‌جمهور ارتباطی با این مقاله ندارند‌ اما در ضمن باید گفت هر کسی که این مقاله را نوشته باید در اقدامی شرافتمندانه استعفا دهد‌.
همچنین مایک پنس در خصوص ادعای یک کتاب افشاگرانه متعلق به خبرنگاری به نام باب وودوارد در خصوص اینکه دونالد ترامپ به اعضای کابینه‌اش توهین می‌کند، گفت چنین گفته‌ای برای او بسیار عجیب و غریب بوده است‌. او ادامه داد: به شما می‌گویم که این رییس‌جمهور را می‌شناسم و او احترام زیادی برای مردان و زنانی که در کابینه‌اش خدمت می‌کنند،‌ قائل است و چنین روایت‌هایی برای من بسیار عجیب و غریب است و اصلا تا آنجا که من می‌دانم چنین مواردی اتفاق نیفتاده‌اند‌.
او دونالد ترامپ را یک شخص سرسخت و مطالبه‌گر خواند که از نظر او کامل‌ترین رییس‌جمهوری است که در کل عمرش می‌شناسد و یکی از موفق‌ترین روسای جمهور تاریخ آمریکاست‌. پنس ادامه داد: در روایت مطرح شده در کتاب وودوارد به غلط گفته شده که افراد پیرامون رییس‌جمهور تلاش می‌کنند کشور را از کارهای او محافظت کنند‌.
او ادامه داد: این روایت یک درک کاملا غلط از نحوه فعالیت کاخ سفید به دست می‌دهد و رییس‌جمهور هر روز یک رهبری قاطع و قدرتمند را در کاخ سفید در قبال کشورش ارائه می‌دهد‌. در عین حال مایک پنس اذعان کرد با کمال میل در ارتباط با تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه فدرال در پرونده ادعای ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه نزد مولر خواهد رفت‌.
مولر در پاسخ به اینکه آیا با درخواست احضار به منظور شرکت در پرسش و پاسخ با رابرت مولر موافقت خواهد کرد، گفت: من این کار را خواهم کرد و با کمال میل هرگونه حمایتی را به عمل خواهم آورد و ما مشاورانی داریم که مطابق با آن به من توصیه خواهند کرد‌.
استیو بنن: ترامپ با یک کودتا روبه‌رو است
این در حالی است که استراتژیست ارشد سابق کاخ سفید در مصاحبه‌ای در پی مناقشه اخیر مربوط به انتشار مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز از سوی یک مقام ارشد ناشناس دولت آمریکا گفت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا با یک کودتا روبه‌رو است‌.
به نوشته پایگاه هیل، استیو بنن در واکنش به مقاله منتشر شده در نیویورک‌تایمز به رویترز گفت: چیزی که شما در آن روز دیدید یک اتفاق جدی بود‌. این حمله‌ای مستقیم به نهادها بود‌. این یک کودتا بود‌. بنن در ادامه تصریح کرد: این یک بحران است‌. دار و دسته‌ای در میان چهره‌های تشکیلاتی این جمهوری وجود دارند که معتقدند ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا صلاحیت ندارد‌. بنن گفت این یک اتفاق تقریبا بی‌سابقه در تاریخ آمریکاست‌.
او توضیح داد: این کشور تنها یک بار چنین بحران مشابهی را آن هم در سال ۱۸۶۲ تجربه کرد، زمانی که ژنرال مک‌کللان و دیگر ژنرال‌های بلندپایه که همگی دموکرات‌های متعلق به ارتش اتحادیه بودند، گفتند آبراهام لینکلن برای آنکه فرمانده کل قوا باشد دارای شایستگی و صلاحیت نیست‌.
بنن تصریح کرد که از نظر او این بحران زاییده آنچه برخی یک دولت پنهان می‌خوانند، نیست‌. وی افزود: اهل تئوری توطئه نیستم. من گفته‌ام که هیچ دولت پنهانی وجود ندارد‌. این یک دولت چالش‌طلب است‌. بنن همچنین تاکید کرد: اگر یک رییس‌جمهور لیبرال هم در قدرت بود باز وضعیت همین بود‌. او ادامه داد: فکر نکنید اگر شما لیبرال‌‌ها هم به قدرت برسید وضعیت متفاوت می‌شود‌. چون یک نظم تشکیلاتی هست که این طور دیکته می‌کند که آنها بهتر از مردم همه چیز را می‌دانند‌.