رئیس پلیس تهران: کوچ تبهکاران به فضای مجازی جدی است

فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه بازداشت ۱۵۹۴‌سارق، قاچاقچی و خرده فروش مواد‌مخدر که در جریان طرح رعد ۱۵ انجام شد از کوچ گسترده تبهکاران به فضای مجازی خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، سردار حسین رحیمی صبح روز گذشته در حاشیه طرح رعد‌۱۵ که در پلیس پیشگیری پایتخت برگزار شد، گفت: «با تلاش مأموران کلانتری‌های سطح تهران و پلیس پیشگیری پایتخت ۵۱۰‌سارق و مالخر دستگیر شدند. همچنین با اجرای ۳۳۳‌حکم قضایی و همکاری خوب دادسرا‌های تهران، در مجموع ۱۹‌هزار و ۶۳۶ فقره اموال مسروقه نیز کشف و ضبط شد.
وی با تأکید بر این مطلب که کشف اموال سرقت‌شده هنوز ادامه دارد به تعداد کشفیات خودرو و موتورسیکلت سرقتی در این طرح اشاره کرد و گفت: «در این طرح، ۱۲۹‌دستگاه خودرو و ۱۱۶‌دستگاه موتورسیکلت سرقتی کشف و ۷۸۴ فقره پرونده برای سارقان تشکیل شد. ۲۳۱‌نفر از سارقان‌- ۴۵‌درصد از افراد دستگیر شده‌- از سارقان سابقه‌دار و ۲۷۰‌نفر دیگر برای بار اول دست به سرقت زده بودند که در این طرح دستگیر شدند. همچنین در این طرح ۲۰۱‌خرده‌فروش مواد‌مخدر و ۵۶۱‌معتاد متجاهر نیز جمع‌آوری شدند.»
انهدام ۳۰ باند سارق و کشف ۲‌میلیارد کالای قاچاق


سردار رحیمی با اشاره به شناسایی و انهدام ۳۰‌باند از سارقان گفت: «ارزش اموال مسروقه کشف شده ۷‌میلیارد تومان است. همچنین در حوزه قاچاق، ۲۰‌نفر از قاچاقچیان عمده کالا نیز شناسایی و دستگیر شدند که در این خصوص ۵۰‌فقره پرونده تشکیل و ۱۵‌هزار کالای قاچاق به ارزش ۲‌میلیارد تومان کشف و ضبط شد.»
کشفیات سلاح از مجرمان
فرمانده انتظامی پایتخت در خصوص این خبر گفت: «شش‌قبضه سلاح جنگی از نوع کلت کمری، ۵۰‌قبضه سلاح سرد و ۵۰۷‌فشنگ جنگی در طرح رعد‌۱۵ کشف شد و هفت‌نفر در این رابطه دستگیر شدند.»
همزمان با فعالیت پلیس، همه دستگاه‌ها به وظیفه‌شان عمل کنند
فرمانده انتظامی پایتخت با اشاره به اجرای ۱۵‌مرحله طرح رعد توسط مأموران پلیس پیشگیری تهران بزرگ اظهار داشت: «حدود ۵۰‌درصد از دستگیرشدگان در این طرح‌ها دارای سوابق قبلی بوده‌اند. این وظیفه پلیس است تا مجرمان را از کف جامعه جمع کرده و آرامش را برای مردم فراهم کند، اما بقیه دستگاه‌ها نیز باید به وظیفه خود عمل کنند.»
هشدار رئیس پلیس پایتخت به شهروندان
سردار رحیمی با اشاره و تأکید بر اینکه وقوع جرم دست پلیس نیست، با تأکید به ذکاوت و باهوشی سارقان گفت: «مردم باید از کارت‌های اعتباری و بانکی خود همچنین حفظ رمز آن به خصوص هنگامی که در مجاور دستگاه‌های ATM هستند مراقب بیشتری کنند، زیرا هر لحظه ممکن است سارقی در کمین آن‌ها بخواهد با توجه به اطلاعات در اختیار، به طریقی سرقت خود را انجام دهد.» وی همچنین به شهروندانی که در منزل سکه، دلار و ارز نگه می‌دارند توصیه کرد که مراقب اموالشان باشند و تا جایی که ممکن است آن‌ها را در خانه نگهداری نکنند.
افزایش فعالیت سارقان و قاچاقچیان در فضای مجازی
سردار رحیمی با تأکید به کوچ سارقان و قاچاقچیان مواد مخدر به حوزه فضای مجازی افزود: «کوچ افراد خلافکار در حوزه سرقت و مواد مخدر به فضای مجازی جدی است که براساس آن، پلیس پایتخت رده‌هایی را در پلیس فتا در جهت کنترل فضای مجازی فعال کرده است.»
کاهش جرائم خشن، افزایش جرائم خرد
رئیس پلیس پایتخت خاطر نشان کرد: «با توجه به کاهش جرائم خشن و مسلحانه در پایتخت هم‌اکنون وضعیت مطلوبی حاکم است، اما متأسفانه جرائم خرد ۴‌تا ۵‌درصد افزایش داشته است.» گفت و گو با متهمان
سرقت موتور با لباس رفتگران شهرداري!
بر تن يكي از متهمان لباس رفتگري بود! همين باعث شد توجهمان به او جلب شود. سراغش رفتيم كه متوجه شديم مسعود براي رد گم كردن پليس و شهروندان با پوشيدن اين لباس مرتكب سرقت چند دستگاه موتورسيكلت شده است.
چند سال داري؟
50 سال.
حوالي كدام منطقه مرتكب سرقت شدي؟
خاني‌آباد.
سابقه داري؟
بله، اعتياد و سرقت.
چرا لباس رفتگري را انتخاب کردی؟
براي سرقت شب‌ها به خيابان مي‌رفتم. آن ساعت از شب رفتگرها مشغول كار بودند به همين خاطر اين لباس را انتخاب كردم تا كسي مشكوك نشود.
موتوري كه سوار بودي نيز سرقتي بود؟
بله، به همين خاطر دستگير شدم. مأموران به موتورم شك و مرا بازداشت كردند.

كمين در حوالي دستگاه‌هاي عابر بانك
متهم ديگر ميثم 24‌ساله بود كه چند سال قبل از شهرستان براي كار به تهران آمده بود. او در پيك موتوري كار مي‌كرد، اما به خاطر كلاهبرداري از كارت‌هاي عابر از سوي كلانتري 161‌ابوذر دستگير شده بود. او 16‌شاكي داشت كه با طرح شكايت چند شاكي و رصد دوربين‌هاي مداربسته شناسايي شده بود.
متأهلي؟
بله.
چرا كلاهبرداري کردی؟
به خاطر پول موادمخدر.
چه نوع موادي مصرف مي‌كني؟
هروئين.
از شيوه كلاهبرداري‌ات بگو.
دستگاه‌هاي عابر در خيابان‌هاي خلوت را شناسايي مي‌كردم. در كمين افراد بودم وقتي متوجه مي‌شدم عابري بعد از وارد كردن كارت و دادن رمز قصد انتقال وجه دارد جلو مي‌رفتم و مي‌گفتم دستگاه كاغذ ندارد. به همين دليل فرد مورد نظر منصرف مي‌شد و بدون گرفتن كارت مي‌رفت. از اين موقعيت استفاده مي‌كردم و در حاليكه كارت در دستگاه‌ها بود و رمز آن وارد شده بود با گرفتن موجودي مبلغ مورد نظر را به كارتم واريز مي‌كرد.
بيشتر از دستگاه‌هاي كدام بانك استفاده مي‌كردي؟
مسكن.
چرا؟
چون قابليت پرداخت قسط داشت و افراد براي انتقال بيشتر استفاده مي‌كردند.