انتخابات پارلمانی سوئد با ناکامی حزب حاکم در بدست آوردن اکثریت و جهش چشمگیر جریان راست‌گرای افراطی پایان یافت

اروپا در بن بست پوپولیست‌ها
محمدرضا ستاری
نکته مهم غیر از نزدیکی آرا میان جریان‌های اول و دوم انتخابات، رشد چشمگیر سبد آرای حزب راست‌گرای دموکرات سوئد است. این حزب در حالی امسال بیش از 17 درصد آرا را در اختیار خود گرفت که در انتخابات گذشته تنها توانسته بود 13 درصد از کل آرا را بدست آورد. هر چند پیش از این کارشناسان معتقد بودند که با توجه به فضای اجتماعی در سوئد احتمال دارد این حزب تندرو و ضد مهاجرت بتواند 20 درصد آرا را کسب کرده و به دومین حزب بزرگ سوئد تبدیل شود، اما ایستادن در جایگاه سوم علاوه بر پیروزی چشمگیر برای حزب دموکرات سوئد، باعث شده تا به نگرانی‌ها از افزایش قدرت راست‌گرایان در سراسر اروپا دامن زده شود.
انتخابات حساس پارلمانی سوئد در حالی به کار خود پایان داد که پیش از برگزاری آن بسیاری از نظرسنجی‌ها از افول آرای احزاب حاکم و برآمدن جریان‌های راست‌گرا و پوپولیستی حکایت داشت. موضوع محوری و تعیین کننده در انتخابات سوئد سیاست‌های پناهجویی بود و سبب شد تا در نهایت حزب حاکم سوسیال دموکرات در ائتلاف با حزب سبزها 40.6 درصد آرا را به دست آورد. از سوی دیگر، نمایندگان ائتلاف چپ میانه متشکل از میانه‌روها، دموکرات مسیحی‌ها و لیبرال‌ها با به دست آوردن 40.2 درصد آرا در جایگاه دوم ایستادند.


همین نزدیکی آرا باعث شده تا تا هیچکدام از جریان‌ها قادر به تشکیل اکثریت پارلمان نباشند و در این میان عده‌ای از کارشناسان نیز هشدار داده‌اند با توجه به فضای عمومی حاکم در سوئد، احتمال دارد بن‌بست‌ سیاسی، نظیر آنچه پس از انتخابات پارلمانی آلمان رخ داد در انتظار سوئد نیز باشد. در همین راستا بود که استفن لف‌وِن، نخست وزیر سوئد یکشنبه شب پس از خاتمه رای‌گیری ازخاکسپاری بلوک‌های سیاسی در سوئد سخن گفت.
نمایش قدرت راست‌افراطی در سوئد
نکته مهم غیر از نزدیکی آرا میان جریان‌های اول و دوم انتخابات، رشد چشمگیر سبد آرای حزب راست‌گرای دموکرات سوئد است. این حزب در حالی امسال بیش از 17 درصد آرا را در اختیار خود گرفت که در انتخابات گذشته تنها توانسته بود 13 درصد از کل آرا را بدست آورد. هر چند پیش از این کارشناسان معتقد بودند که با توجه به فضای اجتماعی در سوئد احتمال دارد این حزب تندرو و ضد مهاجرت بتواند 20 درصد آرا را کسب کرده و به دومین حزب بزرگ سوئد تبدیل شود، اما ایستادن در جایگاه سوم علاوه بر پیروزی چشمگیر برای حزب دموکرات سوئد، باعث شده تا به نگرانی‌ها از افزایش قدرت راست‌گرایان در سراسر اروپا دامن زده شود.
در همین رابطه و بر اساس گزارش خبرگزاری یورو نیوز، جیمی اَکِیسون، رهبر حزب دموکرات سوئد اعلام کرده آماده همکاری با دیگر احزاب است. این در حالی است که یان بیروکلند از حزب لیبرال که عضو ائتلاف چپ میانه است روز گذشته به صراحت گفته است که من خواستار دولت ائتلافی هستم اما همکاری با حزب دموکرات سوئد صورت نخواهد گرفت.
به عقیده تحلیل‌گران مخالفت و حتی ممانعت از همکاری با حزب راستگرای دموکرات سوئد با توجه به سبد آرای این حزب و جهش کم سابقه میزان کرسی‌های آنها در پارلمان که به همراه رشد چشمگیر احزاب کوچک‌تر همراه بوده، نمی‌تواند واقعیت تغییر کیفی در عرصه سیاسی و اجتماعی سوئد را پنهان کند. پیش از این یکی از اساتید جامعه شناسی سوئد از قطبی شدن جامعه این کشور در انتخابات پارلمانی خبر داده و گفته بود، همزمان با افزایش پشتیبانی‌های مردمی از احزاب دست راستی، به موازات آن گرایش‌های بشر دوستی در سوئد نیز افزایش یافته است.
شادی پوپولیست‌های اروپا از موفقیت حزب دموکرات سوئد
در چنین شرایطی ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا که گرایش پوپولیستی دارد و حزبش ایتالیا را به عنوان آخرین سنگر راست افراطی در اروپا فتح کرده بود در توئیتر خود از رشد حزب دموکرات ابراز خرسندی کرد و نوشت:‌ سوئد چندفرهنگی و الگوی چپ‌گرایی هم بالاخره بعد از چند سال مهاجرت وحشیانه تصمیم به تغییر گرفت. مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای جبهه ملی فرانسه نیز پیشتر از نتایج حزب دموکرات سوئد در انتخابات اخیر ابراز خرسندی کرده بود.
از سوی دیگر خبر می‌رسد که تندروهای اروپا نسبت به موفقیت کم نظیر راست افراطی در سوئد شادمان هستند. همچنین در روز رای‌گیری نیز خبری مبنی بر آزار و اذیت رای دهندگان توسط اعضای نئونازی جنبش مقاومت شمال منتشر شده بود. در همین رابطه یکی از روزنامه‌های سوئد نوشت که اعضای جنبش مقاومت شمال در شهرهایی بی نظیر بودن، لودویکا و کونگالو وارد حوزه‌های رای‌گیری شدند و سعی کردند از رای دهندگان و برگه رای آنها عکس بگیرند.
اروپا در وحشت راست افراطی
اروپا در حالی در وحشت از رشد افراط‌گرایی به سر می‌برد که از دو سال گذشته تاکنون، احزاب افراطی با حرکتی خزنده توانسته‌اند موفقیت‌های چشمگیری را داشته باشند. هر چند در فرانسه و هلند این احزاب نتوانستند قدرت سیاسی خود را در دولت تقویت کنند، اما با غلتیدن اتریش به دامن راست‌گرایی و تشکیل کابینه سباستین کورتز محافظه‌کار با راست‌ها، روند جهش آنها به سمت هرم‌های قدرت در اروپا سرعت گرفت. در این میان حزب آلترناتیو برای آلمان در انتخابات پارلمانی این کشور توانست برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم کرسی‌هایی را در پارلمان به دست آورد و پس از آن بود که بر سر برنامه پناهجویان دولت مرکل ماه‌ها وارد یک بن‌بست سیاسی برای تشکیل دولت ائتلافی شد. امری که باعث شده مرکل همچنان به ثبات نرسد. ایتالیا اما به عنوان آخرین کشوری که در دامن راست‌گرایان افتاد وضعیتی به مراتب متفاوت از سایر کشورها دارد. در انتخابات اخیر این کشور احزاب استخوان‌‌دار قدیمی نتوانستند اکثریت آرا را بدست بیاورند تا دو حزب راست‌گرا و افراطی مامور تشکیل کابینه شوند.
در همین راستا انتخابات سوئد نیز هشدار افراط‌گرایی سیاسی در اروپا را بیش از قبل تقویت کرده است. حزب دموکرات با انتقاد از عملکرد دولت و پافشاری بر سقوط اجتماعی، محور برنامه‌های خود را مبارزه با مهاجرت اعلام کرده و علاوه بر نگاه انتقادی و سختگیرانه‌اش در مساله پناهجویی از مخالفان اتحادیه اروپا نیز محسوب می‌شود. البته در این میان برخی ناظران معتقدند که حزب راست‌گرای سوئد نتوانسته علیرغم پیش‌بینی‌ها رای کسب کرده و موفقیت آن کم‌رنگ‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد. با این حال رهبر این حزب به طرفداران خود گفته که آنچنان مواضعشان در صحنه سیاسی تقویت شده که در آینده هیچ جریانی قادر به نادیده گرفتن آنها نیست. در همین راستا خبرگزاری آلمانی دویچه وله در تحلیلی آورده است که نتیجه به دست آمده در انتخابات پارلمانی سوئد راه تشکیل دولت را بسیار دشوار کرده است. احزاب باسابقه و سنتی سوئد در مجموع از قدرتی یکسان در پارلمان برخوردارند.
در حال حاضر وضعیت به این شکل است که جناح متشکل از احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و حزب چپ سوسیالیستی ۱۴۳ کرسی را در اختیار دارند. چهار حزبی که جناح محافظه‌کار و لیبرال را تشکیل می‌دهند نیز مجموعا به ۱۴۳ کرسی دست یافته‌اند. در چنین شرایطی است که برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، سوسیال دموکرات‌ها به همراه سبزها دست به تشکیل دولت اقلیت بزنند؛ امری که در سوئد چندان هم غیرمعمول نیست اما چنین دولتی برای پیاده‌کردن برنامه‌های خود و تصویب قوانین جدید راه سختی در پیش رو داشته و وابستگی زیادی به آرای دیگر احزاب و جناح‌ها در پارلمان خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از نقطه ضعف حمایت‌های موقتی کمپین‌ها از محرومان در آستانه بازگشایی مدارس گزارش می‌دهد علیرضا صدقی بار دیگر منبر و عاشورا کارشناسان حزبی از نتایج تصمیم جدید کمیسیون ماده 10 احزاب به «ابتکار» می‌گویند تضعیف احزاب بزرگ با یارانه مساوی بررسی تئاتر خصوصی، فانتزی و نمایش «تیولا» در روزنامه «ابتکار» با حضور علی عابدی، سامان دارابی، وحید آقاپور و ‌محمدصادق ملک: «ابتکار» از نگرانی‌ها درباره تایید یا رد لوایح FATF گزارش می‌دهد ماندن یا خروج از لیست سیاه ؛ مسئله این است! انتخابات پارلمانی سوئد با ناکامی حزب حاکم در بدست آوردن اکثریت و جهش چشمگیر جریان راست‌گرای افراطی پایان یافت «ابتکار» از وضعیت زیستگاه جانوران در حال انقراض سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد خرس ‌سیاه و گاندو زیر تیغ خشکسالی در سالروز درگذشت «ابوذر انقلاب» و با حضور سید محمود دعایی مزار آیت‌الله طالقانی گلباران شد «ابتکار» عملکرد 9 ساله علی معلم در فرهنگستان هنر را در گفت‌وگو با حجت امانی بررسی کرد نماد خوزستان، نخل‌هاى سر سوخته مدیرکل سیاسی وزارت کشور خبر داد معرفی الیاس حضرتی برای برگزاری انتخابات شورای مرکزی اعتماد ملی